Snälla hjälp mig....
Bombadera mig med hjälp……
Nu blir jag galen, det måste vara nått fel på tränan. Varige gång vi varit och tränat hos våran tränare blir Lexus helt kocko bello när vi kommer hem. igår bet han sönder baksätena helt och lite till, och han tog sig framm för bi hundgallret på något konstigt vis, för att vi lämnade honom i max 30 min i bilen, för att vi skulle in och hämntalite saker hos min killes mamma. Jag kan inte gå på toa längre, för han idiot skäller, viftar på svansen tittar man då på honom, dyker han på sina leksaker. Han ignorerar en om vi är ute och går, han har börjat valla mig (lägga sin tyngd på mig). han sticker så fort han blir lös, när han har ätit blir han knäpp. varför blir han sådan. Jag fick fnatt för min kille bara åkte och jobbade idag, vad ska jag göra om hunden får fnatt nu???. han väger ju 55kg…..
jag är så ledsen, jag har tränat hundar förut och då fått jätte bra resultat, men lexus ignorerar en, om man inte har godis med sig, men har han fått godiset sticker han igen. man kan inte ens leka med honom, för har han väl fått tag på en leksak sticker han bara iväg, man kan inte lämna honom inom hus för han låser upp dörrarna eller slår sönder allt i hans väg…….
ända gången han lysnar är om man skriker på honom, men det vill jag inte göra… jag vill värken be höva ge bort honom eller att han ska avlivas. jag ÄLSKAR honom, men han kan inte fortsetta så här… blir han lungnare om man kastrerar honom?? eller blir han värre..
Kan ingen av er som e duktiga på vad ni kallar trots ung hundar visa eller förklara vad man ska göra… mer än att tippsa om instruktör… valpkuserna är väl fulla nu….

Träna mycket mentalt med han, de blir tröttare av det än av promenader.
Tips på mental träning kan vara:
- Spår
- Sök
- Lydnadsträning
- Olika trix med olika svårighetsnivåer
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
men vi har testat spår, han hittar nu nästan inte en godis somm man lagt under nosen på honom…. och lydnaden skiter han i… var ute nyss och tränade. han gick först jätte fint, men sedan började han dra jag ryckte till lite lätt för att markera och sa gå fot.. det varade i ca 20 sek….
2 skulle så gärna vilja hjälpa dig…men som jag sade i din förra tråd om skällande, börja med att byta tränare det leder ingenstans med hans metoder.
angående kastrering så kan hunden lika gärna bli värre som bättre så det kan man aldrig förutse….
Hur går det med din hund?
Brukar du träna passitivitets övningar?
lär din hund att man kan koppla av och ta det lungt.
En ganska bra passitivitetsövning är att du sätter dig bekvämt på golvet, soffan eller sängen eller vart det nu känns bra. Sedan lägger du hunden på rygg i ditt knä med hundens huvudet mot bröstet/magen. Viktigt här är att om hunden försöker streta emot så håll kvar den och lär den att man kan ta det lungt och ha det mysigt, Försök att hålla kvar hunden hos dig tills den har slappnat av och kanske till och med somnat. Tillslut så kommer hunden att förstå vad meningen är med det hela och kommer inte streta emot när du vill träna detta :)
lättast att träna detta är under valptiden men även då hunden är lite mer trött.
#5: Icke att förglömma att långt ifrån alla hundar accepterar att bli placerad i en sådan utsatt ställning!!!
Sätt istället hunden framför dig, sittandes, mellan dina knän. Smek honom på bröstet tills han slappnar av. Låt honom lägga sig och fortsätt att smeka ryggen, sidan, magen, öronen osv. Ha en mysig avslappningsstund.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
'
Ja,du lilla vän,problemet du har,är att-din hund äger dej,och inte tvärt om.På något sätt måste du visa vem som bestämmer.Du ska kunna gå fram till din hund och ta benet ifrån honom,utan att han reagerar,förmodligen inte….Du måste få hunden i underläge.-Det kan vara farligt,han kan hugga dej,så pass upp.MEN du måste.du får alldrig rätsida på hunden,så länge han känner sej överlägsen,det är han som bestämmer,ibland gör han som du vill,men det är bara för att era viljor råkar sammanfalla,Du måste ta kommandot!!!Jag har själv en sådan hund,men efter en uppgörelse om ett stort ben,gick jag segrande ur kampen,nu har jag inte några som helst problem,..Att försöka med avslappning osv.är helt meningslöst,han tycker bara att det är -ännu skönare-att vara i överläge.DU måste ta kommandot.annars kan du lulla så mycket du vill,det är ändå till syven och sist han som bestämmer.
7, skulle gärna vilja att du utvecklar mera vad du menar med att ta kommandot över hunden…alltså hur har du gjort med din?
MVH
Lena
#7: Du verkar väldigt inne på dominansköret.
Själv fokuserar jag min och min hunds relation på tillit och sammarbete, inte att någon ska dominera någon annan. Visst är det jag som bestämmer men vi är ett lag. Det är så jag vill jobba med hundar och då får man också en ledarroll. En rättvis roll där man kan sätta rättvisa gränser och där man båda sammarbetar tillsammans.
Jag tolkar ditt inlägg som att hunden ska vara "undergiven" och du "överlägsen" och att i din värld inte finns något utrymme för sammarbete, jag kan ha tolkat fel. Hur fungerar det för dig och hur tränar du din hund, på vilket sätt? Hur? Tycker det är intressant att veta :)
Jag tror att man kan lyckas med sin hund på väldigt många olika sätt, och få sätt är fel. Det är alltid kul att höra om hur olika människor vill uppfostra sina hundar och på vilket sätt de gör detta.

jag är verkligen ingen expert, men har två förslag.
1. använd godis, du säger att han sticker när han fått godiset - så ha en hel påse med godis med dig ut. när han varit duktig och fått en godis tar ud snabbt upp en ny och visar. "bra, nu får du godis, men kolla här - jag har fler!"
