Värna om våran varg...
Blir så ledsen när jag ser sånt här, varför kan inte dom vilda djuren få klara sig själv,låt bli deras byten så är allt frid och fröjd…….det är en sak att skjuta sjuka skadade rovdjur men att utöva hets jakt och skrämma mäniskor till tystnad är att gå för långt.

Ja det är hemskt hur en del varghatare beter sig, det är bara att se i våran dagstidning Ljusnan hur en del gubbar spyr galla över vargarna, och vi andra sk. vargkramare fattar ju ingenting för hur kan vi vilja ha dessa blodtörstiga bestar rännandes runt i våra skogar & runt fötterna.. Oftast är det faktiskt äldre/gamla gubbar som spyr galla över vargarna och verkligen utrycker sitt hat mot vargarna. Det är sorgligt att behöva se hur vuxna karlar kan vara så rädda för vargar och att dom tror på sagor som tex Rödluvan & vargen..
Skriver vi "vargkramare" insändare i Ljusnan om att vi vill värna om vargen och att dom faktiskt hör hemma i våran svenska fauna ja då är man ju inte riktigt klok i skallen & allt skit som dom kan häva ur sig.,
Ett tag satt det skyltar utefter en del skogar här om kring om att "en bra varg är en död varg", och det var ju egenhändigt skrivna skyltar som de fega karlarna hade satt upp.
Man kan ju hoppas att denna feghet bland varghatarna växer bort inom ngn eller några generationer och att framtidens folk ser att vargen faktiskt hör hemma i våra svenska skogar och marker, och att vi ska vara rädda om vargen och våra andra rovdjur, Min dröm är att få möta livslevande vilda vargar ute i skogen men än så länge har jag inte stött på ngn.
1 ja det håller jag med om,tyvärr så påverkas ju de unga av just sådana skrönor som dom slänger ur sig,och jag blir så frustrerad varje gång
,och det gäller ju egentligen allt vilt….här har dom skjutit av så mycket rådjur och annat att ett lo till och med var nere på samhället och slog ett rådjur mitt i en trädgård i förrgår natt
Min dröm är att få åka till kanada både för landskapet och för att se vargar i vilt tillstånd

Man kan ju hoppas att dagens barn är mera upplysta & har mera förstående för våra vilda djur, naturen & miljön än vad de/vi äldre har.. Och att dom förstår att vargarna & de andra vilda djuren är här för att stanna & att det är väl värt att bevara våran svenska & nordiska fauna,, Hoppas på det kan man ju alltid i alla fall..:)
Jag fattar inte varför just vargen har blivit ett sånt hatobjekt. Det finns ju andra rovdjur i skogarna och där är det inte krav på utrotning. Varför är det just vargen?
Det finns både Lo och Björn i skogarna som tar både folk och djur. Men inget ståhej om det inte! Låt vargen vara och låt naturen sköta sitt.. Tycker jag.

#4 Orsaken är väl inte så svår att förstå?
Då vargen är det djur som är kaxigt nog att våga sig in på männskans territorie. Där av hatet mot vargen.
Det är synd att människan inte kan lära sig att leva med de stora rovdjuren. För att kunna förstå sambandet med natur och människa måste nog människan lära sig att inte vara så girig och låta några kronor gå till spillo iform av mat till de stora vilda..
Det är ju trots allt så att de som råkar ut för rivna djur får ersättning, kanske inte så mycket som dom vill ha men ändå det är av staten fastställd ersättning.
Jag får betala skatt även om jag inte vill? utnyttjar inte sjukvården men jag betalar för den? och får finna mig i det!
Så dom som äger tamboskap får nog göra detsamma eller borde göra så! Sen borde nog sverige inse att det inte går att bygga och utöka allt, vi måste göra plats för det som finns i skog och mark utan att finna vinning i det..
Fram för fler vilddjurs reservat och mer mark åt djurlivet..Fram för en levande skog istället för en odlad och bebyggd mark
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#4 varg får inte skjutas, det får övriga rovdjur vis säsong, dom är ivägen för traditionell lösjakt med drevhund, och man skyllen minskningen av skogens övriga djur på rovdjuren därav hatet skulle jag gissa.
vildsvin ökar stadigt och orsakar skador för markägare som uppnå flera tusentals kronor, men dom är välkommna iom att dom får skjutas dom med.
≧◔◡◔≦
*5 Det är inte bara vargen som är inne på människans territorium.. Det är andra vilda djur med,men det är inte samma ramaskri om dom.
Jag är mer rädd för björn än för varg.. Inte så att jag går omkring och är rädd men skulle jag möta dom båda så skulle jag undvika björnen i första hand.

Hur många Järvar har du sätt?? Det är den riktiga mördarmaskinen!!
Som en Mink med långa klor och två stycken fäller utan problem en älg på 500kg..
Björnen är trots allt skyggare än vargen, vargen är mer lik hunden, söker sig till det som är lätt.. Det gör inte björnen..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
så rätt i allt…men tittar man nu på lo,n så skjuter dom av dom med,för som jag skrev ovan dom närmar sig ofta bebyggelse dom med….igår natt hade vi 2 stora vildsvin inne på gården i sandlådan, och jag lovar att dom vill jag inte möta i skogen
*8 Jag har sett järv. Uppvuxen med både björn och lodjur men aldrig sett en varg.
I fjol blev en man hemma i Jämtland uppäten av en björn hemma på sin gård, så inte behöver björn vara folkskygg inte.
När jag bodde uppe i fjällen så hade vi 2 lodjur som gick på gården, dom vandrade mellan oss och grannen.
Så för mig personligen så är dom vilddjuren betydligt vanligare och mindre folkskygg än vargen.
Visst kan jag väl förstå att man inte blir glad när man får boskapsdjur och sällskapsdjur tagna av vargen.
Men samtidigt så tycker jag det är lite "skyll dig själv-" känska över det hela. Man släpper ju ut djuren (maten) mitt framför näsan på vargen mfl. Även dessa ska ju äta.
Tycker det är lite samma som de som får katten överkörd på vägen. Släpp inte ut katten på egen hand. Tråkigt men det har faktiskt kunnat undvikas.
Kan inte de med djur bara bygga högre/bättre stängsel då, så slipper de väl vargen mfl?
*11 Stängsel hjälper inte mycket. Däremot är det vildjurs instinkt att skaffa föda.. Vi gör ju så och vi är också vilddjur. Egentligen..
Så varför just vargen har blivit syndabock fattar jag faktiskt inte. Det finns det som är värre..
12,det bygger på alla skrönor från dåtiden, vissa släpper dom aldrig
.
Det finns ju bra vakthundar för betes djuren och även lama djur som faktiskt en del har skaffat sig mot just sånt,men återigen låter man bli att skjuta av allt vild så sköter sig naturen själva, och då tas ingen tamboskap (lika ofta)heller,alla vilda djur är skygga det är människans fel att dom närmar sig oss för att få mat……
*13 Håller med om att människan ställer till det för djuren.. Och det "bara" för att vi anser oss stå över de andra djuren.. :-(

Undra just när folk ska börja fatta att det inte är vargen och andra vilda djur som inkräktar på människans områden utan det är vi människor som inkräktar på deras områden!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
*15 Tror jag tyvärr aldrig kommer att hända.. :-(