Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2254 ggr
LiindaH
0

Möta annan hund.

Jag måste ha tips nu.
Klarar snart inte av att möta hundar alls med min ena vovve.
Han blir helt galen, även om dom långt bort, ser han bara att det är en annan hund så sätter han igång och hoppar skäller och försöker komma ur sitt koppel.

Här om dagen lyckades han faktiskt rycka så hårt att kopplet gick sönder, vilket jag märkte när jag precis greppat tag i hans halsband för att försöka få tag i han.

När han inte kommer fram till dom andra hundarna försöker han att flyga på våran andra hund.
Det är precis som att han blockerar i huvudet.

Egentligen blir han galen bara han ser andra djur ute också.
Men inte lika galen som när man möter en hund.

Här om dagen blev jag nästan tvungen att brotta ner han för att han inte stog still och jag var på ge att förlora all kontroll.

Våran andra hund är ju jätte rädd för han när det kommer andra hundar.
Han ställer sig som "tur" är bakom mig och gör inget.
Så han har man "kontroll" på.

Men vad tusan ska jag göra med våran andra som inte gör som man säger.

Jag har även fått lov att ställa mig så jag håller i hela honom med en arm på något höger, och en hand om munnen och pressa upp han mot mig för att han inte ska slita sig loss.

Hjälp mig !

// Liinda

spikes
0

Låter som ni hamnat i en mycket ond cirkel…skulle råda dig att ta kontakt med en klubb i närheten…att rycka och brottas med hunden gör bara att hunden bli ännu mera osäker….börja med att gå undan på en lugn plats och träna kontakt övningar stadigt varje dag ett tag,att ha god kontakt med hunden kan lösa många saker i hundmöten…..

LiindaH
0

Jag har kontaktat en tjej som har hundar av samma ras och duktig på hundpsykologi. Vi ska ses nästa vecka.

Jo absolut, självklart behöver jag inte göra detta varje gång.
Men att han hoppar skäller och drar en jädra massa är skandal.
Jag orkar verkligen inte hålla han. Han stryper sig själv när han håller på också. Vilket jag blir mer orolig för också.

// Liinda

spikes
0

jätte bra att du har tagit hjälp…skulle råda dig att försöka hålla dig undan tills dess, och skaffa ett icke stryp koppel, ju mera det drar åt ju mera vill hunden bort och drar alltså ännu värre….har du ett vanligt promenad sele vore det perfekt, om du ändå inte tänkt möta andra hundar under tiden….hunden behöver så mycket ro den kan få nu ;-),men bara dig och kontakt övningar, det tjänar ni på sedan….

LiindaH
0

Nja, hans andra koppel har han lyckats ha sönder.

ska köpa ett nytt riktigt IGEN när vi får pengar.

jo alltså jag gör allt för att han inte ska möta andra hundar, för annars går han jätte fint i kopplet och lyssnar jätte bra :).

Är ju bara när han ser en katt eller räv som han börjar gny lite extra och vill jaga, men då lyssnar han och går som en givakt hund brevid mig.

Men när det kommer en hund, ah då får han knäppen.

// Liinda

spikes
0

ok…men jag ville bara tipsa dig om att stryp koppel ger bara motsatt effekt,men du gör som du vill,hoppas du får den hjälp du behöver sedan…Flört

LiindaH
0

Ja, men vi har koppel i läder, som inte är stryp koppel och bättre för dom annars, våran andra har ett sådant.

Vi har inte stryp på han för skoj skull.

// Liinda

spikes
0

6,nejmen det trodde jag inte heller i så fall missuppfattade du vad jag skrev,från min sida var det ett tips och råd jag gavFlört

Tina-A
0

Ta privatkurser hos en duktig hundinstruktör så visar dom dig hur man kan tackla problemet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LiindaH
0

#7 . Jo lätt hänt.

#8 . Funderat på det, men vi ska pröva med denna tjej först.

// Liinda

Faxlin
0

Hmm, du måste verkligen visa vem som bestämmer av er. Det där har blivit en ond cirkel för er. Jag skulle råda att träna grundlydnaden från början med honom. Så han blir lydig i alla de grundläggande momenten. Då kommer det att ta över när ni möter andra hundar och andra djur med.
Mycket av problematiken här som jag ser det är att ni tog över honom och han inte var uppfostrad. Det gäller alltså att börja om med träningen som om han var en valp igen. En yttest stark valp, men ändock en valp.
Enbart då tror jag ni kan komma att få bukt med detta.

Behöver du låna koppel åt honom?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaH
0

Jo, men du vet ju hur han vart, han blir bara värre och värre.
Men bara att börja om från början.

OM du har ett koppel av stål ;)

// Liinda

madspaze
0

Hur gammal är hunden?

Jag har haft liknande problem med min yngsta tik, låter nästan likadant.

När hon kom in i könsmognaden så blev hon väldigt osäker, utfall, galna utfall mot allt, och då menar jag allt.
det gäller bara att vara lugn och tålamodig, om detta nu är en unghund.

6 månader höll det i för mig, jag höll på att bli gråhårig o panik när jag gick ut me henne, gick hundutbildning och fick lära mig jätte mcyket och pratade me en hundspykolog.

Bara vara lugn, berömma rätt beteende, fya inte när han gör fel, tålamod, vara lugn. Jag tog mina hundar seperat då eftersom det blev för jobbigt med båda.