2. Efter att ha kollat på mannen som talar med hundar kan jag konstatera att han ofta använder "nyp". alltså, hundar visar varandra platsen med nyp. om hunden vill gå fram till matskålen fast du inte sagt okej så nyper han hunden framifrån i bogen. om hunden inte lyssnar och störtskäller så kan han nypa den i sidan. Detta nyp är mer som en knuff från hans sida, en knuff med handen i lämplig kraft. Istället för att rycka i kopplet och säga fot 20 gånger kan du när hunden inte lyssnar på kommandot + ett tag i kopplet liksom "nypa" hunden på utsidan av låret.
låt säga att du går med hunden på vänster sida om dig, du tar då höger fot bakom vänster ben och "kickar" till hunden på låret, inte hårt utan mer som ett "hallå!".
när jag sett detta på tv så blev jag nyfiken och testade på min gamla dam. hon är duktig på lydnad - när hon vill, och hon glömmer ofta "bort" vad jag bett om efter 5 sekunder. fast inte på ett dåligt sätt. Vi gick ut och gick och jag gjorde på detta sätt. jag behövde göra det 5 gånger sen gick hon såå fint bredvid mig hela turen! inte en påminnelse behövde jag ge henne!
fråga mig inte riktigt hur det funkar men..
jag tänkte på det du skrev om bilen, kan det vara så att han blev så uppspelt av att träna att han inte kunde "hejda" sig. eller så blev han stressad av det, kanske på grund av att tränare lär ut på fel sätt. när ni sedan lämnade honom så gick stressnivån upp så mycket att han var tvungen att göra av med energi på något sätt.
av någon anledning håller detta i sig ett tag efter att ni tränat vad jag förstår, han är stressad och kan inte tänka. han klarar inte av att lukta om det inte ligger framför hans näsa, han drar när ni är ute. att han söker kontakt hela tiden är osäkerhet.
När jag tog över min hund, som fått åka med på rally i grusgrop i bagaget så tog hon sig genom gallret i bagaget i paniken när vi kom ut på en grusväg i 30km/h. så nog kan dom!

oj, såg att inlägget var skrivet i oktober. hur har det gått??
Mitt inlägg ang,dominans handlade om en stor hane,räknad som "problemhund"Jag köpte den över nätet,billigt,alternativet var avlivning.hade varit på tre ställen före mig ingen fick ordning på honom,han ansågs som "omöjlig"hur jag fick hund av honom gick till som följer,.Han fick en hel fläsklägg att tugga på,han tog den villigt och gick en bit bort på gräsmattan och lade sig att äta,efter ett tag gick jag bort till honom och skulle prata med och klappa på honom,Han visade aggresivitet, morrade och visade tänderna,jag gick därifrån,bytte skor,tog på mig träskorna,gick tillbaka och provoserade fram ett hugg!men när hugget var på väg,fick han en spark under hakan till svar,inte snällt men nödvändigt!!!!Han gick då därifrån och la sig för sig själv,då fick han ligga ifred.någon timma senare när jag ropade in honom,hade jag den goaste hunden i världen,han visste nu sin plats,och visste vem som bestämde.detta är fyra år sedan och jag skulle inte göra mig av med honom för allt i världen.Vad han och många andra "problemhundar"saknar är någon att rätta sig efter,nån som ser till att hunden gör "rätt",en hund ,rätt fostrad,ser upp till husse/matte och VILL göra rätt,problemet är att ingen talar om vad som är rätt och vad som är fel.Det går inte att "gulla"upp en stor hane,han har en enorm vilja och gör som han vill,så länge han är domminant,Man MÅSSTE ta "gadden"ur honom,Som jag skrev i det tidigare inlägget ,är det en helt annan sak med tikar,dom älskar dej ändå,OBS -Detta är inte ofarligt-hade jag missat med min spark,hade nästa annhalt för mig varit lassarettet,,det är inget jag rekomenderar,kommer du på något annat sätt att ta domminansen över din hund,så gör det,jag har haft hundar i över 40 år och visste hur hunden skulle reagera,därför var det den metod jag använde,kort och konsist,en gång aldrig mer.Missförstå mej inte-snälla-Jag har ofta tänkt på Hasse Andessons visa om Änglahund,tänk om jag fick möta mina fd. hundar i himmelen,vilken glädje det skulle bli,både för dom och mig.alla mina hundar(10st)har älskat mig lika mycket som jag älskat dom.jag är absolut ingen hundplågare ,men ibland måsste man visa att det är jag som bestämmer,
12 kan bara skaka på huvudet och än en gång be dig läsa alfasyndromet……..det finns andra sätt än sparkar för att få ordning på en stor hund….och du har så fel angående tikar…dom är oftast 3 ggr ettrigare än en hane…..
MVH
Lena som själv har jobbat med problem hundar….bland annat en pyrreneer som vägde 10kg mer än mig själv…
Glöm inte att Lexus är en hane på 55kilo!den behandlar man inte hur som helst.Den jag skriver om var också en stor hane fast "bara"39 kilo,Hade tidigare en Ungersk Kuwasch hane, den fick jag över på rygg och höll honom där en stund med handen löst på strupen ,stirrade honom i ögonen,tills han vände bort blicken,då var segern min.det rack för att han skulle få klart för sig ,att inte bete sig hur som helst,han var också en underbar hund,tyvär gick han bort,efter två och ett halvt år,när vi var lös ute i skogen sprang han ut i vägen framför en timmerbil och blev överkörd,
14 skriv gärna vem du svarar…..annars vägde min tik 60 kg själv vägde jag 50,och det gick bra ändå utan något som helst våld…..hänvisar ännu en gång till alfa syndromet……

#14 jag har en mycket dominat pitbullblandning på 32kg, och jag har ALDRIG behövt hålla med med alfarullningar, spända blickar och nedtryckningar. Då är jag ändå 159cm lång och knappt 50 kg.
