Utfall vid hundmöten
Hej. Jag har sedan 1 år tillbaka tagit hand om en blandras (golden/bordercollie) som är 9 år. Han är väldigt vek och lite ängslig bland andra hundar då han blivit biten av lösa hundar tidigare i sitt liv.
Är han kopplad vid möte med en annan hund gör han utfall och går inte att få kontakt med. Han låser sig fullständigt. Är han däremot lös, så lägger han sig o söker kontakt med oss ända tills han är kopplad, då kommer oftast ett utfall. Det har iofs blivit mycket bättre under året, men hur ska man gå vidare? Nu sitter det säkert mer i "mitt huvud" än i hundens. Ska tillägga att han lyder perfekt när han är lös, går fot och kommer på inkallning, men drar konstant när han är kopplad.
Någon som har lite tips?
Zabelle

ha honom lös? 
Har inte vågat det…
Zabelle

Är svårt att veta exakt vilka råd man ska ge då man inte själv varit med och sett vad som händer, hur han reagerar och exakt tillfälle och hur den som håller i kopplet reagerar, mm. Kanske kan ni anlita en instruktör som kan följa med på nån promenad och se vad som händer på plats och hjälpa er att få ordning på problemen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

det låter ju som att han får sin styrka av kopplet, och kanske en signal (för honom alltså) att försvara er…du känner inte någon med hund som du skulle kunna prova med om det är så att det går att ha honom lös och gå förbi? Isåfall måste du ju vara avslappnad och glad, köra lite fot, berömma osv och gå förbi utan att du bryr dig om den mötande hunden.. och det mötande ekipaget måste ju vara införstådda med vad som gäller, bara gå förbi utan någon kontakt, (bra med en bred gångbana) stannande osv… Naturligtvis är ni beredda att agera om något skulle hända.
Du skulle ju kunna ha kopplet släpande i marken… men det måste du ha en lång stund innan själva mötet isåfall, du får absolut inte koppla på honom när hunden strax kommer för då får han "signalen" men jag tror att det bästa är helt utan koppel… skulle nåt hända så är det ju inte långt för dig att rusa fram och greppa honom i bakbenen(lyft upp dem så släpper han taget) och dra undan honom. Den andra hunden är ju redan kopplad.
ja det var mitt tips , men det kräver ju att man själv kan vara lugn och stabil, och att ni förare tydligt planerat vad ni ska göra.
Jag har själv en hund som har utfalls problem.
Det finns en väldig bra film och några super böcker i detta ämne om du känner för att läsa på engelska. Jag har fått mycket tips ifrån dom och samtidigt fått insperation av att fortsätta jobba med problemen. Vart någonstans i landet bor du? Kanske kan tipsa dig om några bra instruktörer. PM:a om du vill ha titlarna eller tips på instruktöer.
Det känns som om han blir en annan hund när han är kopplad. Han kan utan problem gå förbi de hundar han känner igen när han är lös. Det kan ju vara så att han får någon försvarsinstinktnär han är kopplad. Eftersom jag tycker det är väldigt jobbigt så spänner jag mig säkert omedvetet. Han är ju stark… Oftast börjar man strula med kopplet och det uppfattar han säkert som en signal att något är på gång.
Zabelle

#5 boktitlarna får du mer än gärna skriv har i tråden eller skapa en egen tråd under Boktips för de böckerna är vi nog många som kan ha nytta av att läsa =)
_**/Mvh Anne
1,men du kan ju inte bara ha hunden lös,vid ett sånt tillfälle?, det hela handlar ju om kontakten mellan dig och hunden, oavsett om kopplet är på eller inte…
vill tipsa dig om att läsa hallgrens böcker,gör ett kik under boktipset där har du flera bra titlar;-)
#8 Tack! Ska kolla boktipset!
Zabelle
10,det kan kanske funka på en del…men många hundar upplever det hotande att göra så;-)….
#10 Tyvärr funkar det inte på honom. Han blir ännu mer uppjagad då. Ibland har det fungerat att sätta hunden mellan mina ben och avleda honom på så sätt ge honom trygghet och lite lugn. Det här är en vek hund som man inte kan höja rösten åt utan att han blir orolig.
Zabelle
#11 #12
Okej jo jag förstår er !Han är säkert lite osäker.Verkar det som om att han är rädd för hundarna han möter eller?
#13 Ja han reagerar bara på större hundar, eller hundar som "fixerar" blicken på honom. De som inte bryr sig om honom går han bara förbi. Så mer osäker än arg, asolut! Jag har vågat testat att ha honom lös när andra hundar passerat oss. hundar som han i ofs känner, och hundägarna har varit medvetna om problemet, och då har han legat fint tills de passerat. Det återstår att få honom att strunta i om den mötande hunden tittar hotfullt på honom. Det som hitintills verkar funka bäst, är att distrahera honom med "glad tramsig" röst…. och att jag inte börjar fumla med kopplet.
Zabelle

#14 men då har du ju hittat ett utmärkt sätt att träna genom att inte förstärka reaktionen med kopplet och avleda med glad röst =)
_**/Mvh Anne
Jag har en liten (kastrerad) bichon friségrabb som oftast gör utfall vid möten när han är kopplad. Går han lös är det aldrig nåt problem, då måste han söka stöd/trygghet hos mig med ögonkontakt istället för att ha den i kopplet. Om jag vid sådana tillfällen helt sonika släpper kopplet slutar han genast med sina dumheter och vänder sig med en gång tillbaka mot mig. (Detta fungerar dock inte när mammas hund är med och också är lös, då peppar dom varandra istället och skiter i mig..)
Nu är jag såklart helt hundra procent säker på att OM min grabb skulle springa ända fram till den mötande hunden så sänker han sig och viftar försiktigt på svansen och även lägger sig ibland. För han är ingen bråkstake och fungerar ihop med alla hundar han träffat hittills under sina 8år. (: En hund som jag vet är aggressiv skulle jag såklart inte släppa på det viset.
Dock har jag under tiden jag jobbade på hunddagis ibland prövat att använda spårlina på hundar som gör utfall och snabbt släppa ett par meter på linan när de börjar spänna sig. Det har fungerat på de flesta. :) Den snabba förlusten av trygghet gör att de blir osäkra och bryter sitt beteende. (Detta ska såklart inte göras så att den mötande hunden och ägaren känner sig hotade utan bara i de fall då det är ett ganska stort avstånd. Man vill ju absolut inte skapa problem och rädslor hos de mötande!
Hos endel hundar fungerar det att avleda med en glad röst och godis medans det hos andra hundar kan skicka signalen ett det är nåt konstigt/särskilt med möten. Det är helt individuellt och beror även på ifall man använder just den rösten även vid andra tillfällen. :) Viktigast är väl, som flera andra har sagt, att gå avspänt och även att inte själv titta på den mötande hunden, bara ignorera dom totalt. Det skickar signalen att det inte är nåt att bry sig om. Det sistnämnda sättet har jag använt på mina två andra hundar och dom är det aldrig problem med, förutom vid löp, då vill dom gärna gå fram och hälsa på stiliga karlar. ;)
Kör på med det sättet som fungerar för er. :) Hoppas det går bra med träningen!
#16 Jag knallade iväg och köpte ett flexikoppel på 8 meter. Provade att göra som du skrev, släppa ut kopplet när han började spänna sig. Det funkade! Han la sig och sökte ögonkontakt. Han låg kvar tills hunden passerat och sen kom explosionen… Han sprang allt vad han kunde bort från den andra hunden!
Tack för alla bra tips!
Zabelle