Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1985 ggr
lkn02001
0

idé till den som är programmerare

Hej alla!

lägger in detta här med tanke på behovet. många djur som springer bort/blir stula/överkörda/upphittade.

Någon borde komma på ett bra webbaserat program där både polis, veterinär, hund och katt klubbar kan lägga in viktig information t.ex. bortsprungna, stulna, överkörda, upphittade osv. djur så att alla kan samverka och sedan sälja in det till instanserna. Det borde kunna vara ganska lukrativt med tanke på att polisen inte ens har ett databaserad system för detta. I den mån de använder datorn till detta använder man vanliga systemet för anmälan, och där finns inte tillräckligt med parametrar att söka på för att det ska fungera bra.

så, någon händig människa? om ni vill ha uppslag och bollplank kan ni kontakta mig, jag har jobbat både inom polismyndigheten och på djurklinik så jag har lite insyn.

Freke
0

Problemet med ett sånt system är att det får man inte bygga…

Har själv varit inne på tanken men så kom det en lag… sverige.. åter igen..

Hmm..

PUL omöliggör ett sådant system, sen måste man samköra system och det får man inte heller..
Då man måste samköra Jordbruksverkets, SKK och blandisregistret så då var det någon byråkrat som satte käppar i det hjulet.

Men visst skulle det vara trevligt om det fanns ett system som möjlig gjorde en enkel, snabb hantering av bortsprungna, förlorade djur.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Dumt att det är olagligt, annars så tycker jag att det låter som en jätte bra idé.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lkn02001
0

jag menar inte att det ska samköras med SKK, utan att polisen, vet osv. går in och lägger in uppgifter på det försvunna djuret. uppgifter man alltså fått av ägaren. Både polise och vet har redan tillgång till SKKs register på annat sätt, så får de in en hund kan de få fram ägaruppgifterna direkt ändå.

Det jag mest tänker på är just det att polis inte har samarbete över länsgränserna och ingen alls med vet. vilket medför att man som privatperson får sitta och ringa runt överallt.

Om jag t.ex. förlorat min katt, så skulle jag potentiellt kunna gå in till polisen som slår i detta program och ser att en katt med det utseendet lämnats in till veterinären i staden påkörd men att id inte kunnat utläsas. jag kan då ringa vet och få bekräftat om det är min katt eller inte.

Det är ju inte alltid det går att tyda öronmärkningar, och chip kan krypa ut ur djuret om man har otur.

lkn02001
0

likaså kan en vet som känner att det verkar konsitgt med en djurägare gå in i programmet och kolla om någon liknande hund är saknad/stulen och kanske hitta riktiga ägaren i andra änden av landet.

Freke
0

Det du skriver i att polisen vet eller kan ta reda på hundar..

Hmm sanning med modifikation..

Dom är rätt dåliga på att hitta ägare till bortsprungna hundar, dom brukar bara lämna av hundar till hundstallet eller liknande organisationer.

Mej veterligen så har jag vi ett flertalet tillfällen varit i kontakt med myndigheten och dom vet inte ens att det finns ett blandis register utöver SKK och det är knappt så vissa är insatta i att dom kan kolla via jordbruksverket om hunden finns registrerad eller ej..

Så om min hund skulle springa bort så är polisen inte det första stället jag skulle anmäla den försvunnen.. för att inte tala om vad dom gör med katter! sök tidigare inlägg på i.fokus finns hemska saker att läsa om polisens hantering.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

lkn02001
0

det beror på vem du pratar med. jag har jobbat med just dom här frågorna på polisen. och du skulle vara förvånad över hur många hundar som kommer in. De flesta hittar vi ägaren till, men det finns en stor okunskap och tyvärr ointresse hos poliser för dessa frågor.

när man får in en hund försvaras den på stationen skälig tid (från 6 h till ett dygn), där den får skötsel och motion. Om ingen ägare är funnen efter den tiden (vilket de oftast är) så får hunden åka till ett hundstall. men det är fortfarande polisen som är ansvarig för hunden och betalar för hundstallet. efter en tid, kommer inte ihåg hur länge nu så tillfaller hunden polismyndigheten och polisen kan då avliva eller sälja hunden.

tyvärr är det många som INTE ringer polisen direkt när deras hund kommit bort, det är synd för en del gånger har vi haft hunden redan innan ägaren vetat att hunden var borta. synd om hunden som får sitta och vänta en längre tid då.

jag kan faktiskt erkänna att jag inte heller visste att det finns ett blandisregister. men man kan ju registrera sin hund som blandras på skk, det har jag gjort. och då är de sökbara i deras register.

för övrigt använder inte polisen skk´s register alls längre utan jordbruksverkets. jag vet inte om det där är samlat från blandisregistret också eller inte, men jag vet att det i vissa fall har varit så att man hittat en hund i det ena registret men inte det andra och vice versa.