Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 13248 ggr
[Mova]
8

Hur ser man löp?

Jag har aldrig sett att Himla har löpt, och ändå är hon snart ett och ett halvt år. hur ser man att en hund löper? för när jag passade en chihuahua en gång så löpte hon, men det märkte jag genom att jag höll i henne och jag fick en liten blodfläck på byxorna samt att hon var väldans uppsvullen och naken på ja ni vet. Men så har Himla aldrig sett ut. Så jag vill bara veta hur man märker det för skoj skull:)

exitingsvillemo
0

Ja, de är ungfär så man ser det :o)

Vissa hundar mognar senare än andra och din tik kanske inte är könsmogen ännu.

Men det är nog dags för första löpet snart :o)

Vissa tiker är väldigt duktiga på att städa efter sig också, då kan det vara lätt att missa löpet.

[Mova]
0

Okej, ja då får jag väl hålla utkik :P blir tikar annorlunda till sättet något när dom löper?

AnneN
0

#2 en del blir annars i sättet, tex lite sämre humör, "knäck i öronen" mm, medan andra inte ändrar sättet alls.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fettmedkevlar
0

#0 Hon kan ju ha haft ett sk "tyst löp", dvs hunden löper men droppar inte blod. :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

mumsan
0

Du borde märka att alla hanhundar vill nosa på henne!

[Mova]
0

Nu löper hon det kan jag nästan lova, för hon är blodig på kissen och om man torkar med papper där så kommer det blod på pappret. Det är väl löp? Eftersom detta är första gången jag ser att hon löper så har jag frågor bara för att göra mig mer införstådd i det hela. Hur länge löper dom? Är det första dagen för Himla idag eftersom jag ser blod? Har läst nåt om hög löp och löp vad är det och vad är det för skillnad. Nåt speciellt jag ska tänka på nu när hon löper? Det var tack vare min lilla vita valp som jag såg/misstänkte att himla löpte för Thea hade blodspår på ryggen?? Har Himla "satt på Thea" eller kan det kanske blivit när de busat och lekt med varandra? Hoppas på att få svar på mina 1000 frågor :)

AnneN
0

#6 ja det låter som att hon löper nu.

Det behöver inte vara första dagen på löpet bara för att det är första dagen du ser att det kommer blod.

Skillnaden är att då tiken är i höglöp så luktar hon extra gott för hanarna + att hon är mer mottaglig/villig att para sig.

Vad du än gör så låt hon inte vara okopplad någonstans oavsett hur bra koll du har på henne så kan hon få för sig att en hane i nästa kvarter är mycket viktigare än matte.

Om hon har "satt på" din andra hund eller om de bara lekt kan vara svårt att svara på då jag inte var där då det hände.

_**/Mvh Anne

[Mova]
0

#7 okej:) då vet jag lite mer. ja skulle aldrig släppa henne även om hon inte löpte då sticker hon ;P Jag vet inte heller om blodet som thea har på sig är efter de har lekt eller inte, men är det vanligt att tikar rider andra tikar när de löper (alltså löptiken rider den andra?) Det där med hög löp och inte kommer jag nog aldrig lära mig när det är, men nu vet jag skillnaden iallafall :) tack för svaret :D

AnneN
0

#8 höglöpet kommer lite olika för tikarna, men någon gång under den senare halvan av löpet är vanligast och en tik löper ca 3 veckor.

_**/Mvh Anne

[Mova]
0

Hihi tack AnneN visste inte ens att de löpte i 3 veckor hihi :S

AnneN
1

#10 man kan inte veta allt, men man kan lära sig nått nytt varje dag  =)

_**/Mvh Anne

[Mova]
0

#11. Eller massor av nytt varje dag ;P tack så jätte mycket för dina svar :)

gyllenehjartljuset
0

Hejsan och god fortsättning på julen mm

Min lilla började löpa på juldagen när hon var precis 8 månader. Nu undrar jag om de blöder hela löpet eller om det tar slut när höglöpet börjar? 

Minnie är min första hund och jag vet inte så mycket om löp (ännu) Hon trycker rumpan mot oss, är lite mindre matsugen, men lika god och glad som vanligt.

AnneN
0

#13 de flest fortsätter bloda även under höglöpet men blodet kan bli ljusar och mindre mängd så det kanske inte är alla gånger man ser det.

_**/Mvh Anne

Mischa
0

Kan även nämna (även om det inte är lika vanligt) att vissa tikar kan torrlöpa, dvs inga flytningar.

Men övriga symtomer finns ju fortfarande.

≧◔◡◔≦

gyllenehjartljuset
0

Tack för svaren, får väl vänta och se hur det blir. Hon blöder inte jättemycket, men det blir lite fläckar här och där. Men är inte någon stor hund heller. 

Är det beroende på storlek hur mycket blod det blir , eller är det individuellt från hund till hund? Min är en chappillon puff, chihuahua , papillon powder puff.

Hon får ha skydd på natten eftersom vi sover i samma säng.

AnneN
0

#16 en liten hund kan säkert bloda mindre än en stor hund och sedan så är det även individuellt hur mycket de blodar från hund till hund. En del tikar är väldigt noga med att städa efter sig också så då ser man inte lika mycket fläckar på golvet heller.

_**/Mvh Anne

[[Blandrasen]]
0

Jag har en kompis som har en tik och om hon inte har löpt på ett halvt år så tar man paper och stryker på hela magen och tittar om det kom blod på Papperet!

AnneN
1

#18 kommer det blod från magen så är det inte löp utan då är det något allvarligt fel.

_**/Mvh Anne

Linda-A
0

AnneN du verkar ha koll på detta. Kan man säga på ett ungefär hur långt innan själva löpet börjar som tiken svullnar där bak?

AnneN
0

#20 det har jag absolut ingen som hellst aning om, men på min tik som jag har nu brukar jag märka att löp är på G ca 1 vecka innan pga att hon kissar mer/oftare, tvättar sig mer och får lite svårare att behålla koncentrationen vid träning.

_**/Mvh Anne

Linda-A
0

#21 Hmm ok. Hon ska ju löpa nu och är på g, men jag är lite orolig för detta med tysta löp då lillebrorsan sm bor här börjar bli könsmogen, samt att vi var hos faster som har en dvärgpudel hela julen… Jag får väl vänta ett tag till och se om det börjar komm alite blod. Kommer ju inte ihåg hur hon var närhon löpte i juni…