Hundar som snuttar?
Tusse älskar att snutta på saker när han ska sova.
Det ska helst vara mjuka saker och jag vet inte hur många gånger som mitt duntäcke, mina kuddar, kläder, morgonrockar och fleese tröjor har råkat ut för hans snutt hysteri.
Någon som vet varför hundar snuttar på saker?
Han älskar att sova med munnen fullt med mjuka saker, huvudet helt nerborrat.

Har aldrig vart med om något sådant med en hund (däremot är sambons 7åriga katt snuttare).
Men jag kan gissa på att det kanske ger någon sorts trygghetskänsla för hunden då det kan påminna lite om det små Valpar snuttar på sin mamma.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det är ett nedärvt beteende från när dom snuttar på tiken som valp,jag kan höra snodden fortfarande ibland på nätterna,ligga och snutta med tungan i sömnen, och han e snart 7 år:-)),min york jag hade snuttade på min tumme ibland……
tack för era svar.
Har inte tänkt så mycket på det, att Tusse snuttar men vi var hemma hos min mamma idag och då hoppade han upp i hennes säng och började snutta på hennes täcke. Så hon undrade varför han gjorde så.
"…ja det är så Tusse gör…" svarade jag. Men sen började jag fundera på varför. Hon gav honom en egen snuttefilt istället :)
Man brukar ju säga att katter som blivit för tidigt ifråntagna från mamma tenderar att snutta.
Har dock aldrig hört/sett beteendet på hund, men det måste ju helt klart vara en lugnande/trygghetskänsla.
≧◔◡◔≦
Aramis gör det gärna på våra kläder, lite ont bara när han råkar nypa till i skinnet istället. Så gör även svärmors ena hund.
4,själv tror jag att en del hundar drömmer/förnimmar sig om den tiden då dom var samlade allihopa….men det finns det förstås inget bevis för;-)

#4 Helt rätt, den hunden skulle ha behövt stanna längre med mamman. Inte alla avlpar är färdiga att lämna mamman vid 8 v, en del tas tom tidigare. Först när tiken avvant valparna, är det dags att sälja dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 & #7 kanske hade han behövt stanna hos mamman längre, jag vet inte hur gammal han var då han är en omplaserings hund.
Vet att min katt snuttade mycket, han var för tidigt tagen från sin mamma, han hade en fotölj som han snuttade på. Men sen när han växte ur fotöljen (han ramlade ut ett antal gånger) så gjorde vi oss av med den och då slutade han att snutta. Men då var han två tre år gammal.
Tusse är ju bara ett år hitintills. Kommer han att sluta snutta någon gång?
#8 Hade också en tidigt ifråntagen katt som snuttade hela sitt liv, men det var oftast på halsen/örat (man fick sugmärken)
som sagt finns en del uppfödare som väljer att behålla sina Valpar längre än 8 veckor just för att försäkra sig om att dom är mogna att flytta.
Vet inte om det finns något att kan hjälpa honom att bli av med problemet, men å andra sidan kanske det inte är något problem heller?
≧◔◡◔≦
#9 nej jag lider inte av det. Om han får trygghet av att snutta så får han fortsätta.
Han gör det mest när han ska sova.
Går och hämtar en snuttefilt och lägger den mellan tassarna och snuttar en stund.
Men om det inte finns en snuttefilt så tar han det som finns.
Mamma blev lite irreterad för han snodde hennes kläder, inte uppskattat. Men här hemma bryr vi oss inte.
Det han snor är oftast kuddar, filtar täcken eller morgonrockar.
Var mest nyfiken på varför han gör som han gör.
Jag har en fransk bulldog som är importerad ifrån ryssland, fick honom när han var 3½ och nu är han 4½, han har det underligaste beteendet. Han snuttar på underarmarna, han riktigt suger sig fast med tänderna och ligger o snuttar samtidigt som han krafsar lite lätt med tassarna. Har efter en tid kommit på att det troligtvis måste komma ifrån att han har blivït tagen för tidigt ifrån sin mamma. När han gör detta så är det oftast då situationen är lite stressad o pressad, nya miljöer, nytt folk eller bara att han vill lugna ner sig lite. Blir alldeles tillfreds efteråt och kryper till kojs :)
#11 hihi jag kanske ska vara glad över att tusse väljer tyg saker i alla fall ;) kan inte vara skönt för armarna?
Hundvalpen tas bort för tidigt från mamman, gällande diandet.
Valpen kanske inte fick tillräckligt med diande då konkurensen var stor med syskonen.

Min hund snuttar med tungan när hon sover.
#16 exakt så ser Tusse ut när han snuttar. Ska försöka fånga honom på bild jag med :)
Min drygt fem månaders valp har ett leksaksben i tyg som han ofta snuttar på när han ska sova. Någon av hörnen i munnen , sen går framtassarna fram och tilbaka precis som när dom diar. Som många av er säger somnar han ofa med det i munnen. Men finns den inte tillhands somnar han ändå.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.