Vårta
Min hund har haft en liten vårta i nacken som jag inte reflekterat så mycket över, vi kan ju också få vårtor, har varit min tanke. Och med tanke på att hundar kan få vårtor av fästingskydd trodde jag inte att det var något att oroa mig över, eftersom hon är pigg och kry i övrigt.
Nu har det tyvärr visat sig att vårtan har växt och jag ska naturligtvis åka till veterinären (har tid nästa vecka) och kolla upp det men innan jag gör det vill jag gärna fråga om ni vet vad det kan vara och om jag bör oroa mig. För nu är jag jätterädd att det kan vara något allvarligt.
Tacksam för alla svar!
det kan vara så enkelt som en inflammerad hårsäck…ta det lugnt och invänta svar från vet det går säkert bra;-)

Finns många saker det kan vara bla, vårta, inflammerad hårsäck (som #1 skrev), fettknöl, mm. Det är säkert inget att oroa sig för alls.
Berätta gärna hur det gått då ni varit hos veterinären.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mjo men hon har haft den rätt länge och det ser verkligen mer ut som en större vårta nu än en inflammerad hårsäck, men man kan ju hoppas.
fettknölar kan dom ha länge

Åh, hoppas att det är en fettknöl. Jag fick noja och trodde att det kunde vara cancer eller något lika farligt.
Någon som vet vad dem gör om det är en fettknöl? Skär dem bort den eller låter den vara kvar? Lokalbedövning eller nedsövning?

#5 även om det mot all förmodan skulle vara en tumör så behöver det inte betyda att den är elakartad.
Hur de gör med fettknölar kan nog vara lite olika, en del söver hunden medan andra bara ger lokalbedövning, och hur den tas bort/om den tas bort kan nog också vara olika.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!