Blir gaaalen
Ibland blir jag Gaalen och vet inte vad jag ska göra. Jag tittat mycket på cesar Milan och vet hur man ska göra…. men när min hund får panik ute, så lyssnar hon överhuvudtaget inte alls.
Hon är så lugn när hon och jag är ute och går, men ikväll skulle jag och två vänner gå till macken och köpa cigaretter.
Dom går före… då får hon panik. Jag försöker få henne att förstå att det är mig hon ska lyda. Jag söker ögonkontakt… säger FOT… hon kan knappt koncentrera sig. Jag säger TSCCHHH och stampar med foten i marken för att få uppmärksamhet. Ibland pickar jag till henne i sidan som Cesar brukar göra.. inte hårt.. bara så hon hajar till.. det hjälper INTE.
Det är en kort bit till macken, men jag var helt slut när jag kom hem…
varför är hon så här? jag vet inte vad hon varit med om tidigare. Detta är hennes 3:e hem och hon är bara 2 år…
Jag har inte råd att anlita hundtränare och inte gå på kurs heller… vad ska jag göra??? tips?
Hon är världens gulligaste och lydigaste när vi är hemma!

Är det bara då folk går före er som hon reagerar så eller är det vid andra tillfällen också? På vilket sätt reagerar hon förutom att dra i kopplet?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nej det är bara om folk går före.. oftast mina barn eller vänner till mig som hon känner väl.. det verkar som hon är orolig och vill hinna ikapp dom, och då lyssnar hon inte alls på mig.
hmm hur ska man komma tillrätta med det? Mera lydnadsträning mellan henne och mig så hon förstår att hon måste lita på mig i alla situationer?

Du skriver att detta är hundens 3:e hem, hur länge har hon bott hos dig?
_**/Mvh Anne
nej förresten.. när jag är ute själv på stan med henne.. mkt folk omkring… så drar hon väldigt mycket, som om hon hade bråttom och orolig.
hon har bott hos mig 1 år nu.. och jag ska behålla henne till livet slut. Hon är världens gulligaste, men har förstått att hon har mkt problem. Hon lider av hemsk separationsångest också. Kan inte lämna henne hemma. Inte ens utanför en butik.

#2 kan rekomendera mycket kontaktövningar och försöka få in planerade korta träningspass (några få minuter/dag) tillsammans med någon som kan gå framför er.
_**/Mvh Anne
Ja det kan nog vara bra, just det att hon lär sig att titta på mig och ta kontakt. Man kanske kan börja med det… pocka på uppmärksamhet och att hon tittar på mig ett antal sekunder och sedan belöng.. upprepa… sedan gå över till… kanske mina barn som går före
men gå gäller det att hon inte hinner få panik innan, för då går det inte få kontakt.

#4 Försök börja att socialträna henne på platser där det är lite mindre folk än mitt i stan om det är möjligt, många hundar kan bli väldigt stressade av att vara "mitt i smeten".
#5 angående att lämna hunden ensam så har jag skrivit en artikel om ensamträning för hund här på sajten, kanske kan den vara till hjälp =)
_**/Mvh Anne

bettis69 har du provat att klickerträna hunden? med klicker så är det lättare att förstärka i exakt rätt tillfälle
_**/Mvh Anne
Jag ska verkligen kolla in artikeln. Jo har funderat på klicker, men samtidigt undrar jag om hon kanske e för gammal, men hon är väldigt lyhörd hemma iallafall. Man kanske kan prova

