Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1970 ggr
RussinKeps
0

Intelligenta hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intelligenstest för hund

På en annan tråd "märklig lek" startade jag o AnneN ett tema om hundars intelligens.

Jag trodde ungefär som ett 1 1/2 årigt barn.                                                                                           AnneN ungefär som en 5åring.

Vad tror ni andra?

Russin skulle lätt klara 60 p i testet och en av hennes Valpar verkar även den bli en sån där kluringhund.

Foto på Texas (Treovalpen)

AnneN
0

Jätte bra att du starade en egen tråd i ämnet =) Ska kika på testet =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Aha det testet har jag gjort på Velvet en gång tidigare, letade reda på resultatet hon fick då (i somras).

42-47 poäng:

Den här hunden ligger i övre delen av genomsnittsintelligensen hos hundar. Den bör kunna utföra alla uppgifter som en vanlig hund kan behöva utföra.

Velvet fick 47 poäng =)

_**/Mvh Anne

rulda
0

Det testet måste jag göra på Tusse.
Själv tror jag att hundens intelligens beror på hur dom är tränade.
Ju mer man tränar en hund desto smartare blir den.

RussinKeps
0

Aha…

Smart hund = smart ägare

Cool

Jag tror att det kan finns hundar som är smartare än sin ägare även utan träning?

Zabbio
0

Ska prova testet me tycker ärligt talat att det var rätt korkat (läste bara första frågorna).

På första tex, hur många poäng får jag om Jag säger till pappa ''Ceddie får stanna när jag kör till affären'' och när jag en timme senare går iväg så ligger Ceddie lugnt kvar och tittar på mig. Nästa dag vid vilken tidpunkt som helst går jag och klär på mig, och Ceddie sätter sig i dörren till hallen och tittar upmärksamt som ''får jag följa med?"

Det slår aldrig fel, vet inte hur hon kan förstå sånt, men hon kommer inte fram om vi tidigare pratat om att hon får stana hemma. Vi kan ha pratat om det på morronen och åkt iväg på släktträff på kvällen. Hon har inga fasta rutiner för att gå ut heller.

Hur poängsätter jag nr 5 om hon lyfter huvudet och viftar på svansen men inte reser sig?

Och 7-8.. Ceddie har ju lärt sig att aldrig ta mat som inte ligger i skålen eller som vi visar att hon får ta.. :/

Njae. tror inte det testet passar för oss..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Provade testet och fick 50.. fastfick ju sätta lågt på ett par frågor där jag inte tyckte hon förtjänade det. Provade inte att möblera om heller, jag vet att hon bara skulle titta runt och sen lägga sig, så det blev låg poäng där med. Hon är för van vid sånt :P

Hade ingen papp-bit utan öppnade ladugårdsdörren på glänt, satte henne utanför och kallade på henne.. tog 3 sekunder innan hon sprang runt om.

Men annars följde vi testet till punkt och pricka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MoaW
0

Har nu gjort alla test med Dobby utom nr.5, han har hittils 55p Glad 

Han har alltid varit bra på att tänka själv, men inte alltid som matte vill xP

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Udda fick 85 p. SkrattandeHon är nästan skrämmande intelligentSkäms

54 poäng eller mer:

En lysande hund. En hund med så här hög intelligensnivå är sällsynt.

Jag tror inte riktigt att det där stämmer…

AnneN
0

#8 hon kanske är smartare än du tror?

_**/Mvh Anne

balius
0

#8: Kan man inte max få 60? Det är ju 12 uppgifter, max 5p på alla - bortsett från då. 1 där du får 4 och 1 där du får 6.

12*5 = 60

KickanLilja
0

#9 Det är hon antagligen=)

#10 Kan man? Jag räknade på mobilen, kan ha tryckt fel.. Men hon hade nästan full pott på alla..

AnneN
0

#11 räknade just maxpoängen i testet och det är max 60

_**/Mvh Anne

KickanLilja
0

#12 Då måste jag räkna om, kan man skylla på att mattelektionen var den sista lektionen på fredagar och därför inte besöktes så ofta?SkrattandeFlört

TinaH
0
Boy 9 månader fick

54 poäng eller mer:

En lysande hund. En hund med så här hög intelligensnivå är sällsynt.

Skrattande

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

rulda
0
42-47 poäng:

Den här hunden ligger i övre delen av genomsnittsintelligensen hos hundar. Den bör kunna utföra alla uppgifter som en vanlig hund kan behöva utföra.

Jag gjorde inte testet fullt ut. Vissa saker gick inte att genomföra.
Men nog e han lite smart min tokboll

AnneN
0

#14 vad fick Tyson då?

_**/Mvh Anne

Freke
0

Jag personligen anser att det testet har ingenting med intelligens att göra?!

Visst gör Tzar det jag vill men det är som ett mensa test som inte är ett direkt intelligens test utan mer en test i logiskt tanke lösning..

Detta test är lite samma sak.. men Tzar 46 poäng

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

#17 jo det kan jag hålla med om att det inte bevisar så mycket om hundens intelligens, men det är en kul grej ändå =)

_**/Mvh Anne