Vitlök?
Hundar ska väl inte få lök i sin mat? Jag har läst på Nutro Choice hemsida med ingredienser i ena valpfodret och där står det sist vitlök.. Förstår jag inte riktigt.. Är det bra för hundar eller? Jag har för mig att lök inte är bra för hundar, men det kanske är skillnad på vanlig lök o vitlök för dem..

Det är skillnad på vanlig lök, och itlök. Varje sommar gör jag vitlöksolja, som fästingmedel till mina hundar.
Än har dem inte fått merän kanske 1-2 på sig, och det är acceptabelt.
Har även BÄRNSTENSHALSBAND, och kompliterar upp det med. :-)
Jo det vet jag ju att det är skillnad på lök o vitlök så generellt, men tänker för hundarnas del.. Jag googlade på detta och vad jag läste så vart det både bra och inte..

I stora mängder är det nog inte så bra men de mängder som finns i foder och sånt har jag aldrig hört eller sett nått dåligt av.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Okej.. Låter ju bra..

Jag ger också hunden vitlök. En vitlökskapsel per dag.
vitlök i för mycket mängd är inte bra, och vanlig lök är inte bra alls…jag använder ett vitlöksbaserat fästingmedel på somrarna som heter hopp off,och det är även ett nyttigt komlement till maten
Tack för era svar :-)

Doggy-rapport har haft en artikel om lök. Läs gärna den. Tyvärr minns jag inte vilket nummer det var men det går att söka. Enligt tidningen är inte vitlök heller bra för hunden att äta men kolla där.

#8 minns du vilket år tidningen var från?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

man kan dö av att gå över gatan åsså….
8,som jag sade vitlök ska man inte ge i för stora doser annars är den ofarlig jämfört med valig lök.
10,det var väl att hård dra det lite eller?

jo, men det är faktiskt sant:-)
12,jaha …åter till trådens ursprung tack
här hemma är vi stora vitlöksfantaster och både katterna och hunden brukar sno åt sig lite vitlöksdressing när vi vänder oss åt andra hållet. Än så länge mår dom bra men luktar nå fruktansvärt i munnen 
Men det är ju inte så ofta och inte så mycket.
Är det skillnad på vitlökspulver och färsk vitlök?
14,jag vet inte vad skillnaden ligger i människans vitlökspulver…men jag vet att det finns ett vitlöks pulver för djur i zoo affären som man kan ge,det gjorde jag en sommar och det funkade bra,dom luktade inte vitlök av det heller,precis som med hopp off

#9 Nu har jag letat i mina gamla doggy-rapport.
I nr 2005 nr1 s.13-14 finns en artikel av vetr. Anneli Bjöersdorff om fästingar. Hon skriver att hundar inte ska äta vitlök eftersom hundar inte tål lök däremot finns inga rapporterade negativa effekter av att använda spray som doftar vitlök.
I nr 97:1:6 har vetr. Gustaf Björck skrivit en artikel med titeln "Är vitlök ett ofarligt naturläkemedel för hund?
Det är en replik på en artikel av A. Bjöersdorff i nr 96:2:15.
De innehåller i princip samma som den första. Det finns dåligt med undersökningar om vitlökens effekt hos hund och hundar tål inte lök.
Det kanske finns mer men jag hinner inte leta mer.
Det är oansvarigt att ge hundar något att äta bara för att de gillar det. Hundar äter gladeligen choklad som de dör av om det blir för mycket och det är inte någon större mängd om chokladen har hög kakaohalt. Inte ger man hunden det?
16,nu förstår jag inte riktigt …det står ju att det finns dåligt med undersökningar om vitlök säger du,då kan man väl inte tycka att det är oansvarigt när man inte vet?,som jag skrev ovan så finns det vitlöks pulver för djur annars att köpa….att vanlig lök är farligt är ju bevisat…

#17 Mitt inlägg var en reaktion på #10. Det borde jag naturligtvis skriva ut.
I 2005 skriver förf. att man inte ska ge hunden vitlök eftersom de inte tål lök. Det andra kommer från tidningarna från 96&97.
Om lök är farligt vill inte jag chansa med att ge dom någon form av lök förrän man vet säkert att vitlök t.ex. är ofarligt. Däremot verkar det inte vara farligt att spraya dom med något som doftar vitlök.
18,aha då är jag med;-)……men jag ger vitlök som finns i bland annat hopp off,och tror inte det är farligt i små mängder…..men att ge lök som e bevisat farligt är ju absolut inte bra:-)

#18 Jag tror inte styrkan av vitlök är särskilt stor i hopp off.
20 nej det är den ju inte eftersom det är speciellt för djur…samma sak är det med vitlöks pulvret för djur det är inte heller farligt i rätt mängd