Nytt beteende
Alfons som är 2 år 3 mån har nu under julhelgen börjat med något helt nytt och jag kan inte förstå hans beteende. Han har sin plats i sängen när vi sover och där har han alltid legat utan problem. Nu när vi har lagt oss så har han börjat med att gå runt i sängen och försöker jucka mot mina ben. Jag vet att juckandet är någon form av dominans men han har inte gjort så här sedan han blivit äldre. Han kunde göra så när han just blivit könsmogen. Vad kan detta bero på. Jag säger givetvis åt honom att det inte är ok. Han slickar sig även mer på snoppen än tidigare. Kan inte se att han har katarr så att det skulle vara därför. Är det någon som har några ideer o tips så skriv.

det är faktiskt väldigt sällan som juckandet tyder på dominans, det är däremot väldigt vanligt att en hund som är över- eller understimulerad kan börja jucka.
Vad har hunden fått för mental/fysisk stimulans under dagen då han juckat på kvällen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det har jag faktiskt aldrig hört men när jag tänker efter så har ju detta börjat nu på sistone då jag ej kunnat få honom att vilja leka eller träna. Den sista veckan har det bara blivit fler men korta promenader p g a kylan. Han får ont i sina tassar när det är så kallt som det varit. Hoppar då på tre ben och då vill man inte gå så långt. Ska ha ditt svar i minnet och se om det kanske hänger i hop med understimulans. Tack snälla för ditt tips 

#2 varför har han inte velat leka eller träna? Att han inte vill/kan vara ute så mycket nu då det är kallt förstår jag för min hund klarar inte heller kylan så bra. Men då tränar jag olika trix och sånt inne istället för att hon ska få den mentala aktivering hon behöver.
_**/Mvh Anne

Jag vet inte riktigt varför. Det har alltid varit så. Det är lite på hans villkor liksom. Ibland är han så himla ivrig men ibland lommar han iväg och lägger sig under sängen när jag plockar fram godisburken. Han har alltid haft svårt att leka ute men inne gick bra när han var mindre. Det ända som nästan alltid funkar är när han får leta korv inne. Kanske är jag för otydlig när jag ska lära ut nya saker så han ledsnar. Grunderna som sitt, ligg, vacker tass, sitt fint, rulla och stanna kvar har gått jättebra.

#4 då du tränar så använd alltid den bästa belöning din hund vet, spelar ingen roll om det är korv, lever, leksaker, bus, eller annat bara det är nått som hunden kan göra vad som hellst för att få. Och var övertydlig med att visa vad du vill att han ska göra och gå sakta fram i träningen så att din hund hinner förstå vad det är du vill annars brukar de tröttna fort.
_**/Mvh Anne

#5 ja då får det bli korv och lever för det är mums. Så här i efterhand kan jag se saker som jag skulle gjort annorlunda om jag skaffade en valp idag. Det är väl med hundar som med barn. Den första blir lite försök. Jag ska testa att ha korven med i både lek och träning. Kan berätta att jag tog fasta på det du skrev #2. Jag lät honom leta korv på både lätta och svåra ställen rätt mycket i går kväll och fick även till lite lek. Alfons gick och lade sig före mig och sov som en stock - inget juckande. Nu vet jag vad som gäller. Fast man tappar lätt gnistan när man försöker leka och han bara liggger och tittar på.

#6 jo det är ju inte så lätt att kunna göra allt rätt från början om man inte har haft hund tidigare, men det är ju inte värre än att man få lära sig nya saker på vägen =)
Vad bra att det fungerade med lite hjärngympa, då vet vi ju iaf vad som orsakade det hela och det blir lättare att undvika i fortsättningen.
vad gäller lekar så försök komma på vad han tycker om för sorts lekar och vad han tycker om att leka med, precis som vi männsikor så är ju varje hund olika och tycker om olika saker =)
_**/Mvh Anne