Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5079 ggr
AnneN
0

Velvet har fått utslag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kammade Velvet ikväll, hon har kliat sig en del senaste veckan och jag trodde det kunde bero på att hon tappar päls. Men nu upptäckte jag röda utslag mitt på ryggen som tydligen kliar väldigt mycket.

Vad kan dessa utslag bero på? (hon är spannmålsallergiker men vad jag vet så har hon inte fått något sådant)

Hon verkar inte torr i huden och inget fuktexem heller.

Har ni tips på något receptfritt jag kan testa smörja med?

Försökte ta kort på utslaget men är inte så bra fotograf + att Velvet inte alls var samarbetsvillig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

.

_**/Mvh Anne

spikes
0

svårt att se där anne,men pröva smörja med någon fet salva jaga lätt eller idomin….,men får hon mer problem så gå till vet,det kan ju vara något annat,hårsäcks inflammation??…ha ni haft skabb räv där?? osv osv

RussinKeps
0

Har hon rullat sig i nåt? Har hon bara utslag på ryggen?

Hoppas det blir bättre snart.

blackangel
0

Köp prob serien den e kanoon jag lovar, använde den då kiara hade utslag av rävskabben o den var som sagt kanon dock dyr men värd pengarna:)

AnneN
0

#2 jo som sagt så är jag ingen bra fotograf och Velvet ville inte stå stilla så det kan vara svårt att se på bilderna.

Har inte hört nått om nån skabbräv, har inte vart ute i skogen nått heller och inte träffat andra hundar som hon fått hälsa på på länge nu. Har både en fet hudkräm + kådsalva hemma som jag ska testa, de kan ju iaf inte skada.

#3 Nix hon har inte rullat sig i nått och det är iaf bara på ryggen som jag sett utslag ännu.

#4 Vart köper jag den? Hur dyrt är det? Är det salva, schampo eller vad?

_**/Mvh Anne

RussinKeps
0

Prob serien

Hittade denna länk, men jag har aldrig använt det så jag vet inte hur det funkar.

Men man blir ju livrädd att det ska vara rävskabb eftersom Russin hade det för ett år sen. Och det var INTE roligt ska jag säga…

AnneN
0

#6 tack för länken =) Jo lite orolig för vad det kan vara är jag ju, ska testa smörja in henne i några dagar nu men blir det inte bättre på några dagar så ringer jag veterinären.

_**/Mvh Anne

amorosa
0

jag tycker tee-trea gel är jättebra, är verkligen klådstillande, Använder det till mycket på mig själv och även till djuren

blackangel
0

Probserien e verkligen bra, ja rävskabb e inte roligt Kiara har fortfarande fula fläckar utan hår efter sin omgång tack o lov fick hon behandling innan det blev för mycket:). Jag ska tvätta alla bebbor i schampot innan de flyttar så de luktar riktigt gott av tjära;)..

Till sommaren ska jag använda hunddeon från den serien som e förebyggande mot skabb m.m synd bara att min fina Kiara blir lite missfärgad men det får man ta:)

AnneN
0

*peppar peppar* Har haft tratten på Velvet så hon inte ska komma åt att klia och smort henne med kådsalva ett par dagar nu och det verkar som att det är på bättringsvägen.

_**/Mvh Anne

MammaMonica
0

Min första tanke va skabb, men sedan hundlöss, skabben brukar som blossa upp där de kommer åt att klia. Men lössen kan ju sätta sig varstas, vet vi hade en epedemi av hundlöss i vårt samhälle, å de sprids som skabben åxå via buskar, träd, snår.

Nu vet jag inget om löss, mer än jag nämt ovan, men de kan vara en ska att söka på, kan hända de har blider på löss angrepp, tycker utslagen ser rätt små ut, å skabben, vilken jag är mera hajja på märker man ganska snart för de kliar som besatta där de e angripna av skabben, å de blr mera som större fläckar.

Mitt råd;  se om du hittar bilder på bådeoch, å så jämför du med hur Velvets utslag ser ut.

Hoppas du får någon ording på detta…

PillanN
0

Tjao!Tänkte bara säga att hennes bror har likadant mellan varven.Han får sådant som sen blir till små skorpor på halsen på vår o höst och när pälsen är för fet.Tror inte du behöver vara orolig så länge det inte sprider sig till stora områden.

AnneN
0

#12 hejsan syster =) Vi kom på vad som kan ha orsakat klådan denna gång. Velvet kan ev ha fått i sig en bit av en lussekatt som husse tappade på golvet, och med hennes känslighet för spannmål så låter det faktiskt väldigt troligt.

_**/Mvh Anne