Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 8350 ggr
[LenaB]
0

Lära hunden ''loss''.

Här kommer en fråga från en som inte vet speciellt mycket om hundar. Vi har lånat en hund i två veckor för att se om det funkar med ev allergier. Det är en Eng Springerspanieltik och hon är tre år.

Hur ska man lära hunden att släppa taget om ett föremål? Vi har försökt på alla stt och vis. Tex när hon har släppt taget så har hon fått belöning och beröm. Men detta har inte gett resultat. Vad gör vi för fel?

Vh LenaB

AnneN
0

Hur reagerar hunden då ni försöker ta av h*n saker?

Jag har oftast tränat loss, med nån rolig leksak låtit hunden leka med den, sagt "Loss" tagit den och berömt då hunden släpper (beröm med både röst och godis) och sedan låta hunden ta leksaken igen för att h*n inte ska tro att kommer jag till matte och släpper leksaken så får jag den aldrig mer utan det ska vara roligare att komma med den till mig och släppa då jag säger till än att leka själv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[LenaB]
0

Jodå vi gör som du beskriver Anne…suck. När vi försöker ta saken från henne så antingen rå rycker hon och hänger fast eller så bara vägrar hon att släppa. Hon biter inte eller morrar.

AnneN
0

Är hon lärd loss sedan tidigare eller har de kanske använt annat kommando?

_**/Mvh Anne

CarolineO
0

Men ni hade bara haft den ngn vecka eller så, väl? Det tar ju tid att lära dem saker…   D e en sak man måste ha gott om när man skaffar hund… tålamod!    ;0)

Hennum
0

vi har oxå problem med vår hund, hon släpper när hon har lust. och ja… det får vi väl stå ut med. ibland släpper hon när man säger loss, men ofta så vill hon själv lägga den på valfritt ställe och så ska vi hämta den, eller så är hon snäll och lägger den vid våra fötter.

men om jag har bestämt mig för att hon ska släppa när jag säjer loss, så håller jag i leksaken och väntar tills hon släpper, då belönar jag (röst). men folk som lånar henne brukar nog bli lite störda av hennes ovana :)

sant, tålamod är viktigt. jag önskar er lycka till med er hunduppfostran ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[LenaB]
0

Ja, tålamod är ett måste, helt klart. Jag tänker så här att eftersom hon kan så många andra komandon så borde hon kunna loss. Men det kanske inte alls är så självklart… Jag ska försöka få tag i ägaren i kväll.

Elna
0

Med Nagli tränade jag in med klicker, men då kunde hon ändå loss ganska bra. Klickade när hon släppte leksaken, medan jag gav henne godis tog jag leksaken bakom ryggen så hon inte kunde ta den. Brukar ofta hålla i godisen lite extra när det är loss vi kör så det tar längre tid för henne att få godisen och jag har mer tid på mig att stoppa undan leksaken tills nästa kast, eller vad man ska säga! ^^

Med en Border Collie som jag brukar passa har jag bara kört utbyte med godis, jag får leksaken, han får godisen, sen är det klart. Då blir det att nästan ge hunden godisen när den fortfarande har leksaken i munnen så den släpper för att gå godis, sen försvårar man lite mer och får hunden att släppa först och få godisen lite efter. Har funkat på BC:n! ;)

Lycka till med lossträningen! När min Nagli absolut inte velat släppa så trycker jag med tummen på hennes tunga och då fattar hon att det faktiskt är dags att släppa, men det kanske inte är alla hundar som går med på det! ^^

AnneN
0

#6 har du tur så kanske det är så enkelt som att ägaren använt ett annat kommando

_**/Mvh Anne

Cerrolyn
0

Varför inte idga byteshandel?

