Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1430 ggr
Snurrii
0

Träna inkallning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag håller på att försöka träna inkallning med min 5 månaders tik. Det går väldigt bra i koppel men INTE alls när hon är lös. Jag behöver inte använda kopplet när jag har det på hon lyssnar jätte fint. Men hon märker verkligen när det inte är på då bara springer hon. Hon kommer alltid tillbaka och håller sig i närheten men hon är jätte svårfångad sen. 

Jag undrar om ni har några tips på hur man kan träna inkallning på ett bra sett?

AnneN
0

Jag tränade inkallning med Velvet först med att ha en 15m lång lina istället för koppel, då hon var nångra meter ifrån mig så sa jag "Velvet, hiiit" med glad röst, så fort hon kom fram till mig fick hon godis eller leksak och massa beröm.

Senare då det satt som ett smäck med linan så tog jag bort linan helt och hade henne lös vid träning. Gjorde då likadant, så snart hon var några meter ifrån mig (5-10m) så ropade jag "Velvet, hiiiit" med glad röst och gav godis eller leksak direkt hon kom fram till mig. Om hon inte kom då jag ropade så vände jag mig med ryggen mot henne och sprang ifrån henne, då hon kom ikapp mig så belönade jag med godis/leksak och massor beröm.

Man får se till att man själv är det roligaste som finns så att hunden hellre kommer till husse/matte än att gå omkring och nosa/springa till andra hundar osv.

Kom även ihåg att inte ta fast hunden varje gång den kommer fram till dig på inkallning för då kan den förknippa inkallningen med att det roliga är slut och vill därför inte komma hela vägen fram.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Carlo
0

#1 Det var ju en riktigt bra idé! =)
Nu ska jag testa träna det :)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

spikes
0

2,berätta hur det gå sedan

Kickilu
0

# jag gjorde precis som du. Hade en spårlina på som var följsam så han kunde röra sig obehindrat men ändå så lång att jag han trampa på den om det barkade åt fel håll. Tyvärr så tror jag att jag började försent. Dessutom kan jag aldrig vara det roligaste för min hund utomhus. Det finns alltid tusen andra saker som är roligare. Så har det varit sedan han var liten. Tog upp detta när jag gick valpkurs och undrade om tips men de kunde liksom inte hjälpa mig. Sa att jag fick locka med godis men för att det ska funka så måste jag ju ändå få uppmärksamheten annars märks ju inte "korven"

AnneN
0

#4 det är aldrig för sent, men med en äldre hund så kan det krävas lite mer tid och tålamod. En del hundar tycker inte att godis och leksaker är det roligaste som finns ute men då får man inte vara rädd att bjuda på sig själv och om det behövs "spela pajjas" för att få hundens uppmärksamhet =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Ja lite mera tålamod behövs,jag har ju spiken här som bevis på att allt går…trots hans 11 år på nackenGlad

Carlo
0

#3 Det gick jätte bra!!:)
Min hund har lärt sig mycket! =)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

spikes
0

7,vad skoj att det funkade för er,roligt när man ser att det går framåtGlad

Friida
0

En sak som jag "tränar" på när det gäller inkallning är att kalla in när man låter arg eller rädd också. Det gör jag för att OM hunden skulle vara på väg över en gata, du ser en bil och blir jätterädd över vad som kan hända, då ändrar man oavsiktligt sitt tonfall. Också tillämpligt i andra akuta situationer naturligtvis. Man ska alltså inte alltid låta go och glad! Men naturligtvis ska hunden få massa beröm som vanligt och precis som AnneN skriver så ska man inte alltid koppla hunden när man kallat in. Själv kallar jag in mina hundar säkert tio gånger per hund och kopplar inte mer än var 11e då