Men då kunde jag inte få kontakt med henne utan jag försökte undvika hundmöten tills könsmognaden lugnade, 6 månader senare blev hon superlugn, lite utfall mot hundar ja, men då kunde man börja träna med henne. Hade kommit jätte långt med henne, så jag började träna med båda hundarna ute (min andra hund har inga utfall bara min yngsta, tränade gå med båda så den yngsta inte skulle göra utfall tsammans med den äldsta) gick jätte bra, 2,5 år började jag med det, men sen strax innan 3 års åldern bröt hon lårbenet, 2 gånger, och allt blev stopp, 8 månader senare, nu, så har jag börjat träna igen med henne, coh hon är suuuuper duktig, nåt utfall ibland, men inte galen, lugnt, och endast hundar.

Tålamod, tålamod och tålamod.

Sedan handlar det mycket om vad har din hund för personlighet, vilken träningsmetod gillar han, där man är glad eller sträng, godis eller lek osv.

Men har han nyss kommit in i könsmognaden så måste du ha tålamod och träna med honom utan den andra hunden ute, inget stryp och inga ryckningar eller brottningsmatcher eller skrik, tro mej, jag brottades med min hund i början också, då när hon blev helgalen, men det blir bara värre.

Lugn & tålamod.

LiindaH
0

Han är en Hane på 3 år.
Nu får sambon gå fler promenader med dom, för att jag inte klarar detta längre.
Jag vägrar ta hundarna när det är mörkt, sen går jag upp i skogen och går där med dom. Undviker visa tider när jag vet att folk är ute med sina hundar.

Däremot när man är ute och går med grannen och hennes hundar så går det hur bra som helst Obestämd
Är bara när han möter främmande människor och hundar.

Han kan försöka att gå till anfall på hennes 3 hundar också.
Men dom är rädda för han och går inte nära han.
Åh vi går bakom för att jag ska ha koll på honom och hennes.
Snurrigt värre.

// Liinda

Luddesmatte
0

Så beter sig min kille när vi är ute med hunderna också och han är också 3 år. Anledningen till att våran gör så är för att kopplet hindrar honom från att hälsa vilket gör honom exhalterad och han ska därmed ta till alla medel för att han vill hälsa medan våra andra två hundar bara står och tittar på honom. När han väl får hälsa på hunden gör han ingenting mer än att bjuda in den för lek.

Lycka till i alla fall.

LiindaH
0

#14 - hehe okej.
Mja våran är då INTE ute efter att få hälsa.
Det är en sak vi vet.

// Liinda

Elipowe
0

Våran hane var exakt lika dan innan. Vi kastrerade, gick lydnad med andra på kurs och privatlektioner. Nu passerar han alla hundar utan problem. Han kan dock inte hälsa eller leka med andra hundar utom vissa tikar nu för tiden.

Är han inte kastrerad och inte skall medverka i avel, kastrera han.

LiindaH
0

Vi har honom på foder, men som han är nu är det inte precis en hund man sätter i Avel, däremot har han väldigt fin stamtavla och väldigt duktig tävlingshund.
Men vi ska göra allt i våran makt för att han ska bli bättre.

// Liinda

madspaze
0

Muta med köttbullar & korv, sådant du vet han älskar, sedan träna att vid varje möte att han ska äta korven så få han kämpa i sig korven tills man har gått förbi och så får han jätte mycket berömm!

Min yngsta tik kan ibland vara lite "aggressiv" i sina utfall, men jag har hållt på med detta i snart 1 månad och vi har haft överdrivet mycket hundmöten och bara 1 utfall vilket är väldigt väldigt väldigt bra, och min tik bli 4 år i maj.

samt är hon osäker, blir lätt frustrerad och rätt dominant av sig, ingen bra kombination men det går att träna bort, man måste bara ha tålamod. Finns upp och nedgångar.

Min hund får endast hälsa på självsäkra hundar, och jag berättar alltid för hundägaren hur min hund är och kan vara, men det går alltid bra, bara dem andra hundarna är självsäkra, tikar som hanar.

Det kommer lugna ner sig ska du se, vissa dagar bättre än andra, håll ut bara!

Luddesmatte
0

Kort och gott. Rasta hundarna var för sig och koncentrera träningen på den "jobbiga" typen. Vid varje hundmöte fånga hans uppmärksamhet med godis och låt honom göra några tricks. Ett annat allternativ är att låta honom sätta sig vid din vänstra sida med koncentrationen riktad mot dig. Sköter han sig så berömm honom. Det kommer ta oerhört lång tid innan han fattar eftersom han är så pass gammal men det fungerar.

LiindaH
0

Jag har försökt med godis tekniken. Tjii fick jag.
Ändå har jag prövat det mesta.

Blir nog att öva en och en..
Men har inte kunnat göra det när sambon vart borta.
Då dom blir som toookiga om man lämnar en ensam hemma.

// Liinda

Luddesmatte
0

#20 Låter som hundarna är beroende av varandra. Kanske skulle träna dem vara ensamma en och en också. Ju äldre dem blir dessto värre blir det ifall man låter bli. Glad

LiindaH
0

#20 - jo absolut, men känns som att man måste träna på så mycket på samma gång. Är det så rätt mot vovvarna ?

// Liinda

Luddesmatte
0

#22 Vill du få ordning på hundarna så måste dem ju tränas. Hundar älskar att lära sig saker så det är bara att träna Glad.

LiindaH
0

#23 - Jo asså det förstår jag också!
Men har lite att träna den ena byrackan

// Liinda

silverorm
0

Hur gick det med den där tjejen som skulle hjälpa dig, blev det någon bättring??Glad

fettmedkevlar
0

TS, vad har du för raser på hundarna? Min hane är tre år och han är nu inne i den sista trotsåldern, tro mig.. Jag håller på bli galen på honom.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

LiindaH
0

Grey Hound pojkar på 3

// Liinda

fettmedkevlar
0

#27 Är dom syskon? Hur går det hos den där tjejen som skulle hjälpa?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se