Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettjakt-spår-sök
Läst 2643 ggr
Carlo
0

Jakt

Hejsan, min hund Frej, när han ser typ små djur t.ex ekorrar, kaniner och fåglar m.m eller lite större djur så vill han jaga.
Asså, jag tycker att han är så duktig på att jaga han hinner ifatt kaniner och fåglar och sånt.
Han är jätte smidig och sånt, men detta är frågan..
Ska jag låta honom jaga? =)

Ibland tänker jag "Äsch, jag kan väl låta honom fånga en kanin eller nåt."

Men borde jag låta honom? =)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

AnneN
0

Nej det tycker jag absolut inte att du ska låta han göra om du nu inte går på seriös jakt med din hund!

Att bli jagade är oerhört stressande för bytesdjuret och även om din hund kanske inte dödar djuret så kan det dö pga stressen. Du vet dessutom inte om djuret är en hona som har ungar liggandes någonstans och dör då mamman så fryer eller svälter ungarna ihjäl.

Du kan istället lära din hund att "skvallra", alltså då hunden ser något annat djur så kommer den direkt till dig istället för att jaga djuret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anders 50
0

#0  Är det vildkaniner din hund hinner ifatt ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kattmynta
0

saxat:

Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

Saxat härifrån: SKK.se/faq

Lösspringande hundar får inte skada vilt.

TinaH
0

Spelar inte nån roll om man ska ha sin hund till jakt eller inte.
Man släpper inte en hun på vilt djur.

Det är som #1 säger. det stressar det vilda djuret oehört, och skulle du tex att nån med stor hund börjar jaga din hund bara för att det är "kul".
Lite samma sak.

Kattmynta: Då låter klok som en hel bok, med ditt inlägg.Flört

Sedan tror jag som #2 antyder, att din hund inte hinner ifatt en vild kanin/hare.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

även om inte hunden hinner ifatt det vilda djuret,så är det aldrig bra med en jakt…..fick tag i en chäfer ägare förra året som släppte sin unghund efter ett rådjur här ute på fältet, och jag blev så arg…rådjuret var ju så rädd och stressat att det inte var sant usch!!!,jag skällde som en bannhund på honom, så han slutade snart flina kan jag sägaTyst

Anders 50
0

#5 Bra gjort! Jag har haft problem med en riesenschnauzer som släpptes för rastning i skogen av en dam.

Hon bor i en stuga mitt i våra jaktmarker och var "dagmatte" åt sin sons hund, och skälet till att den släpptes lös var att hon inte orkade hålla hunden i kopplet vid rastningar.

Och det var inga små turer den hunden tog, ofta med rådjur framför sig.

Men efter kontakt med polis och redogörelse för vad som kunde hända hunden om detta fortsatte, så är nu problemet löst.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

spikes
0

6,jag fattar inte folk som kan stå och flina åt sånt…hade ja inte haft pli på mina hundar så skulle dom få gå i koppel så är det bara inget snack liksom…….vad bra att du kontaktade myndigheten, det hade jag också gjort om jag inte fått den respons jag fick efter utskällningen jag gav ägaren

TinaH
0

hade jag sett någon släppa sina hunar efter vil, eller jag kan bara gå till mig själv…efter som jag har 2 jakt hundar.
En blandning mellan Vorsteh/ Pointer / Siberian husky, han är extrem när det är vilt ute, MEN LYDIG!Glad

Jag kan ha han lös, och det går en hare kanin eller Hälge älg 50-100m bort, och han stannar hos mig. Men jag kopplar han, för att inte göra frästelsen för stor.

Skulle inte ens tänka tanken till och släppa honom, och att han fick "kul-jaga". *Dum tanke att bara tänka en sån tanke, blir arg!*

Mvh TinaH

Carlo
0

#8 Aha, så du blir alltså arg på mig?

Tack allihopa för svaren, det var bara en fråga, eftersom min kompis skulle passa min hund och han sa "Jag råkade släppa honom så han ville jaga en kanin"
Men själv skulle jag aldrig släppt honom för att jaga ett vilt djur..
Tack så mycket allihopa
Kramar CarloOskyldigKyss

Hälsningar,
Carlo

AnneN
0

#9 jag tycker det är jätte bra att du frågar, för frågar man inte får man inget veta =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Carlo
0

#5 mm, du har rätt.
Nepp jag släpper inte hunden så att den jagar vilt..
Det är en gubbe som jagar i mitt område.
Hans hund jagade min kompis kanin.
Så jag skällde på honom men han sa "Asså, du är en liten skit unge, du vet inte om lag & rätt"

Hälsningar,
Carlo

Carlo
0

Skrattande#10 Hehe, du har rätt :)

Hälsningar,
Carlo

TinaH
0

# 9

näe inte arg, men det är dumvristigt gjort.

Mvh TinaH

Carlo
0

#9 Hehe, mm, du har rätt.
Men som tur var så har jag aldrig släppt fri hunden för att han ska jaga vilt ;)

Ps. Du är jätte duktig på "hundrecept" :)

Hälsningar,
Carlo

Carlo
0

#9 Hehe, mm, du har rätt.
Men som tur var så har jag aldrig släppt fri hunden för att han ska jaga vilt ;)

Ps. Du är jätte duktig på "hundrecept" :)

Hälsningar,
Carlo