Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1037 ggr
AnneN
0

Vinterns giftiga växter

Amaryllis - Hela växten är giftig och kan orsaka kräkningar & diarré.

Julros - Hela växten är giftig.

Hyacint - Löken är giftig och kan orska kräkningar & diarré.

Tazett - Hela växten kan vara giftig. Symtomen kan vara magbesvär.

Tidlösa - Hela växten är giftig. Påverkar njurarna och ger andningsproblem, blodig diarré & kräkningar. Hunden blir törstig.

Mistel - Vissa ämnen i bladen & bären orsakar diarré & kräkningar.

Tulpan - Hela växten är giftig. Kan orsaka kräkningar & magsmärtor & gör att saliven rinner.

Julstjärna - Växtsaften orsakar kräkningar  diarré, svälj- och andningssvårigheter kan ibland förekomma.

Källa: Hund Liv nr 6 2008 och http://www.giftinformation.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Här hemma kommer det inte att finnas några växter alls eftersom jag har allt annat än "gröna fingrar", varje växt jag försökt ha hemma har dött av olika orsaker (katterna är nog den största orsaken).

_**/Mvh Anne

rulda
0

#1 jag känner igen det där.. tror att mina växter överlever tack vare katterna. Dom sitter och drägglar över dom. Jag glömmer att vattna. ;)

Tack för att du påminner oss annen!

AnneN
0

#2 haha här är det snarare så att katterna äter upp bladen för att sedan börja gnaga på stammen (palmer) så har jag tur så kan en palm överleva upp emot 1 månad här! Skrattande

_**/Mvh Anne

rulda
0

#3 riktiga marodör katter alltså ;)
Jag fick en palm när jag flyttade in för snart två år sedan (fy vad tiden går fort) och den lever fortfarande… den har inga blad kvar men om jag inte misstar mig så kommer det lite grönt på den :)

Carlo
0

Tack för att du skrev detta :)
Tack vare dejj behöver jag inte oroa mig över att min hund ska äta någon giftig växt ;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

AnneN
0

#5 vad bra att du haft nytta av informationen =)

_**/Mvh Anne

Carlo
0

#6 Hehe, mm , ännu en gång tack :)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

MammaMonica
0

Ett jätte bra inlägg, TACK AnneN.

Nu har ju då inte mina någonsin *smakat* mina växter/blommor, men då kan jag inte låta bli att slås av undran; Katterna då?? Ni skriver att de äter/gnager på växter/blommor men de blir inte dåliga då??

Jag vet att mina e tokiga i Ampellilja men de hat jag ju på väggen, å på dessa har inte mina reagera, men ja en undran som sagt, Ett litet OT Kanske..!!

AnneN
0

#8 jag har aldrig levande växter hemma som kan vara giftiga just för att mina katter äter växterna och blir sjuka.

Vill man veta om de växter man har hemma kan vara giftiga så kan man kika på http://www.giftinformation.se/

_**/Mvh Anne

MammaMonica
0

#9.. Klokt av dig, har jag inte tänkt på, men då har min katter inte varit på växterna.

tack för länken..*L*