Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 2131 ggr
felix2
0

Tik eller Hane

SkrattandeFunderar på tik eller hane,svårt att välja,lite tips är jag glad för.JeanetteFlört

AnneN
0

Har ni hund sedan tidigare? om ni har det så kan jag rekomendera att välja samma kön på hund nr 2 för att slippa att sära på dem vid löp.

Annars så nackdelarna med tikar är att de löper 2ggr/år och då är det inte alltid de är välkomna på kurser, tävlingar, mm + att det blir en massa bloddroppar överallt om man ine använder tikskydd.

Nackdelar med hanar är att de inte allt för sällan blir lite knäppa så fort det finns löptikar innom några kilometers radie och tyvärr så är det många som inte tränar hanar på rätt sätt med den sociala biten redan från valpstadiet så då kan det finnas risk för att de visar agressivt beteende mot andra hanhundar, men det är iofs beteenden som man kan träna på.

Har för mig att det finns nån gammal tråd om för/nackdelar med de båda könen, ska se om jag hittar den

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Hittade en tråd med en del svar på för/nackdelar med de olika könen

_**/Mvh Anne

sagalisa
0

jag har två tikar och det tyker jag fubgerar kanon! Vi har bara haft tikar i vår familj och det har aldrig varit nått bråk eller (vissa säger att tikar kan vara tjurigare och tjafsa med varann men det anser inte jag) Men jag håller med ovanstående att två av samma kön är lämpligt om man har flera. Lycka till med valet!

madspaze
0

har också 2 tikar, fungerar bäst med samma kön, slipper seperera dem vid löp osv om hane o tik.

Mina tikar dock, visst de kan ryka ihop men det e bara får min yngsta hund hehe, är en bråkig tjej Obestämd men det fungerar jätte bra, visst ibland kanske lite "pms", nån skendräktighet hit och dit, men jag tycker det är mysigt med alla hormoner och humören Skrattande

Jag skulle själv dock att nästa hund, skaffa en hane, men känner jag mig själv rätt blir det väl en tik ändp, alla djur jag haft har bara varit honor och tikar, någon enstaka hanundulat… Å vi är bara kvinnor i familjen också haha Cool

Ska du ha flera, samma kön är bekvämast.

AnnL
0

#1  Hur ska man socialträna hanarna i valpstadiet så dom inte blir agressiva? Kan vara bra att veta eftersom jag har en hane på 5 1/2 mån.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

madspaze
0

Vet inte riktigt, då jag missade den träningen med min yngsta tik Gråter vilket jag har "problem", mycket lugnare nu dock.

Viktigt, mycket viktigt att träna in den sociala biten.

Låt bara valpen hälsa på säkra hundar, alltså självsäkra hundar, som ja då inte är osäkra!

Börja mjukt gå lite stadspromenader, eller ta med hunden in till stan så han kan se lite människor, bilar och hundar sedan ökar ni med att kanske låta hundar hälsa lite fint o lugnt, jämnåriga o lite äldre, hitta någon kompis, lära han att hälsa på människro att dem inte är farliga osv…

Va i alla fall de ja hade gjort om jag va hemma när min tik va valp Rynkar på näsan

AnneN
0

#5 egentligen ska de väl socialtränas likadant som tikar… bara få träffa snälla hundar av båda könen och under översikt av ägarna. Skulle det vara att det börjar bli gruff med andra hanar som är snälla då hunden börjar komma upp i tonåren/vuxen ålder så får man backa i träningen och börja om från början.

_**/Mvh Anne

Kattmynta
0

Kastrat is the shit! Tungan ute

/S

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tik löper 2 ggr om året, en hanhund "löper" året runt om man kan säga så!? Min första egna hund var en boxerhane, löptikar gjorde honom knappt kontaktbar när vi var ute, han älskade även att mäta sina muskler med andra hanar (typiskt killar..) men han var mycket jämn ändå i humöret året runt, gick alltid att arbeta med honom!

Har en tik nu, när hon löper blir hon mycket keligare och känsligare, kan ej arbeta, tappar matlusten emellanåt o är lite ömklig.. men, annars över året funkar hon fint med träningen och med andra hundar, behöver inte mäta sina muskler el så, utan tvärtom är väldigt mottaglig i möten med andra hundar! Vissa tycker även att tikar är mer följsamma i lydnaden o så, lättare att jobba med, men det kan nog oxå vara från individ till individ.

Så jag tror det är en smaksak helt enkelt, jag själv gillar både hanar o tikar..! Alla har sin charm!Glad

spikes
0

Hane säger jag…det är bara att jobba på när dom kommer i könsåldern så har man en hund som till och med kan gå lös med löptikar….tikar blir ofta konstiga vid löp…fast jag tror att det går på jämt ut egentligenFlört

AnnL
0

# 10 Vad har du jobbat exta mycket med när dom kommer i könsåldern.? Kan vara bra att få lite tipps.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Dockan
0

ObestämdJag har en hane o en tik (Bichon Havanais Lhap Apso)båda är kastrerade,tycker att min hane är lättare,är det skillnad på små raser tror ni?Obestämd.LenaSkrattande

Hälsningar LENAGlad

Kickilu
0

#5 Min hane tränades sedan valpstadiet att träffa både andra hanar och tikar.Det har alltid funkat bra och han har varit glad i alla hundar men det behövs så lite för att det ska förstöras. Jag har haft oturen att vid tre tillfällen blivit överfallen av lösa hanhundar när min varit kopplad på promenad. Kan säga att min hund idag inte alls är lika förtjust i hanhundar längre förutom de han redan känner. Han har blivit rädd vilket medför ett inte så charmigt beteende alla gånger. Fast man får ju genast nya saker att träna på - att möta grannens hund utan att morra och resa ragg. Finns nog nästan lika många åsikter om hane/tik som det finns hundar. För mig personligen så tyckte jag hane för att slippa löpandet. Nu med en vuxen hane så kan jag förstå de som väljer tikar.Flört

spikes
0

11,startar en ny tråd om enbart tips för träning av hanar och löptikarFlört

rulda
0

Jag har en hane här hemma.
När jag har valt djur så har jag alltid valt hanar.
Katter, marsvin, råttor, möss.. och nu hund
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i "hon djur" om sanningen ska fram. Vet inte riktigt varför men jag tror det beror på katterna. Att honorna löper och blir så sjukt jobbiga.
Så det har nog överförts till mitt val när det gäller andra djur också.

[Spanaren]
0

felix2 Du ska välja din hund efter den kontakt som uppstår då du ser valparna, går inte det så välj vad du vill för båda könen är lika bra. Först hade vi en hanne och honom kommer jag så väl ihåg när han satt i linan och grannen gick förbi nosen med en löptik, de du *ler*

Sen så skaffade vi en tik och det gick också bra att vänja sig med att skydda henne extra vid löp på alla de sätt *fniss*

Under denna tid så kom vår hanne till oss genom att min mamma dog och då blev det liv i luckan vid löp. Tur att vi har ett hus med övervåning och hundgrindar, för matte sov på vinden med hanen och husse nere med tiken Glad

Nu är hanen endast kvar men vid nästa köp så vette katten vad vi köper, en tik eller en hane?!?!

/kram Spanaren