Så det du snackar om handlar bara om att vara onödigt hårdhänt, ingenting med hundens storlek.
brunskar13: Jag skulle vilja gå emot dig och säga att man måste faktiskt inte "ta gadden" ur en hund utan man kan uppfostra den på ett schysst och humant sätt också.
Enligt mig finns det 2 sätt att få en lydig hund, och nu säger jag inte att något är mer rätt än det andra.
1. Du skrämmer din hund till lydnad.
Varje gång hunden gör fel, vad du anser vara fel, staffar du hunden hårt och fysiskt tills hunden efter ett tag blir så rädd för sin ägare och straffen att hunden slutar med vad den höll på med. Hunden lyder.
Hunden blir väldigt passiv och vågar efter ett tag knappt göra något om man bara straffar den tillräckligt hårt.
Detta sätt kan leda till allvarliga skador på hunden. Koppelryck tex kan leda till allvarliga skador.
2. Du visar hunden vad som är rätt beteende och belönar det. Du visar ett alternativ till det felatiga beteendet.
Detta gör att hunden inte blir passiv utan faktiskt glatt följer sin ledare/ägare. Det blir ett sammarbete och man fokuserar på det hunden gör rätt. Detta är mycket svårare eftersom ägare ofta söker sig till felen istället för att tänka "exakt vad är det jag att hunden ska göra? Jag vill att den INTE ska dra i kopplet, men vad VILL jag att den ska göra?" Sen lär man hunden det som man vill.
Ett beteende som belönas ökar i frekvens.
Personligen skulle jag aldrig någonsin använda mig av metod 1 för att få en lydig hund, men visst fungerar det sättet också! Hunden blir ju lydig. Visserligen oftast väldigt rädd, men väldigt lydig! Dock tycker jag inte att bestraffningar är en bra metod även om det fungerar. Det var vanligt att många tränade så för många år sedan men som tur är så har utvecklingen gått frammåt och vi har börjat förstå hundar mer och mer och nu använder sig nästan alla av metod 2! Det glädjer mig.
Jag har haft tre tikar,och inte haft problem med en enda av dom,däremot har det hänt att ,när tiken löpt,har jag haft problem med hanhundar som kommit,okända hormonstinna hundar som man inte vet något om,då kan det bli obehgliga situationer,innan man får in tiken,DESSUTOM: det finns mer än ett sätt att få ordning på en problemhund,jag beskriver det sätt som jag använde mig utav,att det blev som det blev,var att situationen utvecklade sig på det viset,inget var planerat i förväg,allt var en ren tillfällighet.men det funkade.
Jag har ALDRIG varit elak mot NÅGON hund,vi har haft EN upgörelse,Inget mer,har aldrig skrämt eller slagit NÅGON hund det har aldrig varit nödvändigt,om jag haft den inställningen ,då skulle jag väl för sjutton inte skaffat fler hundar,mina hundar är mina bässta vänner.glada och trevliga,raka rör,ÖMSESIDIG respekt,det är vad det handlar om.
19,måste få be dig skriva det lilla nummret på inlägget du besvarar eller namnet, det är svårt för andra att se vem du svarar annars, och det kan lätt bli missförstånd….
Tack på förhand
MVH
Lena Medarbetare på bif
#7 tycker din attityd med "lilla vän" i början av inlägget är ganska nervärderande :(
hoppas inte trådskaparen uppfattade det så…
Även jag ställer mig til skaran som tycker sk. alfarullning och liknande inte leder till något mer än att det är en machouppvisning.
≧◔◡◔≦
#21 ber om ursäkt,det var inte meningen att förolämpa någon,absolut inte,det bara slank ur mej-förlåt, När alla psykologiska knep inte hjälper,--det är då,man hittar era misslyckanden på nätet,-tusen olika anledningar till varför hunden ska ompaceras,men i grunden är ungefär 50% av dom,sk.problemhundar,när man tar kontakt ,får man reda på att det och det och det går inte,men annars är han jättegod,För ca 30 år sedan jobbade jag som väktare nere i Göteborgs industriområden och hade en hund med mig i bilen pluss två som jag skulle placera ut på kvällen och ta hem på morronen,De kunskaper jag tror mig ha angående hundar härstammar i grunden från den träning i hundvett vi fick,på en tredagarskurs av en hundinstruktör från Säve flygflotilj F9.Sedan dessa tillrättalagda hundsnackarprogramm från TV började sändas,tycks det mig som om vaje hunägare blivit hundpsykolog.Kom då ihåg,att dessa program endast är till för att fylla ut tiden mellan reklampauserna och till stora delar består av tränade hundar som med vett och vilja tvingas uppträda på ett felaktigt sätt,för att sedan efter diverse hokus-pokus blivit "lärda"genom tystnad och handpåläggning att uppträda korrekt,Buissnes är vad det i grunden går ut på ,att tjäna så mycket pengar som möjligt,innan programmen blir omoderna och förpassas till något arkiv,eller i papperkorgen,där dom hör hemma.
#22 jag håller med om att dom hundprogram som går i media är ren skit, därför ser jag inte på det :)
Jag tror dock du skulle uppskatta programmet med fredrik steen, då han har ungefär samma uppfattning om hundfostran.
vad är det förresten du menar med "det är då man hittar era misslyckaden på nätet?"
vem här har misslyckats med något? alla har ju sina problem men inget löses över en natt, ingen här har väl vad jag vet omplacerat sin hund pga misslyckanden?
≧◔◡◔≦
#19: Du skriver på flera ställen att du rekommenderar att "rycka till i kopplet ordentligt". Det är också alternativ 1, att straffa sin hund och skrämma den till lydnad.
Jag tror inte alls att du brukar sparka och slå dina hundar, absolut inte. Men fysiska straff, som att rycka i kopplet eller att brotta ner sin hund eller sådär ingår alla i kategori 1.
