Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2184 ggr
flikkan77
0

Få bort skall.

Har min lilla Cane Corsotik på 1 år och skulle behöva få bort i alla fall lite av hennes skällande.

Hon skäller när hon leker, när hon vill leka, när det kommer folk, när hon möter någon, när hon hör något som skulle kunna vara otäckt osv… Allt från lekskall till varningsskall med andra ord. Rasen är ju en vakthund så allt vakt får jag ju aldrig bort men hon skulle gärna få bli liiite tystare.

Ibland när hon skäller, särskilt om det kommer hit någon, så blir hon svår att få kontakt med. Det är en blandning av iver och lite nervositet över vem som kom. Men även när hon sett vem det var så kan hon fortsätta skälla. Kan ligga i soffan och hålla på i en kvart eller så, hon har inget direkt intresse av att gå och hälsa men skälla ska hon.

Hur bryter ni era hundars skällande? Några tips? Tränar med klicker så sådana tips tar jag också gärna emot.

"You just have to belive…"

rulda
0

Ska bli intresant att läsa svaren. Har en skällare här hemma också.
Han till och med skäller i sömnen…

flikkan77
0

#1 För att inte tala om ylandet som kommer när Lillaskruttan drömmer. Fast det får hon nog behålla. Flört

AnneN
0

Har även jag problem med att velvet skäller/morrar, fast det är mest när folk går förbi våran dörr, knackar de på så är hon knäpp tyst.

Jag har fått tipset om att vid dessa tillfällen försöka ge henne en annan uppgift än att skälla, tex att hunden ska gå och hämta en leksak, gå på platsen (till sin bädd) eller något annat som ger hunden något annat att tänka på vid dessa tillfällen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

flikkan77
0

#3 Har försökt lite med det, men Jessie kan skälla med leksak i munnen med. Om jag kampar med henne så tystnar hon men det blir hon lite stressad av också. Vet inte riktigt där, sen är det lite svårt att öppna dörren med en kampande hund i ena handen. Flört

Brukar säga till henne att lägga sig i hennes fåtölj också, vilket hon gör och stannar kvar, men skäller gör hon lika mycket för det.

rulda
0

#4 haha jag kan se bilden framför mig; du öppnar dörren och med en kampande hund i handen. Kanske ett bra sätt att skrämma bort försäljare ;)

Vi brukar få Tusse att lägga sig under bordet när det ringer på dörren. Vi öppnar inte förrns han ligger där.
Men tyvärr har vi puckade kompisar som börjar dra i handtaget om vi inte öppnar på en gång. Funkar inte att säga till dom heller…

libra4ever
0

vet inte alls hur man skall göra, men jag skulle nog ha något gott i handen och så fort hunden blir tyst så ge godis och beröm, vid skall så gör inget utan beröm bara när det blivit tyst. Förslår att träna detta med någon kompis som kan knacka och ringa på dörren så du har chans att träna bort hundens skall :)

Har själv en hund som skäller när det ringer på dörren, men han slutar så fort han ser personen så han varnar bara att det är någon vid dörren, vilket jag tycker är okey :)

flikkan77
0

#5 Ja, det är ju dessutom en Cane Corso så hon ser ju "skräckinjagande" ut. Kanske är så man ska bli av med de där dörrknackarna! Pipleksak kan fungera ibland med men det är så svårt att höra vad någon säger när det pippipipiper hysteriskt.Flört

#6 Min hund har listat ut godistricket fast på fel sätt. Först skäller hon hysteriskt och sen är hon tyst någon sekund, får godisbiten och skäller hysteriskt igen. För man måste ju skälla först för att kunna vara tyst och få det där godiset. Ger jag henne inte godiset så skäller hon efter de där två- tre sekundernas tystnad. Dumma hund!Flört

Har tänkt att min man ska få agera som dörrknackare någon dag. Det är ju lättast att träna på sånt här när man är beredd och dessutom inte måste springa till dörren.

AnneN
0

#7 ett tips medan ni tränar, sätt upp en lapp på dörren om att hundträning pågår vilket innebär att det kan ta ett tag innan någon öppnar dörren, då slipper ni stressa till dörren för att öppna innan folk gått iväg och kan då istället koncentrera er på att få hunden att göra som ni vill innan dörren öppnas.

_**/Mvh Anne

rulda
0

#8 det ska jag göra! Bra tips!

Freke
0

Har en Vakthund själv och han reagerar på om någon rör sig i trp-huset men han lyssnar på det vi säger till honom, säger vi tyst.. så är han tyst..

Orsaken till skällande hundar kan vara mycket, men bland vaktande raser är det oftast pga dom inte anser att människan har tillräckligt med koll.. och inte kan skydda huset, hemmet tillräckligt väl.

Så rådet till dig som har problem med skällande hundar är nog att bygga tillit genom att ge hunden ett mindre område att vakta och sakta utöka det.. börja med att ge hunden sovrum eller badrum och tysta den när den börjar om någon knackar på dörren.. Det är väl ingen panik att öppna?? är det någon som vill något lär dom nog stå kvar.. och vänta till du öppnar.

