Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: klicker-träning-trix
Läst 4548 ggr
MentalDistress
0

Tips på hur man lär hunden simma?

Finns det nån här som haft problem med att få hundar att simma? Kito kan verkligen inte! Han använder inte bakbenen utan plaskar bara med framtassarna. Vet inte riktigt hur man kan göra för att få bort problemet.

Han trivs i vatten så det är inte det, på det grunda går han på botten och jagar pinnar, sätter sig ner och viftar glatt på svansen, men simningen har han inte fattat.

Alla tips på olika övningar osv är välkomna och behövda!

psyko
0

Min kompis hade en amstaff (Buffy) som inte kunde simma. Men hon lärde sin hund genom att bada ofta och ibland låta en annan hund simma med (min hund:). Buffy plaskade oxå först bara med framtassarna vilket gjorde bara att hon guppade upp och ner som en anka, men hon självlärde sig tillslut:)

Lycka till!

MentalDistress
0

#1 jo jag tänkte faktiskt pröva det med en annan hund, min brors rottis älskar ju att bada och jag tänkte att han kanske kan visa Kito. Vill ju verkligen att killen ska kunna simma eftersom han verkligen trivs i vattnet! Tack för tipset.

minja
0

Köp en flytväst så han känner sig tryggare. Om han är det mints osäker ute i vattnet så kan han få panik.

MentalDistress
0

#3 jo vi tänkte göra det men min mamma protestera. Om han har flytväst på sig kan det bli så att han aldrig lär sig använda bakbenen. :/

AnneN
0

Jag gör som så då jag ska lära hundar simma att jag själv bär ut dem i vattnet, håller en hand under magen och släpper inte helt föräns jag ser att den gör rätt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MentalDistress
0

#5 Jo det var nått sånt jag tänkte med att man kan göra när man tränar själv utan nån annan hund i närheten. Ska ut till havet i helgen så vi tänkte pröva där då, köpa nån sån "dummy" leksak med (heter väl så de som flyter va?)

Kito verkar ju verkligen trivas i vattnet, annars hade jag ju inte ens brytt mig om simningen. Men igår tror jag vi gjorde lite framsteg iaf! Han plaska ju lite väl mycket med frambenen men nu kunde man se att han försökte lite med bakbenen med! *glad*

psyko
0

Du kanske kan gå bredvid eller bakom honom och göra precis som Anne_N säger. Peta till och "nyp" (inte hårt, hoppas du förstår vad jag menar) honom lite försiktigt i ett bakben. Han kanske börjar vifta lite med benet då? Alltså "påminna" honom om bakbenen:)
Håll honom om bröstet så att han slipper använda framtassarna så mycket och låt honom fokusera på bakbenen utan att han riskerar att drunkna:)

[daniel85]
0

våran valp simmadelite nu i helgen och plumsade oxå väldigt med framtassarna men jag tror det kommer naturligt med tiden =D

MentalDistress
0

#7 Jo tror det kommer bli lättare sen när vi är i norrköping och min brors hund kan coacha honom lite med. Honom följer han nämligen rätt blint för det mesta annars så! XD men jag ska försöka göra så som du skrev nästa gång vi badar, nu är det ju kasst väder här. :/

#8 Haha, håller tummarna för att det kommer med tiden! :)

Carlo
0

Min hund (Frej) han kunde inte heller simma, och det sägs ju att vissa chinese crested dogs hatar vatten, men nej, min lilla frej älskar att simma nu =)
Jag höll honom under magen, sen när han kunde simma  så brukade familjen och jag åka till Kristianstads "hundstrand" och så brukade jag o frej simma,

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus