Det här med klor

Jo det är ju så vi håller på med, men det har vi hållt på med snart 1 år och den är fortfarande lika lång och det är ju inge roligt att göra illa honom varje gång heller…
Han kanske inte lider så mycker av att de är långa heller, det är nog mer parkett golven som mår dåligt av det =P

Om ni ser de långa klorna som ett problem så kan en del veterinärar klippa ner klorna under sövning och bränna så att det inte blöder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eller hitta en asfalterad väg och gå en lååång promenad på den varje dag. Efterhand slits klorna ned och naturen har ordnat det så att då går även pulpan tillbaka. Sen kan du hålla efter genom att gå med din hund på asfalt då och då.
3,Jag skulle nog göra som anne säger…hunden kan ju förknippa kloklippning med att det gör ont, och då kan det bli problem i stället….bättre att göra så och sedan hålla efter det..

Att ta en cykel tur på asfallt är åxå rena slipen för klona. Sedan kan man ju alltid försöka att fila ner klon, det finns filar att köpa för hundens klor, eller att man tar ett grovt sandpapper.
Köp en hundklofil och fila lite på hundens klor varje dag är en bra idé tycker jag :) Efter att jag klippt min hunds klor brukar jag ibland fila också, dels för att de inte ska bli så "vassa och kantiga" som de kan bli efter att man klippt, och även för att man ska kunna komma ännu närmare pulpan utan att höra illa hunden.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack för alla tips…
Bränna säger de ju att det är så grymt då hunden har ont flera veckor efter..
Läste även någonstans att vetrinärer slutade göra sådant för flera år sedan!?
Promenader på asfalt får han varje dag då vi bor mitt i stan, så det blir väl ca 30 min fram och tillbaka varje dag då vi går till skogen…

Hittade länken ang. bränning, här är den

Här berättar en av våra medlemmar om hur och varför hon valde att gå till veterinären för att få hundens klor ner klippta
_**/Mvh Anne

#10 Ja det där med filningen ska vi testa..
#11 Är dock fortfarande skeptisk till brännande, så illa som för hon du länkade till är det ju faktiskt inte, dom är ju inte långa alls om man jämför med dem.. 

#12 ok bränna är ju som en absolut sista utväg om verkligen inget annat fungerar så testa att klippa ofta och fila först
_**/Mvh Anne

#13 jo precis, funkar inget annat är det ju kanske ett måste att bränna, dom lider väl minst lika mycket av att gå med så långa klor har jag insett nu efter att ha funderad lite 
Nu har han dock åkt till min mormor för att bo där 1 vecka då vi ska ner till uppsala och operera yngsta dottern…
Men så fort vi kommer hem ska en fil inhandlas 

#14 jo det kan göra ganska ont att ha superlånga klor, tänk själv att gå omkring med jätte långa tånaglar =/ Har själv sett skräckexemplar där klorna inte klippts alls utan bara fått vaäxa så de har växt så att de hamnar under tassen och växer in i trampdynan =( nu är knappast din hunds klor misskötta men ville bara ge ett exempel på hur illa det kan gå om man inte klipper alls.
_**/Mvh Anne

jag åkte till vetrinären med min Tysons klor för att söva vch totalklippa dem.
Han hade ont, kanske dagen efter, men inte längre.
Jag betalade 1150kr, inkl sövning och klippning.
Det är sövningen som är dyrast.
Vktigaste är att efter en sån här klippning, att man får hålla efter em ofta ofta, annars så växer dem ut snabbt igen.
jag fick värktabletter hem, som jag tog i 4 agar, men han hade inte ont merän i 1 dag, jag gjorde detta på torsdagen, å lördagen var vi på kurs i ridhuset med honom.

det kan gå så långt om man har superlånga klor, att det blir att hunden går fel.
Går hunden fel så blir det komplikationer i ben och rygg.
Tassarna spretar och em får ingen bra gång//hållning.