Skulle dock inte muta hunden med godis, för då hundar är opportionister (gör det dom har egenvinning av) och lär sig det fruktansvärt fort.. klappa och beröm istället och eller lär hunden att tystna på ett givet kommando, som "stilla" eller "stanna" eller bara "tyst"

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

flikkan77
0

#8 Det var ju lite smart! Det är det som är bra med att fråga på andra ställen, man får ideér man inte tänkt på!

flikkan77
0

Sen har jag bara alla andra tillfällen vovvan skäller vid också. När hon hör/ser spöken till exampel. Då kan det ta 10-20 minuter innan hon ger sig om jag inte bryr mig om henne och avleder.

Frustrationsskallen som kommer när vi tränar kan också vara lite jobbiga. Hon blir så låst när hon skäller. Har testat att sluta träna när hon börjar skälla men då får jag lämna henne till husse för ser hon mig då så skäller hon. När hon väl är tyst och vi börjar göra nått igen så börjar hon skälla igen så fort hon blir frustrerad. Hon vill väldigt mycket hela tiden och försöker göra saker så fort det bara går men när hon inte riktigt förstår så blir hon frustrerad.

AnneN
0

#12 jag vet inte varför just eran hund skäller/blir frustrerad vid träning, men av erfarenhet så vet jag att det väldigt ofta beror på att man gått för fort fram i träningen eller att man ger otydliga signaler. Testa backa några steg i träningen och försäkra er om att ni ger väldigt tydliga signaler (var gärna övertydlig)

_**/Mvh Anne

flikkan77
0

#13 Nej, självklart kan du inte veta varför min vovva skäller, sånt behöver man träffa ekipaget för. Nu när jag tänkte efter så är det senaste månaden hon har börjat skälla. Även vid enkla saker som sitt, ligg och fot. Det lärde hon sig redan som valping. Tror det kanske kan var någon glädje över att göra saker. Funderar på om jag ska trötta ut henne lite innan jag tränar lydnad. Gömma leksaker eller något sådant.

Sen skulle jag vilja kunna bryta hennes skall oavsett vilken situation. Ha ett tyst-komando som fungerar, vet bara inte hur jag ska få till det.

Annarex
0

Antiskall halsband är SUPERBRASkrattande o sen sätter man på dom vid dom tillfällen man inte vill att dom ska skällaGlad funkar jättebra på vårann:)

Freke
0

#14 skrev inte att du var instuktör?? kan du inte applicera den kunskapen som du har som instruktör på din egen hund??

ett tyst kommando som fungerar! ja schyysha eller tyst brukar fungera???

Som all inlärning är det frågan om repetion, fick ni inte lära er det på brukshunds intruktörskursen?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

V-lang
0

#15 Men antiskällhalsband kan man ju inte ha på dom hela tiden i fall det kommer någon, jag har själv ett som jag använder om jag vet att det kommer hantverkare eller om hyresvärden kommer…Skorpan är livrädd när det kommer karlar och skäller konstant tills dom går.

Och det är ju inte populärt varken hos hyresvärden eller hos grannar.

I början när vi flyttade in i radhuset där vi bor nu och hon fick vara ute på framsidan så vaktade hon nå fruktansvärt, då fick hon ha det på sig i början…hon lärde sig snabbt att inte skälla på allt som gick förbi.

Men det här med skällandet när det ringer på dörren det har jag också problem med, och det är så frustrerande för oftast när det ringer så försöker jag sätta henne innan jag går fram till dörren men jag hinner inte mer en till dörren så är hon som en vessla och skäller som en galning. Och hon är ju så attans liten så det är ju näst intill omöjligt att få tag på henne och börja om från början.

flikkan77
0

#15 Har funderat lite på antiskallhalsband faktiskt, i vissa lägen tror jag det kan vara ett bra hjälpmedel. Är dock inte helt säker på om min vovva skulle vara så känslig för ett sådant. Har redan haft en hund som inte brydde sig alls. Skulle vilja testa ett innan jag köper ett nytt.

#16 Jo, jag är instruktör, men jag blir aldrig fullärd och tycker det är roligt att lära mig hur andra löser sina problem. Det är lätt att bli hemmablind på sina egna hundar och att få nya infallsvinklar på gamla problem skadar aldrig. Bara för att man är instruktör betyder det inte att man är alltid är allvetande.

#17 Det är det där som kan vara lite jobbigt! Man sätter hunden och sen hinner man inte ens fram till dörren innan man kan behöva gå tillbaka och sätta om hunden. Min vovva är ändå så pass stor att hon är lätt att fånga. Svansen är ibland ett ganska bra handtag. Flört

spikes
0

säger som freke här…jag har alltid lärt in ett kommando "tyst" för en vallhund är en vallhund och dom vaktar flocken, och får dom för sig att nu matte hör du illa det kommer någon,då låter det högt kan jag meddelaSkrattande

flikkan77
0

Kom på en sak nu på morgonen med. Jag ska träna Lillskruttan utan både godis och leksak. Då är hon ganska lugn och blir inte så överambitiös för att få belöningen. Ett litet "bra" räcker långt här.

