Varning för uppfödare!
Jag vill varna för en blandras uppfödare i västernorrland. Jag nämner inga namn men vill ni veta mer exakt så skicka ett PM till mig.
Den här kvinnan föder upp små blandras hundar som oftast är en blandning mella papillon, chihuahua coh tibbetansk spaniel. Hon är manipulativ och värkar trevlig vid första mötet. Men hon avlar på hundar med sjukagener. Sjukdommar som kan finnas är epelepsi, hjärtsjukdom och nån form av neurologisk sjukdom. Detta är jag helt säker på då jag nu äger en av hundarna som hon använt som avelshanne fast hon lovat att inte göra det. Vet också av att en av valparna från hennes senaste kull har epelepsi.
Hon har också fått sett papperna från veterinären där det står att min hund ej ska användas i avel, men problemet är att hon äger en tik som hon sparat från en av sina kullar efter min hund. Alltså bär tiken på hans sjukdommar i generna, men hon har själv sagt att hon inte tänker sluta avla. Hon har också en tik ute på foder från den senaste kullen som bär på gener efter hennes andra avelshane som har nån en neurologisksjukdom. Hon kanske ändrar sig och inte avlar något mer på dessa hundar men det betvivlar jag. Därför vill jag varna andra för henne så att dom inte lägger ut pengar och får en sjukhund.
Det är iaf helt klart att hon inte bryr sig om att avla fram friska hundar.
Och jag rekomenderar att andra INTE blir fodervärd åt någon av hennes hundar då hon ej använder sig av skk's fodervärdsavtal och inte är med där heller. Och hon tar sig rätten att ta tillbaka foderhunden när som hellst utan vidare. Plus att hon har väldigt sjukakrav i avtalet om hur många kullar som ska tas på hunden innan den överlåtes till fodervärden. Hon har också väldigt konstiga krav på valpköpare.
Så känner du någon som tänker köpa en sån här blandras valp eller tänker bli fodervärd åt en sån här blandis, VARNA dom! Jag önskar ingen det jag själv genomgått.

Jätte bra att du går ut med varningar för sådana oseriösa uppfödare!
Oh, jag blir så arg på att folk tänker mer på pengar än på djurens bästa!
Tack för varningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det finns det registerade uppfödare som oxå gör tråkigt nog.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#2 jo men hur svårt det än må vara att komma åt de reggade uppfödarna så kan det vara ännu svårare att komma åt de oreggade då det inte finns någon som helst koll på dem om ingen som sett det själv anmäler dem.
_**/Mvh Anne
#2 vad har det med saken att göra?
tråden handlade om en specifik uppfödare som bryter mot svensk djurskyddslag genom att avla fram sjuka djur.
≧◔◡◔≦
4,det kan vara bra att ta upp det med…även om det är svårare att hitta de oreggade;-).
Tackar för varningen sånt är alltid bra att veta
helt sjukt!
Det är ju medvetet också vilket är ännu värre!
jag känner till en renras avlare som avlar på sjuka renras hundar, alltså allt från hjärtfel till "mentala" fel, valparna hackade på sin mamma så mamman drog sig undan, inga normala friska Valpar gör sådant! Inte hundar över huvu taget.
Nu har tiken dock dött så förhoppningsvis har hon slutat avla!
Avelshanen vet jag hade problem, tiken vet jag inte.
Men valparna har fått, epilepsi, hjärtfel, stress och då detta med att "mobba" ut mamman.
Och det var den senaste kullen, jag vet hon har tagit tidigare kullar.

#6 usch jag blir så arg när sånt där förekommer, sånna människor borde vara förbjuden att hålla på med hundar och vara utesluten från allt som har med hundar att göra! Var den människan skk ansluten?

Ni som vet av uppfödare som avlar på sjuka hundar, jag hoppas verkligen att ni anmäler dem till djurskyddet i den kommun de befinner sig och är de SKK registrerade uppfödare så ska/bör de även anmälas till SKK så att myndigheterna i alla fall får en chans att hindra det fortsatta djurplågeriet som det faktiskt är att avla på sjuka djur.
Att avla på sjuka djur är enligt svensk djurskyddslag olagligt och för djurens skull hoppas jag verkligen att ni anmäler det.
_**/Mvh Anne
Jag menade EN renras avlare, lät som jag kände en massa!
Jag har varnat folk som velat köpa men så som jag har förstått det så kommer hon inte ta fler kullar då tiken dött.

#9 ok vi får hoppas att hon inte tar fler kullar på någon hund och att ingen av de hundar hon föttupp går till avel
_**/Mvh Anne
Slänger in ytterligare en varning om en uppfödare.
Denna gång handlar det om amstaff/boxerkorsningar från bollnäs.
Här är avlidna avkommor från tidigare kullar.
(Filippa dog som valp, pga sjukdomen Addisson samt att hon hade svåra allergier)
Teckla (kan nog bara ses av forumsmedlemmar)
Teckla somnade nyligen in då hennes stress och oro inte gick att hantera, hon mådde hemskt dåligt
Även en kullbror går i avel i boråstrakterna och kan också ha ev. problem med allergier och stress.
≧◔◡◔≦

#11 stackars filippa och hennes husse & matte :( samtidigt så blir jag så arg på sånna där uppfödare :@
Grrrrr!!! blir så jäkla förbannad på såna människor!!
Att de inte begriper bättre!
Tack för varningen!
Man blir så arg att dom äns kan komma på en sådan sak som att avla på sjuka hundar å med sjukdomar som är äftliga det är så man vill börja gråta bara