Vilken ras ska man välja?
Vi ska inte ha en till hund just nu, men om några år ska vi flytta ut på landet, och då har vi tänkt oss en till hund som sällskap till Tusse. Det bästa han vet är att leka med en hundkompis och där ute finns det inte så många hundar.
Men jag och sambon sitter och diskuterar vad vi ska välja för ras. Det är ju bra att vara ute i tid
Det här söker vi
• En hund som inte har så mycket jakt i sig. Vi kommer att bo precis brevid en stor skog och på våran tomt går det mycket älgar och rådjur. Ibland får vi även besök av några kossor.
• Det ska inte vara mycket pälsvård, utan en lättskött päls då det finns mycket leriga diken m.m runt tomten.
• Den ska tycka om att springa. Tusse är en springhund och om dom ska leka så vill jag att dom ska kunna springa tilsamans och inte så mycket brottning.
• Hunden ska inte vara för liten, storlek med en bc är bra.
• Hunden ska ha ett lugnt temperament, Tusse stressar upp sig otroligt lätt och två stressiga hundar blir nog förmycket då dom stressar upp varandra.
• Vad ska vi använda hunden till?
Främst som sällskap, men eftersom vi kommer att bo på landet så är det lååånga promenader inräknade, främst i skogar och på småvägar.
Vet inte riktigt hur framtiden kommer att se ut men jag är otroligt intreserad av Agility och med en stor äng på baksidan av huset så kommer det nog att bli lite hinderbanor.
• Hunden ska klara kyla bra, det blir kallt ute på landet och vi bor precis brevid havet så det kommer att bli mycket bad.
Har ni tips på några raser? Så vi kan fundera och klura och läsa på en masa så att det inte blev som med Tusse. Ett oplanerat köp.
Tycker detta stämmer bra in på långhårig collie….tvärtemot vad folk tror så har dom en jätte lätt päls,det är ju vallhundar så dom jagar inte annat än familjen om man lär dom rätt från början, och dom är allround hundar osv osv

Oj finns hur många raser som hellst som kan stämma in, kan rekomedera att ni går igenom skk´s lista över raser för att se vilka ni fastnar för.
Lycka till med valet av ras iaf =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 långhårig collie har vi faktiskt inte ens haft i tankarna :) ska gå in och läsa lite om dom. Kollade i ditt fotoalbum och den där valpbilden fångade ju mitt öga ;)
Men pälsen? Den ser nog lite lång ut? Kan man inta skaffa nakencollie?
#2 jo jag var där inne och kikade… Finns hur många olika raser som helst. Är lätt att läsa rasbeskrivning men lättare att fråga nån med erfarenhet. Man får en liten klarare bild då ;)
3 haha ja snodden e sig lik än idag trots sina 6 år……vill du veta fördelarna med pälsen så kan jag berätta dem?, spike har i konstigt nog svårare päls än snodden
,det finns ju korthåriga collien, men dom skiljer sig en hel del i tempramentet
#4 berätta på :) tror inte på dig att pälsen kan vara lätt haha
5,berätta först du vad du tror kan vara svårt med en päls som snoddens?,så lovar jag att du blir förvånad över svaren sen,men du kommer att inse att det är rätt logiskt

Jag tycker så klart att du ska leta efter den fantastiska blandrashunden som kommer av en bordercolliepappa och en engelsk springerspanielmamma. Där har du sen en hund som passar på pricken din beskrivning.
Ja, jag säger bara kolla på min fina Russin :o)
tänker på dalmatiner.
≧◔◡◔≦
#6 jag ser det framför mig…
En långhårig collie som springer ner och hoppar i världens lerigaste dike. Sen så torkar leran och hunden har torkade lerklumpar i hela pälsen.
Hunden springer rakt igenom en äng och en massa kardborrar och frökapslar fastnar i pälsen och bildar stora tovor.
Sitta och kamma ut stora tovor är inte min favoritsysselsättning.
Hur är det när dom badar? Torkar pälsen fort?
Hur är det med isklumpar när det är kallt och snöigt ute? Fastnar det i pälsen?
#7 Vilken sötnos :) Såg mycket bc i henne. Men hur är hon i temperamentet? Tusse har mycket BC i sig och han har svårt att varva ner.
#8 en till ras vi inte har tänkt på :) måste undersökas.
Sambon e lite inne på en golden retriver. Hur är dom till sättet?
9,haha förstod att du skulle tro det (skrattar gott)hihihi…..Jag har bland de skitfärdigaste i collie väg jag någonsin haft nu,och leriga diken är absolut ingen fara, han kommer upp ur sådana nästa varje dag, ruskar av sig och allt ramlar av direkt…likadant med vatten och annat…det har med den massiva underullen att göra,i stort sett fastnar ingenting
.
Visst har han kardborrar ibland,men dom tar man lätt bort med fingrarna,för dom lägger sig bara i överhåret…jag kan säga på en gång att ska du ha en collie med lätt päls så ska du ha ett bra foder till dem, det finns otaliga torrfoders collies som har den svåra pälsen du beskriver,den är tovig oavsett vad du än är eller gör.
Folk tror att man måste borsta en collie varje dag,men det är inte sant,jag går igenom honom med borsten och kardan 1 gång i veckan,annars sliter man ut pälsen på dem.
Spike är ju lika skitfärdig han och honom får jag rykta av varje gång det varit slask väder,dessutom fäller korthåren mer eller mindre hela tiden och det fastnar överallt…men det gör inte en collie dom fäller 1-2 ggr om året och då får du dammråttor som man tar med en fuktad sopborste om man inte vill dammsuga
.
Hoppas du hittar din vovve….var noga med goldens höfter och leder om ni väljer en sån…bara ett tips
#10 jag får väll tro på dig då ;)
Tusse är korthårig och han fäller ingenting. Vist hittar jag lite hår här och var men jag vet inte om det är från han eller katterna.
Jaså, har golden problem med höfter och leder? Det är bra att veta. Vill inte ha en hund med höft/ledproblem eftersom det kommer att bli mycket spring.
Som sagt är det typ 5år kvar så vi har lite tid att fundera.
tack för att du tog dig tid och svarade :)

#11 de flesta retrievers har innom rasen problem med höfter, armbågar och jag tror ögonsjukdommen som är ärftlig kallas PRA, ska du ha en retriever så kolla upp inte att bara föräldradjuren är fria från dessa problem utan även längre bak i stamtavlan. Annars rent mentalt så är de underbara hundar (finns givetvis rötägg som i alla andra raser)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
11,det var bara roligt
#12 tack! Det ska jag tänka på
#13 Tyckte jag också :)