#19: Du skriver på flera ställen att du rekommenderar att "rycka till i kopplet ordentligt". Det är också alternativ 1, att straffa sin hund och skrämma den till lydnad.
Jag tror inte alls att du brukar sparka och slå dina hundar, absolut inte. Men fysiska straff, som att rycka i kopplet eller att brotta ner sin hund eller sådär ingår alla i kategori 1.
22, jag undrar som 23 förklara gärna vad du menar…..
Jag förstår inte riktigt vad ni tycker är så fel med att visa vem som bestämmer?
Sk alfarullningar är ingenting som hunden mår dåligt av, tvärtom, det är ett beteende som den känner igen och som finns med från valptiden.
Är det ngn av er som har sett en tik belöna sina Valpar med godis när dom gör rätt?
Ni förmänskligar era hundar tycker jag.
Att lägga hunden på rygg, titta den i ögonen mm är faktiskt ett korrekt hundspråk, det är vad hundar gör med varandra. Det har ingenting med våld att göra.
Att sparka sin hund under hakan med en träsko däremot… Det kan nog klassas som våld, för det är inte ett hundspråk.
27,hunderiet har gått framåt sedan 70-80 talet och att följa med i det är inte att förmänskliga något alls….
En människa kan aldrig tala hundens språk därför måste vi gå vidare och hitta nya vägar…vilket många hund psykologer har gjort på effektiva sätt…….och det för att få en lycklig lydig hund inte en kuvad hund som gör saker utan glädje i sig.
jag hänvisar än en gång till a,hallgrens alfa syndromet
#27: Vem har sagt att man måste belöna med godis? Hundmamman belönar sina Valpar med slickar, närhet, uppmärksamhet osv, osv, osv. Det finns väldigt många sätt att belöna sin hund på och godis är bara 1 av väldigt många andra belöningar. Skulle säkert på rak arm kunna rabbla upp iaf 40 olika belöningar att belöna sin hund med. Självklart använder inte hundmamman godis.
#27 alfarullning är en väldigt aggressivt beteende som ursprungligen används mycket sällan i vilda flockar mer än vid trängsel och begränsat med mat, i vilken mån behöver man använda det till vardags?
Dave Mech är biolog och har studerat vilda vargars beteende till skillnad mot dom flesta andra studier som är gjorda i hägn, han observerade just att det var en skillnad, det förekom knappt några "maktkamper" och dessutom delades den sk. "ledarrollen" av flera individer beroende på tillfälle, inte strikt av just "alfaparet."
För att citera projektet
"The typical wolf pack, then, should be viewed as a family with the adult parents guiding the activities of the group and sharing group leadership in a division-of-labor system in which the female predominates primarily in such activities as pup care and defense and the male primarily during foraging and food-provisioning and the travels associated with them (L.D. Mech, see footnote).
Dominance displays are uncommon except during competition for food. Then they allow parents to monopolize food and allocate it to their youngest offspring. Active submission appears to be primarily a food-begging gesture or a food-gathering motivator (Mech 1970). The role of active and passive submission in interactions between the breeding male and female when no offspring are present needs further exploration."
En artikel att läsa på svenska för den som har lust (ej relaterat med mech)
≧◔◡◔≦
30,jätte bra artikel
#29 Du kan ju börja med att räkna upp 10 av dina "belönigar".Du glömmer att hunden är ett flockdjur,och att ledarhunden eller alfahonanan håller ihop flocken och håller ordning i densamma.Vad som gäller för mig,som husse i en flock med hanhundar,är att vara ledare.alternativet är att någon av dom andra hanarna i "flocken"tar över ,det är då man får problem.Har du en hund från valpstadiet,är du automatiskt ledaren,eftersom du fanns där när hunden flyttade in.Min bryska metod hjälpte där 3 andra välmenande hussar och mattar misslyckats,han var 3,5 år gammal när han flyttade in hos mig,då gäller andra sanningar.Jag lyckades där andra misslyckades.humpe är världens goaste hund,trots att han inte lärt sig några andra kommandon än :sitt och kom.resten "pratar"vi om,han har ett språk som talar om för mig precis vad han vill,till exempel-kl 3 inatt,kom han,nödig.var bara att stiga upp ur varma sköna sängen och släppa ut honom,efter ca 15 min,kom han.-vov-det betyder-jag vill in.somnade om som stockar både han och jag.
Det är väl klart att det inte händer särskilt ofta i en vargflock, där vet alla sin plats, det är ngt dom får lära sig från födseln.
Jag kan ju gå till min egen tik och hennes Valpar. Där hamnade valparna på rygg flera gånger om dagen, trots mat och yta.
När valpen sedan lagt sig på rygg, kunde tiken visa ömhet och t ex tvätta den.
Min hund är världens lyckligaste trots denna "hårda" uppfostran. Hon vet vad som är tillåtet och vad som inte är det utan att vara kuvad på ngt vis.
Kuvad, blir en hund som blir utsatt för våld och alfa-rullningar har ingenting med våld att göra, det gör inte ett dugg ont på hunden.