Hon har ändrat sig en hel del sen efter hon löpte. Blivit både lugnare och ivigare på samma gång. Inte lätt för en matte att hänga med i svängarna.Flört

spikes
0

20, vad bra…en del hundar behöver ju liksom inte berömmet förrän efteråt, för det manar man innan så kan det trigga mera…ex ska vi gå ut så ska mina hundar sitta tyst och lugnt för påsättning av koppel, och dom får inget förrän jag är klar med allt,under den tiden sägar jag absolut inget men visar med händerna vad jag villFlört

flikkan77
0

#21 Detta är första hunden jag har som är så otroligt triggad på både godis och leksak. De äldre hundarna tränar jag ganska ofta utan godis och leksaker. Kör mer med klicker på denna vovvan och då vill jag ge godis efter klicket men uppenberligen så fungerar det inte så bra. Klick och beröm fungerar bättre! Det är så kul när man kommer på sånt här. Glad

rulda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 men vallhundar låter väll inte mycket Oskyldig

Har gjort en skylt nu som ska upp på dörren. Tror ni att folket hajjar?

flikkan77
0

#19 Jo, det är tystkommandot jag skulle vilja lära henne. Bara det att hon har fattat det lite fel. Först skäller hon och sen är hon tyst en liten stund och när hon är tyst får hon beröm. Efter berömmet skäller hon igen. Det är som om hon har kopplat att man måste skälla först för att kunna vara tyst sen. Hon har inte riktigt förstått att det är det tysta som är det som är bra.

Tror Freke förstod det lite fel med. Visst kan jag säga "tyst" till min hund, men innan jag har lärt henne att vara tyst kan jag ju inte lägga in ett kommando. Säger ju inte fot innan hunden kan rörelsen. Själva kommandoordet spelar ingen roll om det så är tyst eller falukorv. Det vi behöver är själva "rörelsen" tyst.

Funderar på om jag ska lära in skall först och sen lära om tyst. Eller nått…

flikkan77
0

#23 Smart skylt! Kanske ska sätta dit en sådan jag med.

AnneN
0

#23 jätte fin skylt, om folk inte förstår den så är de nog inte läskunniga

_**/Mvh Anne

flikkan77
0

#10 Missade detta inlägget förut.

Hennes skällande började när vi flyttade i somras innan dess var hon ganska okej. Sen löpte hon och innan löpet såg hon spöken i varenda buske. Hon är bara ett år så första löpet kan ju ge lite sådana effekter.

Kör inte alltid med godis till henne heller. Inte dirket så jag springer omkring med sådan i fickorna jämt och sällan man hinner hämta när det väl knackar på dörren. Försöker säga till henne att stanna kvar på sin plats i soffan när det kommer folk och stannar gör hon. Men hon skäller lika mycket för det.

Så det är det där "tyst" hon behöver lära sig och det är just att få in det tysta som vi har lite svårt med just nu. Sen ska jag nog sätta upp en lapp med för här går folk sin väg om man inte öppnar dörren.

Jag tror inte att det är någon brist på tillit utan mer att hon har fått för sig att det är så här hon ska göra. Hon skäller lika mycket av iver när vi själv kommer hem som när det kommer ngåon annan, så det är inte alltid vaktskall. På henne hör man väldigt tydlig skillnad på de två skallen med.

spikes
0

23,jag e berikad med en tinnitus hund här hemma om han får låta som han vill hahaha,snygg skylt:-)

24 jag skulle vilja rekommendera dig att bara använda ett hand tecken utan att säga ett ljud först….när hunden sen förstått att den ska vara tyst så kan du lägga till ordet sedan,ha alltid ögonkontakt då du gör det…inget godis bara lågmält beröm när den gör rätt,det har funkat på spike

flikkan77
0

#28 Jo, det kanske skulle fungera. Skulle vilja träna "tyst" i en icke stressande situation bara. Ska se om jag får husse att knacka på dörrarna nu under julen. Intensivträning kan ju vara bra ibland. Glad

Annarex
0

vi fick hyra sånt antiskall halsband

Tina-A
0

#23: Jättefint :) Jag har dock ett annat tips!

Sätt upp en skylt med "Ring inte på dörrklockan. Knacka".

Då kan man i lugn och ro träna med ringklockan några gånger om dagen själv, man skickar ut sambon eller ber en vän komma och ringa på och så övar man några omgångar varje dag. Om det sen då kommer någon oväntad gäst slipper man bli överraskad av klockan, utan då får de knacka fint istället. När hunden hanterar klockan bättre, när man tränat tillräckligt, kan gästerna få ringa på :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]