Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2569 ggr
Corton
0

Allergivänlig?

Hej! Jag och min familj ska köpa en blandras hund. En liten sort och den måste vara allergivänlig. Vilka raser rekomenderar ni? Jag måste verkligen få veta det här för att pappa är allergisk men vi har en liten hund av rasen Löwchen. Den tål han. Och nej, innan nån frågar så ska jag säga att vi inte kan sitta och gosa med dom före som alla andra på andra forum säger, så snälla nämn inte det..Inte för att vara nån sur tant :P   Nån som kan tipsa??

AnneN
0

De raser som många allergiker kan tåla bättre än andra är de som inte löser hår, tex strävhåriga eller lockiga hundar, dessa ska dock istället trimmas/klippas regelbundet.

Tex:

Pudel
Bichon (stavas?)
Schnauzer
osv

Sedan så är det ingen garanti att din pappa kommer att tåla just någon av dessa raser. En del allergiker kan tåla en individ av en ras men inte andra hundar av samma ras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

det har ju inte med hårlaget att göra utan det sitter ju i hundens hud…en annan sort som räknas som allergi vänlig är ju yorkshire terriern

Tina-A
0

Köp hellre en renras om du vill ha större chans att få mindre utslag på allergin.

Jag är allergiker och har pudel, fungerar utmärkt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TinaH
0

Portugisisk Vattenhund

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SparklingTindra
0

Jag tycker inte att man ska skaffa hund utan att ha testat om man man tål rasen/raserna innan. Det är så tråkigt om det sen inte funkar. Och en uppfödare som inte säger samma sak är oseriös i mina ögon.

Jag tycker att ni ska lugna er med att skaffa hund tills ni hittar en ras som ni kan träffa innan och se så att din pappa tål den.

Pudel, Schnauzer, Lagotto Romagnolo, Löwchen, Bichon Frisé, Bichon Havanais, Tibetansk Terrier m.m. är raser som vissa tål.

Jag har en kompis som är allergisk mot hund. Hon tål dock sin egen familjs Bichon Frisé så länge som hon tvättar händerna varje gång hon rört i den. Hon tål också mina två shetland sheepdogs. Men, som sagt, hon måste tvätta händerna när hon har rört i dom. Hon tålde däremot inte våra storpudlar. Så det är väldigt individuellt vad man tål, för sheltie är inte en ras som brukar räknas till dom mer allergivänliga raserna.

spikes
0

5,precis det sitter ju i huden och inte i pälslaget…håller med dig om att kolla upp rasen ordentligt förstFlört

[lillbrun]
0

vet inte om någon nämnt tidigare här men chinese crested. Jag har haft min med på jobb och lite överallt bland folk som är allergiska och aldrig stött på någon som reagerat på han :)

TinaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en släkting som har riktig grov astma-allergi.

Hon tåler inga hundar, men hon tål min Tyson.
Som definitivt INTE är en "allergi-hund" .

Tyson står upp

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Carlo
0

min hund är allergi vänlig (det sa veterinären)
Min hund är en Chinese crested dog (Kinesisk naken hund) =)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

spikes
0

vad man ska tänka på är själva ordet (allergi vänlig),det ordet innebär alltså inte att man inte kan bli allergisk mot en hund….skulle man däremot säga (helt allergi fri)…så skulle det ordet innebära att ingen blir allergisk mot den….och det finns alltså ingen sådan ras….bara ett konstaterandeFlört