**MVH Cerrolyn

Solaika
0

På Tobias har vi aldrig använt "Loss" som kommando. Vi säger "Tack" o då släpper han genast snällt :) (oftast iaf.. kanske inte när han är på bråkhumör..hihi)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

CelDara
0

Inlägget är flyttat till en egen tråd som heter "Belöna med godis?" // Anne, sajtvärd

AnneN
0

#11 Jätte bra fråga, jag tar med ditt inlägg och startar en ny tråd om det =)

_**/Mvh Anne

[LenaB]
0

I fredags lämnade vi tillbaka Bonnie till sina ägare. Det var ingen lätt sak, fy vad tomt det blev. Den hunden är saknad men hon kommer nog tillbaka om ett par veckor igen för att hälsa på.

Jag pratade med ägaren om detta med loss. De hade inte tränat det med henne alls. Ok då förstår jag. De sista två dagarna innan hon åkte hem så testade jag att få henne att släppa och sedan ge saken tillbaka till henne. Det verkade faktiskt som att det började funka. Kanske var en tillfällighet.

AnneN
0

#13 aha då förstår jag om det har varit svårt att få henne att släppa =)

_**/Mvh Anne

[Angel88]
0

våran hund är hopplös när han fått tag på något, släpper han det inte utan sticker bara iväg med det…. han vägrar släppa..

exitingsvillemo
0

vi kör med "spott ut" Skrattande, vet inte varför det blev så, men det funkar iaf ;o)

CarolineO
0

Det viktiga är ju inte vad man säger, utan att man verkligen menar det…
Hundar kan lära sig att förstå våra ord (som Emil när han kommer & letar efter sitt ben och jag säger att det är "vid sängen", så går han raka spåret in och hämtar det, eller "på mattan" eller "vid TVn")
men det de egentligen känner är våra känslor…
Har ni tänkt på det, att på sommaren kan man hänga som en vante efter hunden och gapa "sluta draaaaa" men på vintern, när det bli halt och man skriker i panik för man är livrädd för att ramla, så slutar de!    Nu har ju förhoppningsvis de flesta hundar som kan gå i koppel och inte dra, men det är ett ganska tydligt exempel på hur jag menar… hehe…

Så testa att verkligen känn att du menar det. Föreställ dig att du får leksaken, och tänk inte att du kanske inte kommer få den. Känner du minsta tvivel så får du den helt enkelt inte.

Nozar
0

När jag lärde våran hund ''loss'' i början så tog jag ett stadigt grepp i leksaken nära hundens mun med bägge händerna på varsinn sida och tittade honom i ögonen. Och när han håller ögonkontakten med mig så säger jag strängt och mörkt ''loss''. Då tycker han inte att det är roligt längre och släpper leksaken. Och kan till och med bli lite rädd :P Men testa att göra så, om hunden släpper så berömmer du med godis och framför allt med rösten.

spikes
0

18,jag vill nog rekkomendera bytes handel…att stirra dom i ögonen och låta dom bli osäkra kan falla väldigt snett…man föder bara en osäkerhet genom det,överhuvudtaget att storra en hund i ögonen är hotande för dem…jag har alltid kört att hunden ska sitta ner om den vägrar släppa,och visat min godis och så fort hunden släpper så är det godis och beröm,samtidigt har jag ju använt ordet loss i positiv anda….

det kan bli en del vänta ut,men hellre det;-)

Nozar
0

19# Du har rätt, men sedan så ska hunden vara undergiven till sin ägare i vilket fall ändå. Och hunden ska ju inte trotsa sin ''ledare'' för mycket.

spikes
0

20,hur menar du undergiven sin ledare?….jag undrar för mitt hundägande bygger på ömsesidig respekt och allt ska genom föras positivt,alltså jobbar jag alltid med positiv förstärkning hellre än att fastslå ett sk ledarskap, som i stället leder till undergivna /kuvade hundar.

Crazzysazza
0

Jag lärde en kompis hund loss genom att använda klicker det gick fort och bra:D

AnneN
0

#20 jag skulle vilja rekomendera att du läser artikeln om dominans och dominanta begrepp

_**/Mvh Anne