Köp inte djurfoder av företag som utför djurförsök
På länken "pictures of cats" finns en hel del att läsa om både kattraser, uppfödning, sjukdomar och foder. T.o.m om djurskydd och djurrätt. Jag hittade sidan som jag länkar till när jag läste om foder. Nestlé tillverkar flera djurfoder som t.ex. purina, friskies, pro plan. Dessa foder (övriga finns nämnda på länken) bör man inte köpa om man inte vill stödja djurförsök. Det namnges också företag som anses ok ur djurskyddslig synpunkt. Förutom Nestlé så gör även Procter&Gamble som tillverkar Hill´s och Mars inc djurförsök. läs mer på bifogad länk eller uncaged hemsida.
http://cat-chitchat.pictures-of-cats.org/2008/01/purina-pet-cat-food.html
Författaren till sidan har många åsikter bl.a. finns en del om huruvida man ska ge torrfoder eller ej. Intressant att läsa. Mer oroväckande tycker jag påståendet att vaccinationer skulle orsaka cancer! Har ni hört något om det tidigare?

www.uncaged.co.uk är länken till uncaged. De har kampanj mot procter&gamble och ger förslag på företag som inte testar på djur.

Men en liten undran bara… Om man inte testat fodret på djuren hur ska man då veta om de är bra för djuren?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

På hittekatter i fokus har vi diskuterat detta ett tag. Läs gärna inlägg #25 och 26. Förutom länkarna ovan. Där beskrivs olika djurförsök som görs. Där finns också förslag på företag som klarar att tillverka djurmat utan djurtester.

#3 tack =)
_**/Mvh Anne

Vet ni att Mars Sverige AB (Mars inc) även säljer
- SNICKERS, MARS, BOUNTY, TWIX, MILKY WAY och MARS DELIGHT choklad
- MALTESERS chokladkulor
- UNCLE BEN'S ris och såser
- DOLMIO pastasåser
?
_**/Mvh Anne

Dom här aktuella företagen är ju multi-nationella storföretag som producera många olika typer av produkter. De har ju oftast också större delen av marknaden vilket gör det knepigare att bojkotta dom. Tyvärr. Jag hoppas många vill göra sig besväret att visa på något sätt att man inte gillar djurförsök och att de ska testa sina produkter utan djur.

#6 jag gör så gott jag kan genom att i så stor utsträckning jag kan låtabli att köpa produkter som jag vet är djurtestade.
Vet du om hundfodret Orijen utför hemska djurtester?
_**/Mvh Anne

#6 Nej, jag vet inget om orijen. Det går kanske att ta reda på. Uncaged kanske vet. Orijen marknadsförs väl över hela (I-)världen? Vad heter företaget som marknadsför orijen? Jag har skrivit till lantmännen, specific, hill´s och royal canin om detta och till djurens rätt. Få se vad de svarar.

#8 de heter Champion Petfoods
_**/Mvh Anne

#7 Jag har skrivit till Orijen och uncaged också. Här är svaret från orijen. Det är så intetsägande att jag har skrivit till dem igen.
Hej Det förekommer inga plågsamma djurtester med Orijen. Fodret testas givetvis men inga plågsamma försök. Vid prov, får en mängd hundar/katter äta maten och utvärderingar görs mvh per
Royal canin har också svarat. Svårt att veta hur trovärdigt detta är.
_Hej och tack för din fråga som är enkel att besvara.
Royal Canin har aldrig och kommer aldrig att medverka i några som helst
oetiska eller plågsamma djurförsök.
Vi har en stor kennel och katteri men hundarna och katterna där är endast
till för att mäta olika foders smaklighet. De här djuren har det mycket bra
och vi har varje vecka många utomstående besökare (veterinärer,
journalister, uppfödare osv).
MVH
--------
Bo Edoff
Royal Canin Sverige AB_