33, håller inte med dig där en alfa rullning som det så fint kallas anser jag vara psykisk misshandel men inte fysisk
#9 Jag är inte på något vis "domminant"mer än att jag vid ett (1) tillfälle gjorde fullständigt klart för humpe vem som är ledaren.för övrigt pratar vi med varandra humpe och jag,vi förstår varandra precis,och den ene är inte för mer än den andre.ex.:frågar jag om han vill ha mat,sätter han sig vid diskbänken betyder det -ja.lägger han sig under köksbordet-nej,sätter han sig vid frysen=vill ha ben,går han till kylen=burkmat.vi har en jättefin konversation,humpe och jag,däremot använder vi inte några kommandon,han kan sitta fint och han stannar på kommando.annars gör han som han vill,han går fritt ute,köksbordet är hans,där ligger han och har koll på läget,när det kommer gäster går han fram och hälsar,sen går han och lägger sig,det är inget jag lärt honom,han är inte speciellt intresserad av folk.Han har till och med ett eget skall när han vill åka bil.eftersom vi bor ganska ödsligt,brukar vi gå ner på stan, lördag förmiddag,social träning är det som gäller då,fullt med folk,han går före mig och kryssar i mellan folk,ingen har ännu blivit rädd för honom,eller gått undan,helt enkelt därför att han uppträder lugnt och intelligent,ser han att någon verka rädd,viker humpe undan,så uppträder inte en kuvad och pressad hund.Vad han behövde och vad som en del av dessa hundar som man har problem med i dessa inlägg behöver, är en fast hand,en att ty sig till ,att lita på,om man så vill.dom känner sig helt enkelt inte säkra annars,och uppträder orationellt,
#34 så då menar du att min tik misshandlade sina Valpar psykiskt då?
Låter långsökt tycker jag.
#35 håller med i det du säger, en "problemhund" behöver en fast hand/ledare som den kan ty sig till och känna säkerhet med.
Ingen hund känner sig trygg utan en ledare så tar inte husse/matte på sig ledarrollen så gör hunden det själv.
En flock utan ledare skulle skingras ganska snart. Det är helt enkelt otryggt.
Om man ser ledarskap som misshandel, då är man helt ute och cyklar. ledarskap har ingenting med misshandel att göra och går det så långt som till misshandel, då är det inte ledarskap
"och vad som en del av dessa hundar som man har problem med i dessa inlägg behöver, är en fast hand"
En fast hand måste inte vara någon som rycker och sliter i ett koppel, det kallar inte jag för tydligt "ledarskap" iaf. Jag är övertygad om att alla hundar kan tränas med positiva metoder utan fysiska straff.
#32: Vad som är en belöning bestämmer din hund. Du kan belöna med allt som ses som en belöning. Är man tex ute och går fot med ögonkontakt och hunden gör massa övningar bra som man vill belöna så kan man tex belöna med att släppa hunden lös. Finns flera olika kategorier, kan ju säkert göra en lista med iaf 20 olika godisbelöningar och rangordna dem efter värde, vilken som är värd högst för hunden och som den arbetar mest för att få, och vilken som har lägst värde.
Men jag kan ju blanda lite kategorier..
Exempelvis kan du belöna med:
- Att släppa din hund lös
- Att kasta en boll som hunden får jaga och leka med
- Att dra fram en leksak och kampleka på ett skojigt sätt
- Berömma med ord
- Berömma med kel och klappar/smek
- Belöna med godis vid din sida
- Att kasta godis och låta hunden söka
- Låta hunden gå iväg och kissa
- Låta hunden gå fram och hälsa på en annan hund
- Låta hunden följa ett spår (om det finns möjlighet)
Detta var bara 10 men som sagt finns det väl nästan ingen gräns för vilka belöningar man kan använda, så länge hunden tycker det är en belöning!
#37 håller med om att ryck och slit i koppel inte hör till ledarskap, det hör till okunskap
#33 skall man behandla vuxna hundar som Valpar livet ut? det är väl just tikens jobb, om alla vargar liksom då hundar får lära sig från början varför skall dom då slösa energi på att "rangklättra" konstant?
nej en hund blir vanligtvis inte kuvad på en alfarullning, men det finns exempel på dom som fått stå ut med "hot" konstant i förebyggande syfte, för motivation och för "lydnad" och ja dom är inget annat än kuvade.
Kan även slänga in en video på ovanstående biolog som är intressant.
≧◔◡◔≦
36, ok ser nu att jag skulle skrivit att "i mina ögon är det så", jag har sett och varit med om hundar som har blivit utsatt för alfarullningar så fort det inte passat ägare, en del har blivit helt underkuvade en del har reagerat med att bli mycket osäkra hundar i livet……
jag har även svårt för ordet ledarskap i dagens läge,på ett sätt stämmer det på ett sätt inte,jag jobbar i samförstånd med mina hundar,det innebär att jag jobbar med positiv förstärkning i det mesta, men visst måste även jag sätta en gräns någonstans ibland även om det inte händer ofta,men jag vill ändå tona ner ordet ledare,det låter som om…gör du inte som jag säger så osv osv,då blir det ett hot i stället och det är absolut inte min mening.
Jag kan berätta att jag har inte ens hotat mina barn med att….. gör du inte så så drar jag in månads pengen osv osv….och idag har vi en väldig harmoni med varandra här hemma,men visst säger jag ifrån så gör jag det för att jag bryr mig om dom, alltså vet dom det och behöver aldrig misstänka annat….bara för att dra en liten parralell…..
#27 En hund är en HUND, du är en MÄNNISKA!
Du har inte samma kroppspråk som en hund har, du har ingen svans, du har inte samma lukt, du går inte på fyra ben, dina öron avslöjar inte hur du känner dig…. räcker det eller ska jag ge mer exempel?
En hund varnar alltid den andra hunden innan den alfarullar/ger sig på/attackerar den andre. Du kan aldrig "varna" din hund på samma sätt eller ge samma korrekta budskap till hunden som om en hund alfarullat en annan. (ber om ursäkt för att det är lite flummigt skrivet, är inte så bra på att formulera mig:).
Lyder din hund för att den trycks ner på rygg på marken annars eller för att den gillar dig? Respekt och rädsla är inte samma sak.