#10 hon är inte alls för gammal =) Jag har för inte så länge sedan hjälpt en som jag brukar möta i parken med hundar att klicka in sin 13årige hane =)
_**/Mvh Anne
läst lite.. fortsätter senare idag. Jag kan lämna henne ensam när jag går till tvättstugan i källaren. Jag tar på mig mina tofflor utan jacka. Det går bra…
Då väntar hon snällt och tyst och hon vet att jag snart kommer tillbaka. Men tar jag på mig andra skor och jacka (+gör iordning mig.. typ borstar håret, smink) då anar hon oråd.. då går det inte lura henne.
Hennes förre ägare sade att hon var tvungen att gå ut i morgonrock och tofflor, men arbetskläder i en påse och byta om i porten.. då gick det bra… i en timme kanske. HOn är inte dum.
Jag provade lämna henne en timme en dag för att gå ner på stan. Jag gav henne märgben (hennes favorit) OCH köttbullar.
Hon hade inte rört något utav det, utan när jag kom hem var hon helt slut… tungan hängde utanför och droppade svett.
Hon blev lugn så fort jag kom hem, men då var hon så slut så att hon slocknade direkt. Hon brydde sig inte alls om sitt godis.

hej bettis!
min hund var sådan när hon var yngre, och kan i vissa lägen inne i stan bli det fortfarande. Liksom ökar hastigheten på stegen, länger ut halsen och stressar framåt för att komma ifatt och förbi. Kan bli så att hon liksom "kryssar" framåt (försöker komma förbi på ena sidan, sedan andra osv).
Vet inte vad som orsakat det men hon är också omplacering som INTE haft det bra förut. Nu har vi haft henne i 8 år och som sagt kan det komma ibland fortfarande.
vi har tränat lydnad upp till klass 2 och Agility, då är hon mycket lyhörd.
jag får känslan av att hon blir stressad av någon anledning, troligen för att det är mycket folk/många dofter att läsa av/andra hundar i närheten.
I början använde jag godis, när jag märkte att hon inte lyssnade så stannade jag, satte mig på huk och krävde kontakt - det kunde bli lite bryskt i början för det var mycket svårt att få kontakt. så fort jag fick det fick hon godis. Gottegris som hon är så blev hon ju sugen på mer och oftast gick det bra en stund (så länge hon kom ihåg att jag hade godis) och sen fick jag börja om.
När det blev lättare att få kontakt med henne så stannade jag bara och krävde fot (sitt) samt ögonkontakt. berömde mycket. klappade och kanske bara stod en stund för att lugna ner henne.
idag bor vi ju på landet och det märks inte så mycket, men när det händer så räcker det oftast att ge henne en liten markering med foten i sidan (som Cesar gör) så bryter hon.
Ja jag tror att Lottis kan bli lugnare med åren och med träning så klart.
Jag tänkte köpa en klicker idag och godis, så ska jag gå ut i parken och träna lite på kontakt, bara så hon blir van vid klickern till att börja med.
Jag har läst på lite om klicker, så jag vet hur jag ska börja. Först måste hon förknippa klickljudet med belöng och att hon gör rätt osv.
Tack för alla bra tips! Tar gärna emot mera tips!
Har också en vovve som stressar ute. Om jag hamnar i en sådan situation så lugnar jag ner mitt tempo (gå så långsamt som en gammal tant), och han inte lugnar sig så sätter jag mig bara pang bom. Gör inget med honom jag pratar inte jag klappar honom inte eller lockar med godis, tills han slutat pipa dra iväg osv. Han skall sätta sig eller helst lägga sig (men jag begär inte att en hund som inte känner sig trygg i en miljö skall lägga sig) och bara lugna ner sig. Är han tyst och stilla kan jag kasta till honom lite godis men inte prata med honom.
Jag ställer mig upp efter ett tag och han skall fortfarande vara lung, drar han iväg så sätter jag mig igen och börjar om.
Allt handlar om TÅLAMOD!!!!!! Man vinner på det i slutändan iallafall så varför inte ge det en vecka/månad för att jobba stenhårt med det, för att få en trygg och lugn hund.
Rent spontant tänker jag att matte varvar upp såfort hunden gör det, vilket hunden såklart märker och blir en ond cirkel.
Jag hade tagit det lugnt och kanske tagit hjälp av vänner med att låta hunden sakta vänja sig vid folk runt omkring, till en början kanske bara på avstånd och beröm och korta avstådet efter resultat och inte direkt in i en folksamling.
Att bruka klicker har också oftast "bi effekten" av att hunden automatiskt söker ögonkontakt.
≧◔◡◔≦

en trevlig bi effekt! :)