Här kommer uncaged svar. Jag frågade dem om orijen särskilt. Och hur det går med deras kampanj :
Dear Gunnel Our campaign was specifically against IAMS/Eukanuba. We are not campaigning against other pet food companies as such. And we are no longer dealing with new recommendations. PETA are though and you can see their latest here:
Regards Angela
Uncaged 5th Floor, Alliance House 9 Leopold Street Sheffield S1 2GY England (44) (0)114 2722220 www.uncaged.co.uk
Say No to Animal Testing - Join the new Boycott of Herbal Essences at http://www.facebook.com/pages/Hurtful-Essences/16791664825?ref=s
Uncaged Campaigns Ltd is a not-for-profit organisation, company limited by guarantee, no.: 3241514
Så här besvarar Orijen mina extra frågor. Lite sparsmakat svar kan tyckas.
Hej Utvärderingar: Smaklighet , avföring mängd konsistens, hundarnas/katternas reaktion på maten. Hundarna och katterna finns i Alberta Kanada. MVH Per
Jag skrev också till lantmännen som har doggy, robur, mjau m-fl. Här följer deras svar.
Hej! Tack för att du köper våra produker. Du behöver absolut inte var orolig att vi testar vår djurmat med plågsamma djurförsök för det förekommer inte. Vi har en kattgård och samarbetar med en kennel och där har vi vår smakpanel, katterna och hundarna lever ett mycket harmoniskt liv med kunnig personal. Djuren smakar på maten som vår utvecklingsavdelning forskat fram. Först när hundarna och katterna har givit sitt gillande fastställs produkten och kommer ut på marknaden.
Med vänlig hälsning Bonette Heleander
Kundtjänst Direkt tel. 0322-66 65 11 bonette.heleander@lantmannen.com Lantmännen Doggy Doggyvägen 1 447 84 Vårgårda www.doggy.se
Någon som känner sig övertygad? Nu väntar jag på svar från Hill´s och specific också. Sedan har alla foderföretag svarat.

Nja helt övertygad är jag nog inte, för att få bra svar från orijen så kan det nog behövas att man mejlar tillverkarna i Kanada och vad gäller lantmännen så säger det inte så mkt om hur djuren har det ändå.
_**/Mvh Anne

#12 Det kan nog vara så att man behöver kontakta orijen i Kanada. Nej, jag hade nog knappast förväntat mig att någon skulle erkänna att de gör djurförsök. Ibland kan man läsa mellan raderna och få fram information av det.
Någon som vet hur läget är med Lupus Foder AB?

Nu har även specific svarat eller Dechra som företaget heter.
Hej Gunnel, Ursäkta att det dröjt ett par dagar för mig att svara på ditt mail. Roligt att höra att det fungerar bra med SPECIFIC till dina djur. Jag bifogar ett mer detaljerat dokument över vilka tester vi genomför i samband med foderframställning. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta mig via E-mail eller via telefon 0589-101 61. Hälsningar Carina Kjellberg Country Manager
Här är det bifogade svaret.
Dechra Veterinary Products AB January 12th 2009
Statement regarding the use of animals in relation to SPECIFIC diets
In order to guarantee the quality and the preventive or therapeutic efficacy of the SPECIFIC diets, chemical analysis of the diets by independent laboratories and feeding trials with cats and dogs are a part of our quality control. These feeding trials are non-invasive trials, meaning that for instance no blood samples or biopsies are taken; the trials are performed to evaluate the palatability of the diets (palatability trials), the digestibility of the diet (digestibility trials) and to evaluate the composition of the urine in cats in order to avoid the risk on the formation of urinary crystals.
• During palatability trials, cats or dogs are fed 2 feeding bowls with 2 different diets. The animals can eat from each diet as much as they like during a fixed period of time. The feed intake of each diet gives information on the pet's preference for the diets. For the palatability trials we use dogs and cats from qualified animal facilities in Denmark, Holland and Germany.
• For measuring the digestibility of the diets, we use cats and dogs in qualified animal facilities. For measuring the digestibility, an animal-friendly method has been developed, which enables to collect samples of the faeces of the pets without any need for housing in special metabolic cages.
• Also for urine trials with cats, an alternative method is used to collect urine in special litter trays, so that cats do not need to be housed in metabolic cages, be catheterisized or undergo cystocentesis.
In all the animal facilities we use, the dogs and cats are treated well, according to legislation and with respect for animal welfare. The cats and dogs are housed in groups as much as possible a have several toys for playing and activity available. The cats and dogs have outlets outside.
In case of studies on the efficacy of special diets for special clinical conditions (therapeutic diets) we perform studies in cooperation with veterinarians (with privately owned dogs, suffering from naturally acquired clinical disorders), where no other tests than standard veterinary protocol for treatment of the disease are used. We do not perform trials in which we induce clinical problems in order to study the efficacy of our therapeutic diets in the managements of these clinical conditions.
Liselotte Holt Madsen R&D Manager, Diet Business Unit, Dechra Veterinary Products
Nu är det bara Hill´s kvar som inte svarat ännu. Jag tycker det är intressant med vad dom svarar. Vad tycker ni? För att få veta sanningen krävs nog någon form av undercoververksamhet tror jag.
#14 Jag vet inget om Lupus foder. Vilken koncern tillhör det fodret? Du kanske kan mejla företaget och fråga? De brukar gå via företagets hemsida.