AMSTAFF!!!!!!
Läste ett inlägg om att folk skrev att man absolut inte skulle köpa en blandras med Amstaff i , p.g av alla problem den rasen har i sig! Men herregud , om ni vet vad ni pratar om så spelar det ingen roll om det är blandras eller renrasig för amstaff har det i sig, vare sig den har papper eller ej! Det finns i rasen men det kanske inte visar sig. Jag köpte min flicka ( blandras ) hon är världens finaste och skulle aldrig byta ut henne mot något i världen, men tyvärr hade jag oturen och hon fick allergi, men ingen av dom andra 9e syskona eller hennes föräldrar eller deras eller deras hade några problem! Det finns i rasen inget du kan se eller veta, antingen så får den det eller inte. Just därför har vetterinären också sagt att jag kan para henne endå, för det ligger i rasen och finns ingen som kan säga att någon av hennes Valpar kommer få det, eller deras Valpar och så vidare! Så ni borde ju ta reda på fakta innan ni börjar prata på det viset. Alla hundar har sina problem vare sig det är renrasiga eller inte, jag själv tycker att blandraser är finare, och dess utom är det dom renrasiga som får slint i skallen för dom är så fram avlade, Ni borde inte ha förutsatta meningar om saker ni ej vet!!!!
vill du vara snäll och tala om vilket inlägg,för jag fattar inte vad du syftar på alls???….och har du något otalt med någon om detta så ta det via pm…
lena Medarbetare på bif

Är det inläggen om Trollhättehundarna du menar, så handlade det inte om just amstaff i sig. De här människorna avlar på dåliga individer, inte på dåliga raser.
Ja alltså jag skulle gärna vilja veta??…eftersom du går på rätt hårt i ditt första inlägg,så är det bra om andra får förklara sig……
Finns det någon förklaring??
Att en hund utav en kull får allergier ser jag inte som något "bra" resultat alls!
allergier/intolerans kan skapa oerhört lidande både för hund och djurägare och skall i största mån undvikas att överföras till fler hundar, anledningen till varför amstaffen och amstaffblandisar har såpass stor utbredning av allergier är tack vare att folk blundar för problemet och sprider det vidare, bara för att problemet finns och att andra gör det är inte en ursäkt för att bidra till fler fall av allergihundar.
För att citera:
"Djur ska behandlas väl och skyddas emot onödigt lidande och sjukdom." (Djurskyddslagen 2 §,)
"12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot
1. tillförsel av hormoner eller andra ämnen till djur för att påverka djurets egenskaper i annat syfte än att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller sjukdomssymptom, eller
2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren eller påverka djurens naturliga beteenden."
≧◔◡◔≦