Valp som kräks
Hej!
Är helt ny för dagen som medlem o hoppas jag som ovan hundägare ska kunna få lite tipps ibland. Har en liten 5 mån hanvalp som är en blandning av många småraser. Pappan är 50° Papillon, 25° Lhasa Apso, 25° Tibetansk Spaniel. Finns även Australiensisk minifoxterrier, Lancashire Heeler och Dansk Svensk gårdhund i mamman. Han kräks ganska ofta. Idag en halvtimma efter vi varit i skogen kräktes han ca 6-7 ggr. på en timma, sen har det varit bra. Men han åt både hästspillning o fick i sig en massa mossa när han rev o slet på stubbarna. Sen kan det hända när han leker med sin bror för intensivt, när vi träffas. Är det här något som någon känner igen, man blir ju lite orolig. Han blir lite trött när han kräkts. Men pigg för övrigt. Ska jag ge honom något speciellt att äta efteråt. Försökt med laktosfri fil men det vill han inte ha. Kram Ann
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Varmt välkommen hit, hoppas att du ska trivas här.
Om valpen kräks ofta så skulle jag rekomendera att ni kontaktar veterinär då det kan bero på olika problem i hals, mage, tarmar mm.
Om det däremot är av uppenbara anledningar som tex att han ätit i sig pinnar i skogen så rekomenderar jag att se till att hunden inte får tillfälle att äta i sig olämpliga saker.
Då de kräks så är det förståeligt om de inte vill äta något efteråt (själv är man nog inte så sugen på att äta direkt efter man kräkts) så om du vill att hunden ska få i sig något så är det viktigast att den får i sig vätska, antingen kan du ge bara vanligt vatten eller tex kokt avsvalnad buljong.
Hoppas att ni får bukt med detta oavsett vad orsaken är.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hans bror kräks också ofta. Enligt uppfödaren när det är kallt ute ,och dom blir kalla om magen kan dom kräkas, hennes tidigare hundar av samma blandning har gjort det. Ska inte vara ute för länge då.

#2 ok det problemet har jag aldrig hört talas om förr, kan ju även vara en ärftlig deffekt om ni har otur.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2,Välkommen
det har jag heller inte hört talas om, för mig låter det som om han kräks för att han stoppar i sig saker samtidigt som han leker,och att magen kommer i uppror då…jag skulle nog undersöka detta närmare med vet…annars kan man alltid ge vanlig barnmats burk med morotspure eller helt vanlig fil….häst bajs är ju väldigt mäktigt för en hund också, så försök se till att han inte äter mer än det han ska alltså godis från dig och sin mat förstås
Nu är han hur pigg som helst igen. Har ätit lite uppblött valpfoder. Ligger för närvarnde o tuggar ben. Jag får försöka hålla homom ifrån häst bajset och se till så han inte får i sig så mycket mossa. Det är inte så lätt när han springer lös. Men han går aldrig mer än max 5 m ifrån mig så jag tycker det är synd att jag ska behöva koppla honom, när han är så duktig att gå lös.
Ska tilläggas att han aldrig någon gång varit lös i magen, trots att han kräkts.
5,javisst är det synd…men du kan ju se det så här att det är ju bara tills han förstår att han inte får äta allt som finns,annars får du testa olika kommandon ljud och vara med så fort du ser att han är på väg…hoppas det går bra
mvh
lena