#37 Om jag skulle" belöna"Humpe efter din lista,skulle humpe undra varför husse inte är klok,jag kan gå och sätta mig bredvid honom och prata o klappa en stund,max en minut,sen får de vara bra,visar helt klart att han vill vara ifed,kasta boll-husse får springa så mycket han vill,kan väl stå kvar och titta en stund,kissar,varför de?pissar väl när jag vill,Hälsar på andra hundar,försök att få mej att låta bli,Belöning-att spåra,-vi -husse och jag brukade åka ut på skogen och jaga älg,dvs,Humpe leker med en älgfamilj,föser lite med dem hit och dit ca en timma.Sista gången vi gjorde detta,smet ha,Jag satt och väntade på honom i nästan en timma,när det ringer i mobilen och jag får veta att han är hos en löptik 9 km bort,Numer blir det inte riktigt så långa svängar,Godis vid din sida--Humpe skulle inte ta ett steg förrän det var tomt.Det första som händer ,när jag kommer från affären är en hundnos ner vi påsen och finns det något i kassen som han vill ha,sätter han sej framför kylskåpsdörren viftar på svansen och försöker få sina hängande öron att så upp,och gärna huvet lite på sned,är det bröd och mjölk,går han därifrån,Sen -kasta godis-är du inte klok,skulle Humpe tänka:,är han arg eller-undrar om de är mitt fel,Han skulle alldig,komma på tanken att springa efter.dom tar han när han har vägarna förbi nästa gång….Som du ser ,ger jag inte mycket för dina "belöningar"--vi kör inte med belöningar!!vi sammarbetar änndå.Han har en 500:liters frys full,med "humpe o fågelmat"igaraget,äter ben och kött,rått och kokt,varje dag,vi köper torkade grisöron i säck på granngården,minst ett om dan.Egen tresits skinnsoffa (Interface)löplina( 60m)issolerad koja,när han av nån anledning inte får följa med.stora lårben från nöt ,älgben,kotlettben.friskies torrfoder finns alltid obegränsat och färkt vatten.---hur ska man belöna en sån hund?????????det är han,som är min belöning,--inte tvärt om.
#37 Man ska ALDRIG rycka ,i kopplet,man ska hålla kopplet sträckt,hela tiden,vid var jag brukar kalla för -höjd beredskap-när man möter någon,Då blir det inga ryck,bara att hålla emot,och hunden betämmer själv hur hårt han vill dra.ett slakt koppel med häftiga ryck är helt förkastligt. men man ska ha KORT KOPPEL.han ska gå fot.om hunden vill göra ett utfal.då,måste han springa -genom-dej,kommer han ingen stans,lär han sej snart att det inte är lönt,och låter bli,-har läst dina insändare och vet mycke väl att du visste detta från början,men nu är det sagt./Mrs
43,jag vet inte vad som hänt mellan er eller vad det är för insändare ni pratar om…men jag går helt emot att du säger att kopplet ska vara sträckt…har du tänkt på vilken belastning det blir för hunden då?…..en hund ska kunna gå fot utan att ens sträcka ut eller rycka i kopplet alls…jag blir alldeles rådlös av dina inlägg…..
#43-Vid "förhöjd beredskap" alltså en hund som bråkar vid möte med en annan hund,det är vad jag skrev om,en fullärd hund som man kan lita på,gör detta,precis som du skriver,helt naturligt,med en sån hund,tycker jag att det är onödigt med koppel överhuvudtaget ,det räcker med att ha det i handen,då vet han var han hör hemma och håller sej där,gör sina svängar,men kommer alltid tillbaks,
45,vem svarade du nu??
#17 du skriver så mycke skit i detta inlägg,att det är tur att inte de luktar.Detta kan mycket väl gå med kaniner,men inte med hundar,i alla fall inte med vrånga hanhundar.ressultatet blir bara att det är lite bekvämare att vara vrång.
47,nu vill inte vi se den tonen härinne mera!,du har fått en varning innan,rätta dig efter den då!,sista varningen denna gången.
Lena Medarbetare på Bif
#46menade 44, flåt,,
"48 måste man hålla med om alla dumheter som skrivs ?jag trodde detta handlade om seriösa ting.det jag skrev om i #47förtjänade inte bättre,kanske kunde ordvalet varit ett annat,men likväl är andemeningen den samma,--Förresten uppfattade aldrig någon "varning"från tidigare.Är detta ett forum,där man inte får ha en egen åsikt,skriv de då,jag lovar,jag ska alldrig störa damerna igen.om så är fallet-
#50 det handlar inom om att inte få ha en egen åsikt, det har varit flera heta debatter här innan.
Det handlar just om ordval, vill man ha en seriös debatt får man formulera sig med eftertanke och argumentera moget.
≧◔◡◔≦
50,om du tycker detta är dumheter så får det stå för dig…alla tycker vi olika och det får man acceptera utan den undertonen och en del av orden du har i dina inlägg…du har fått pm av mig och av värden så det borde du sett….vill du mig nått vidare så pm,a……
Detta är tredje varningen…..nu blir det inga flera.
Lena medarbetare…..
#42: Du frågar hur man belönar en sådan hund. Det har du själv precis skrivit i ditt inlägg när du pratade om några av mina exempelbelöningar.
"jag kan gå och sätta mig bredvid honom och prata o klappa en stund,max en minut,sen får de vara bra"
Det är ju jättebra, då har du belönat honom. Om han själv ser det som en belöning att få närhet från dig vill säga. Det måste inte vara länge, det kan vara en mjuk smekning och ett berömmande ord. Belöna honom på detta sätt efter att han varit duktig, kanske passerat en annan hund på ett fint sätt.
"kissar,varför de? pissar väl när jag vill"
Det är klart att du inte kan tvinga en hund att gå och kissa, men om du själv vet att hunden vill kissa - tex när ni inte varit ute på ett tag, håll honom vid dig så att han inte får kissa när han själv vill. Sedan gör du någon övning med honom, kanske att han ska sitta på kommando, ligga, göra något som du ber honom om, sitta kvar eller vad det nu kan vara. Istället för att belöna med godis när han gjort rätt så ger du ett varsågod så att han får gå och kissa.
