Gnällt och ylat
Hej! Min hund som snart är tre år betedde sig väldigt annorlunda igår. Gick och gnällde och var orolig hela kvällen trots långpromenad och aktiviteter. Gick en extra kvällsrunda. Kom ej till ro när vi skulle sova utan vankade, gnällde och ylade som en varg ända fram till småtimmarna. Nu på morgonen var han som vanligt igen. Finns inte så mycket hundar där vi bor och endast två tikar. Nu undrar jag om detta kan vara för att någon löper som han gjorde så här och i sådant fall vad gör man. Man blir ju lite smått stressad och väldigt trött. Alla erfarenheter och tips är välkomna.
Min grannes hund bär sig åt precis som du beskriver, varje gång tikarna i området löper. Det hjälper heller inte att de motionerar honom extra, han gnäller o är stressad i alla fall.
Min egen hane äter sämre och lurar ut oss på extra promenader men vi slipper vankandet och ylandet i alla fall.
Zabelle

Tack Zabelle för ditt snabba svar. Jag blev så orolig och började fundera om han kunde ha ont någonstans. Har aldrig gjort så här tidigare men nu är han ju vuxen hanhund. Bävar för en likadan natt till
Finns det något man kan göra?
Kastrering?
Om det nu beror på att tikarna löper får du nog beväpna dig med tålamod och öronproppar ;o)
Jag vet att grannen fick rådet att sätta en liten dutt med Vick eller tigerbalsam på nosen på sin hund, för att han inte skulle känna dofterna från tikarna, men hon testade aldrig. Det är ju rätt starkt, så hon var rädd att det skulle svida på nosen.
Zabelle
kastrering behövs inte alls om det inte är absolut nödvändigt…jag har haft hanar nu sedan 91,en del mer en del mindre jobbiga vid löp tik,vilket detta verkar vara,säg till hunden att gå och lägga sig på skarpen om det behövs, och låt den inte köra över er med extra prommisar,då lär den sig kvickt att sånt beteende lönar sig…
3,det förslaget var ju bar att din granne inte gick på, gissa om det hade svidit huua
Vid prommisar så ska ni vara noga med att inte låta hanar fastna på lukta gott fläckar, utan bryt nosandet med pigg glad röst och gotta om det behövs…annars förstärker man längtan efter tiken

#4 Jag tycker det låter som enkla och bra tips du kom med. Visste inte om det är ok att ta i på skarpen. Känner mig utrustad att ta itu med en ev ny natt. Han brukar aldrig få stå länge och lukta men ibland märks det att det är nåt extra gott. Fast i mörkret är det svårt att avgöra om det är en hare som varit framme eller en hund. Då kör jag på våra vanliga promenadtider.
5,nej det är inte så lätt ibland,men en vass ton med allvar bakom brukar göra susen efter ett tag, och se verkligen till att han lägger sig när du menar det…du behöver ju inte ta i hunden för det,du visar ju bara att du menar allvar och accepterar inte detta ….
Ja gå dom vanliga tiderna annars är risken stor att han kör över dig,och lär sig ett nytt jobbigt beteende,och då kan det vara svårt att få bort det
Javisst är det svårt att avgöra vad dom snosar på när det är mörkt, så då får inte mina snosa oavsett vad det än är,om jag vet att det är löptik i faggorna…å andra sidan har jag lärt mina att när jag säger framåt så är det framåt och inget annat oavsett lukter…men man kan ju se på dem att det är jobbigare om det är löptik
lycka till…..
Jag tar till mig tipsen jag också och ska försöka att inte bli "lurad" till extra promenader i fortsättningen.
Zabelle
7,lycka till envishet ger färdighet…berätta hur det går sedan

#6 Jag ska försöka att han lär sig gå promenader utan nosen i backen. Tränar på det korta sträckor men det är svårt för han vill helst dammsuga av vägen liksom och gärna från ena sidan till den andra. Har du bra tips hur jag tränar honom att gå utan att nosa?Kan väl inte dra upp huvudet med kopplet. Han slår döv örat till så rösten är svår att enbart locka med.