Aj aj aj
Min lilla valp är alltid väldigt godissugen, MEN när man ger henne något så "hugger" hon, om mina fingrar kommer i kläm struntar hon helt i… Detta är speciellt när vi är ute och jag tränar inkallning osv. Hon är ju väldigt glad och uppspelt vi dessa tillfällen och belöningen måste hon ju få direkt så jag kan inte vänta tills hon lugnar sig för då försvinner ju belöningen … Har försökt vända handen, gömma gottan i handen så att hon ska nosa först men det fungerar inte, hon hugger då över handen… Så någon som har något bra knep? Kan ju påminna om att jag har två hundar till så hon är ju säkert rädd att missa gottan om hon inte är snabb. Friida med blodig tumme 

Aja aj det där känner jag igen allt för väl… Jag har lärt mina hundar att "ta försiktigt" genom att hålla godisen i stängd hand och så fort de varit lite för hårdhänta då de ska ta godisen så har jag ropat "AJ!" och ryckt undan handen som om det tog väldigt ont (vilket det ofta gör) och de har inte fått godisen föräns de är försiktiga och då får de även massor med beröm samtidigt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ajdå….spike var sån men jag började träna inomhus i lugn miljö med honom,tills han fattade ordet försiktigt eller ta fint…lägg en godis i handen den får inte ta förrän du sagt försiktigt,ute går det numera bra,men man måste alltid säga försiktigt annars greppar han handen också…snodden behöver jag aldrig påminna trots att dom sitter med nosarna alldeles bredvid varandra

jo jag håller med, men då faller ju belöningen för inkallningen tänker jag…
fler tips ? 

ovan var svar på 1#

Du kanske skulle lära valpen att "ta" försiktigt först? Innan du ger den godis vid inkallning? Eller bara klappa den vid inkallning, locka med godis men inte ge den godis utan bara klappar när den kommer..
För den ska väl inte alltid ha godis när den kommer i fortsättningen?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

just nu är det absolut viktigaste för mig att valpen kommer när jag kallar! Bor i storstan med mycket hundar, trafik osv därför är inkallning det viktigaste att mina hundar lyder! Jag anser nämligen att hundar ska få vara lösa dagligen. Nu kommer valpen förvisso även utan godis men jag vill ändå förstärka just inkallningen med godis. Speciellt osm hon är en riktig gottegris