"Hälsar på andra hundar,försök att få mej att låta bli"
Jag tolkar det där som att han får ofta hälsa på andra hundar? Det är en JÄTTEBELÖNING oftast, så utnyttja det! Öva på att passera hundar på ett fint sätt utan att dra i kopplet och hålla fokus på dig. När han lyckas så får han sin belöning - DÅ får han gå fram och hälsa. Det är en jättebra belöning och man får en väldigt följsam hund som inte stretar fram mot andra hundar. Du har ju då nämligen lärt honom att "du får inte din belöning (gå och hälsa) förän du går lugnt och fint och följsamt i kopplet med fokus på mig".
"Godis vid din sida--Humpe skulle inte ta ett steg förrän det var tomt."
Se där! Det är ju också då tydligen en uppskattad belöning. Ta fram lite godis och när du exempelvis kallat in honom och tränat på inkallning belönar du med godis vid din sida. När han ätit upp, det blivit tomt, får han gå iväg igen. Du har förstås mycket mer godis i din ficka! När han sedan kommer på inkallning igen belönar du igen med godis vid din sida.
Bara för att en hund alltid har tillgång till ben, har en egen soffa och tränas i lina betyder det ju inte att det inte finns belöningar. Han gillade ju uppenbarligen godis, då kan du belöna med godis av olika slag. Han gillade ju också att träffa hundar tolkade jag det som, låt det då också bli en enorm belöning. När han sköter sig så belönas han.
Även Husse, Matte eller någon människa som Hubbe känner kan vara en jättestor belöning. När Hubbe lyder, går fint i koppel och sköter sig exemplariskt så belönas han enormt med att få hälsa på en människokompis!
Hoppas att du nu börjar förstå lite mer hur man kan använda belöningar i vardagen. Du belönar redan din hund massvis, fast du uppenbarligen inte förstått det. Alltid när Hubbe får göra någonting han tycker om och vill göra (springa runt, hälsa, kissa, spåra, leka osv) belönar du honom. Man måste bara lära sig att hantera det och använda det på rätt sätt!
#47: "Detta kan mycket väl gå med kaniner,men inte med hundar,"
Att arbeta med belöningar fungerar givetvis på kaniner också, och hundar. Har du varit på en show och sett delfiner, späckhuggare? Hur tror du de har lärt sig lyda? Genom att tränaren hoppar ner i vattnet och pucklar på späckhugaren när den gör fel? *fniss*. Dessa djur tränas ENBART med belöningar, och det fungerar.
Det funkar ju också på lite mer "otradionella" djur så som hönor, kackerlackor, katter och ja.. Alla djur som mer eller mindre kan tänka! Nu finns det ju inte undersökningar på alla djur, men alla djur jag skrivit ovan har tränare lyckats träna enbart med belöningar och fått goda resultat.
Jag hoppas att du får en vidgad syn på hundträning och kanske till och med går en kurs :) Det utvecklar inte bara hunden utan även en själv som människa någe otroligt att lära sig träna på olika sätt.
#50 Jag hade en gång i mitten på 50:talet en lärarinna med samma självgoda attityd som du-gillade det inte då och gillar det inte nu.Därför släcker jag ner denna sajten nu,hoppas någon haft lite nytta av mina åsikter,då har det inte varit förjäves,..AAAAAJJÖ
#55: #50 har du själv skrivit.
Hoppas att du har lärt dig någonting så du inte lämnar sajten utan att ha fått nya insikter :) Lycka till i ditt framtida hundägande.

Hade vi uppfostrat vår terrier efter det där "mjuka" sättet så hade vi fått åka och avlivat han vid 2 års ålder. Anpassad uppfostring efter individen tror jag på.

#58 självklart ska man anpassa uppfostran/träning efter individen, men jag är av den mening att man ska använda den mjukaste möjliga metoden som funkar på individen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
58,jag vill hänvisa dig till Frekes artikel dominans och dominans beteende

#59 Hade inte jag varit stenhård med han hade jag nog varit utan fingrar nu, han är tjurigare och hårdare än nån hund jag någonsin träffat även min farfar som fått upp terrier sa samma sak om han. Nu är han lugn men får återfall ibland med stenar eller saker han stjäl och då låser han käkarna och det går inte att få ut nånting ur hans mun, då går det inte att mjäka på och hoppas han släpper för det gör han inte utan då är det hårt mot hårt som gäller.
Med andra hunden är det annorlunda, han är en omplacering som blivit misshandlad tidigare där räcker det med röst och blickar för att korrigera honom.
#61 Det gäller bara att vara konsekvent och mer envis än hunden, det vinner man på! Och hunden får mer förtroende för en då:)
Har hållt på med en massa hundar (och hästar för den delen oxå) och jag har aldrig behövt vara "stenhård" mot någon av dem, bara konsekvent. Om man kommer till det stadiet till att man måste börja "ta tag" i hunden, nypa den i kinden, örat eller ljumskarna, sparka den i magen, trycka ner den mot marken (jag säger inte att du gör något av detta!) då är det något som gått fel i ens uppfostran av hunden.
Jag tror alla hundägare någon gång vart med om att deras hundar hittar något smaskigt utomhus t.ex ett kycklingben eller en gammal använd tampong, och hunden låst hela käken och vägrar öppna munnen. Då får man stå och bända upp käken på hunden med händerna, det kommer inte att hjälpa hur mycket man än står och vrålar "fy! nej!" åt hunden eller (nyper den i örat om man nu tycker att det är ett bra sätt att uppfostra hunden på).

#62 när han låser sina käkar så går det inte att bända upp dom, och om man lykats så hugger han efter det man tagit av han och han har då råkat huggit både mig och pappa. och vänta ut han hahaha lycka till.
Att trycka ner hunden i marken tycker inte jag är fel alls, hundar gör så mot varandra och så länge hunden vet att den gjort fel så tar den inte skada i sin syn på ägaren.
