Sporrar???
Hmmm, mamma & pappa hämtade en liten bebis idag, så jag var ju tvungen o köra inom och gulla lite *s*
Han är en blandniing mellan NewFoundland, Berner Senner, St Bernard, Labbe & rottis…
En sak funderar jag lite på….
Han har vat på vet. besiktning o sånt idag och protokollet är rent…. Men så upptäckte jag sporrar på baktassarna när jag kelade lite… Alltså… Han har som tummar med klor på… som på framtassarna. Den ena är helt lös, men den andra verkar sitta fast….
Det är ett tag sen vi hade Valpar sist, så det kan vara jag som är förvirrad, men ska de ha det? Kanske det är som de sen ska tappa?
Ingen av mina andra hundar har haft det… och den ena är som sagt helt "lealös"…
Men protokollet var UA på tassar & allt annat… 

Det är en defekt, på renrasiga som ska ställas ut så brukar de klippa bort den där extra sporren redan då de är pytta små Valpar.
Oftast så är det inget som hunden har några som hellst problem med, men om hunden får problem så brukar veterinären söva och knipsa bort sporrarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Helst ska man ta bort dom då det är lätt att dom skadar sig när dom är och springer i skog och mark, och lika när det blir vinter och skare är det väldigt lätt att dom skadar sig.
Att ta bort dom är ett väldigt lätt ingrepp som går snabbt och smidigt (1 tim) den som sitter lös den knipsar dom bort och den andra som sitter fast sitter ju i själva skelettet så det tar dom på något annat sett..det blir några stygn i vardera tass, pencelin, bandage i ca.2 veckor.
Jag betalade 1100:- för 2 år sedan och då var det en av sporrarna som satt fast i skelettet och då kostar ju det lite extra.
precis som dom andra säger så ska dessa tas bort en del sitter fast en del inte,hade en väninna som jag sade till att hon skulle ta bort dem på som köpte en blandis,detta gjorde hon inte och hunden blev unghund ,och en kväll ringde hon och ville ha skjuts av mig till vet, för hunden hade gjort sig jätte illa i skogen på sporren som satt fast.
det blödde kraftigt från sporren så absolut rekkomenderar jag att ta bort den, dom finns ju förövrigt inte på renrasiga hundar, och föds dom med sådana så tas dom ju bort som valp.
*3 Renrasiga hundar har väl visst sporrar.. Det har då mina haft när dom föds. Sen att man tar bort dom är ju en helt annan sak.

#3-4 Om ren rasiga har eller inte.. är trots allt helt beroende på va det är för ras..
Alla har det inte, likväl som att alla inte får besvär av sporrar.
Sen finns det i vissa renrasigas standard attt sporren ska vara kvar.
Men det är en SKK fråga..
Men deet viktigaste är väl ändå för hunden… Om den inte slits av, så har hunden inget besvär av den och du som ägatre slipper en blödig tass..
Men om hunden fastnar, eller hasar ner på klippa, stens så atttt den skavs av eller slits av så blir det fruktansvärt blodigt så där av tart man bort sporrarna, och på en blandis där det inte finns någon ras sttandard, kan man likaväl ta bort sporrarna så snart som möjligt för att slippa vidare obehag för hunden..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
4,det händer att dom föds helt utan också;-),och det var just det jag menade att man bör ta bort dem:-)

#6 Hon läste nog fort och fel…hehe
7,tror jag med

Vi har en Isländsk fårhunds blandis och han har baksporrar..
Renrasiga islänningar ska ju hellst ha dubbla baksporrar 
Hur som haver, vår jycke har aldrig haft några problem med sina så det är inget att oroa sig för…
9,nej det är absolut inget farligt så länge olyckan håller sig borta och dom inte skdar sig,då är det inte lika kul;-)
Aja, den lille skiten (*s*) ska ändå till vet om ngn vecka igen för nästa spruta. De kan ju lika gärna ta bort dem då. Särskilt eftersom den ena stannat i växten och sitter lite lös
Som sagt, på vissa raser som kuperats har man passat på att plocka sporrarna oavsett om dom varit lösa eller fasta, i många fall kan hundar med lösa sporrar få dom bortbrända hos veterinär i förebyggande syfte då dessa riskerar att fastna och skadas lättare.
≧◔◡◔≦

Våran Quila (Rottis/Amstaff) hade sporrar på baktassarna när vi köpte henne, dom hängde bara i löst skinn och jag var jätterädd för att hon skulle dra upp dom när hon sprang i skogen etc… så när vi ändå skulle operera hennes ena tass bestämde vi oss för att ta bort sporrarna också, blev jättebra och läkte jättefint!
Ångrar inte en sekund att vi tog bort dom!
~Quila Roze~
Hejsan Caroline!
Ursäkta om jag byter samtalsämne, men jag blev lite nyfiken på den lilla vovven..
Jag och min sambo var själva o hämtade en liten valp exakt samma datum och exakt samma blandras, börjar undra om dom inte syskon från samma ställe! Vet du vart ifrån dom hämtade den?
#14 Skoj om de är det =0)
Everöd hämtades han i. (skåne)
Jo men då är dom syskon :)
Hur ser den valpen ut som dina föräldrar har?
På tal om sporrarna så har vår hund med ganska stora och lösa sporrar på bakbenen. Jag ringde veterinären och frågade dom lite om sporrarna, då sa dom bara att om hunden inte far illa av dom så brukar dom inte ta bort dom, men dom skulle ta en titt på dom när hon ändå snart ska in och få en vaccinationsspruta!
Ja, den jäkla veten… Eller du ringde till en annan?
Jag har mest haft problem med dem… Hade en kisse som kissade blod innan, så jag trodde att det var urinvägsinfektion. Så sa de att "nä, katter får aldrig infektioner" (?!) Det får de visst, och just urinvägsinfektion är ganska vanligt, så jag förstår inte riktigt varför hon sa så…. Sen sa de att vi kunde ta en röntgenbild för att se om det var stenar i blåsan… Så det gjorde vi. Då hade hon avföring i tarmen som låg i vägen så man såg inte det de velat se… Men jag fick betala för plåten och de sa att "äsch, det är säkert inte det ändå"
Jag tycker ju att det är lite förj*vligt att göra så… Så därför är jag en aning emot dem… Men visst är de trevliga & så… hehe
Då måste vi ju låta småskitarna träffas nån gång :-D
Ascott (som han nu heter) växer så det KNAKAR!!! Han är redan så lång att jag har svårt att hålla honom i famnen…. Det har ju blivit några extra besök hos föräldrarna på sistone av ngn "kooonstig" anledning =0)
Har ni en tik eller hane? Vilken färg har ni?
Ascott är nästan helsvart, bortsett från en liten prick på bringan, lite på hakan och pyttelite under tassarna…
Han var den lille av de 2 sista som var kvar =0)