Testikelinflammation
Kan hundar få testikelinflammation och hur är de symtomen?

Hittade detta:
"AKUT ORKIT
ETIOLOGI
Orsaken kan vara trauma mot testiklarna via sticksår eller bakteriell spridning via blodet.
DIAGNOS
Djuren blir ofta rastlösa. Testikeln blir svullen och öm och djuren visar ovilja att röra sig.
Bakteriologisk odling görs från ejakulat eller urin.
ANTIBIOTIKAVAL OCH BEHANDLINGSTID
Behandling sker helst efter en resistensbestämning vanligen i 7-10 dagar. I väntan på provsvar kan
trimetoprim-sulfa användas som förstahandspreparat.
KRONISK ORKIT
ETIOLOGI
Om inte en akut orkit avläker fås en kronisk som är betydligt svårare att behandla medicinskt. Orsaken
kan även vara en kronisk prostatit.
DIAGNOS
Testiklarna är oftast atrofiska och fibrotiska med små noduli och huden kan vara adherent till
testiklarna.
ANTIBIOTIKAVAL OCH BEHANDLINGSTID
Vid kronisk orkit rekommenderas kastration."
Källa: http://www.sva.se/upload/pdf/antibiotika/antibiotikapolicy.pdf
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack snälla för ditt svar. Fick frågan av min mamma som är lite bekymrad för sin hund.

#2 Är hon orolig så bör hon kontakta veterinär eftersom detta kan vara smärtsamt för hunden.
Berätta gärna hur det gått sedan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3 Jag har vidarebefodrat ditt svar till henne och jag återkommer när jag vet lite mer. Nu är detta hennes lilla bebis (på 7 år) och han hade pipit till när hon skulle undersöka svansen för han höll den inte upp som den ska vara och då började hon fundera. Han har varit så påverkad en tid eftersom grannhunden löpt. Hoppas det inte är så allvarligt.