#63 en hund kan inte låsa sina käkar, det kallas envishet ;)
även jag rekomenderar dig att kika länkarna på tråden ang hur "naturligt" vissa beteenden är.
≧◔◡◔≦
#63: Hugger han efter är han antagligen rädd för att bli av med sina saker och kanske vaktar andra saker än stenar han hittar på prommenaden. Förhoppningsvis vaktar han inte utan ni kan ta vad som helst ifrån honom (men det låter inte så). Det försöker man förebygga när dom är Valpar genom att hela tiden köra byteshandel och aldrig ta något ifrån hunden utan att ge någonting tillbaka. Min hund är 8 månader och vi kör fortfarande byteshandel nästan jämt. Tar jag något ifrån honom så får han något annat. Han vaktar nu ingenting och jag kan ta ifrån honom vad som helst!

#65 det kallas besatthets beteende. och han vaktar inte sina saker inne han delar alltid sina saker med min andra hund och andra.Men han är en väldigt speciell hund och skulle värkligen vilja se nån annan försöka få ordning på han hahaha. Good luck skulle jag vilja säga, vissa saker får man acceptera.
#64 har du sett en pitbull i kamp? där låser dom käkarna och ägarna fåt bända upp käften på dom med metallbitar för att få upp den.
#66 pitbulls har inte heller käkar som går i lås, det är en fysisk omöjlighet, det är hundar, inga mutanter. Deras käkar är konstruerade på precis samma sätt som hos en grand danois eller pudel.
Sätter sig hundarna fast i varandra struntar dom fullkomligen i om ägaren står brevid och ropar "loss" därav använder man sig av break sticks.
≧◔◡◔≦
67, ja det med att dom låser käkarna är en skröna faktiskt…den uppkommer sig efter att några kom fram till ett ord som kallas saxbett och där fick dom för sig att hundar kan låsa käkarna……men det är alltså inte sant, utan släpper dom inte så har dom helt enkelt blockerat sig så pass psykiskt, och då kan det bli farligt
#68 fast hellre att jag eller min hund blir biten av nån som tar ett bett och sen sitter än någon som totalt tuggar upp armen.
≧◔◡◔≦
69,ja absolut om det vill sig illa så….
#61: Du skriver att din hund är väldigt envis och tjurig och hård!
Man brukar faktiskt säga att "snälla" metoder och metoder som Klickerträning fungerar BÄTTRE på hårda hundar. Varför? För att du inte jobbar MOT hunden utan faktiskt MED hunden.
Att jobba mot en hund går inte om den är tillräckligt stark. Hunden vinner om den är tillräckligt tjurig och envis. Jobbar du istället MED hunden i ett samspel med sammarbete så fungerar det för båda parter.
Kanske någonting för dig att testa :)

#71 använder redan klicker och det funkar bara vid trickträning, men vill han inte lyssna så gör han inte. så är det och bara att acceptera.
#72: Du behöver inte acceptera att din hund inte lyssnar på dig. Du vet väl att du kan använda klicker inte bara vid trick utan jämt? Vid hundmöten, i närheten av föremål som han vill ha, vid inkallning eller när som helst. Men du bestämmer ju själv om du vill ha en hund som inte lyssnar, men du måste du inte acceptera som du skriver. Du avgör ju själv vad du gillar för egenskaper hos hunden och vilka du inte gillar :)
håller med #9
samt, hunden låter hyper, lättstressad, och blanda in unghund i detta!
Jag tänker aldrig vem leder vem vem är bossen över vem, som #9 säger typ, jag och mina hundar vi är en "familj" ett lag.
Min yngsta hund i "tonåren" unghundsålder, 1-2 år och lite medeljobbig upp till 3 år, var hyper, lättstressad, gick upp i varv, kändes som hon aldrig va still, utfall mot allt, nafsare, hon är en stor tjej på 61 cm mank o muskler!
Är din hund stark, halti, jag är inte förtjust att använda sådan, men blir man själv lugn och känner att man har bättre kontroll över hunden, köp en halti! Blir du lugnar o säkrare i dig själkv så blir hunden lite lugnare.
Va försiktig så du inte överstimulerar hunden med för mycket saker.
Spåra med rått kött! Mums, det gör jag med mina hundar, minst 1 ggr i månaden, köper rått helst nöt men finns ba oftast gris, de brukar ha billiga förpackningar me kött som nästan gått ut, styckar, och lägger ut några olika spår i skogen, sen får hunden arbeta :) tröttar ut enormt!
Träna passiv träning, gå till en park som har lite aktivt med människor o hundar, försök lära hunden att bara ligga/sitta och titta, utan skrik flygandes hit o dit, jag har varit där o vet att det är jobbigt, men det hjälper, du själv måste vara lugn.
Har man en hyper, lättstressad aktiv hysterisk osäker(aggressiv) hund, måste man själv vara lugn lugn lugn och ta det luuuuugnt, medans hunden är galen, har du hunden helt galen i kopplet, ska du ändå vara lugn, prata lugn med hunden, skriker o gapar du drar i hunden osv hetsar du bara upp honom.
Känns kanske hopplöst nu, men det kommer att lugna sig, avliva inte en hund bara för att han är jobbig! Det är inget fel på hunden, vissa hundar kräver bara mer jobb än andra!
Har inget med "dominans" ledarskap, makt, ägandeskap, nej nej nej. Jpobba på eran relation, lugna ävningar o mentala övningar så kommer det gå bra, långsamt, men bra!
Hade jag trott på allt sådant hade min hund blivit avlivad när hon blev 1 år sin andra skendräktighet och jag fick min fläskläpp, men nej, lite arbete och man har en vän för livet! Man får räkna med bråk, tårar och glädje, men det löser sig!

#66 Det är en REN MYT att hundar låser käkarna, oavsett ras. Så nu vet du att hundar kan inte låsa käkarna, det handlar om vilja och envishet precis som några andra har skrivit.