Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1382 ggr
annika2eriksson
0

HJÄLP!

Hej! Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med tips till mig och min hund, han drar något fruktansvärt i kopplet och jag har läst att man ska säga "nej" men det gjorde jag ju redan innan och jag har hållt på och tragglat det där i månader men inget händer. Drar man i kopplet så händer ingen skillnad heller. Han hoppar när det komemr in folk innanför dörren och han lyssnar inte heller och skäller och vill hälsa på alla hundar vi möter. Han är inte aggressiv mot dom men en del tror ju det så vissa vill inte gå förbi honom. Han är nu 7 månader. Vad ska jag göra?! För detta stör mycket i vår vardag då vi är ute och går mycket och inget hjälper verkar det som och jag tänker INTE ge upp! VÄLDIGT tacksam för tips!

paronskrutten
0

Gå en hundkurs :) Skaffa gärna en sele också :)

Helena

spikes
0

håller med 1, gå en kurs det är så mycket lättare att göra något åt det,när man får rätt hjälp;-)

AnneN
0

Är svårt att ge exakta råd då man inte känner hunden och inte är med på plats, men stannametoden har fungerat rätt bra för mig. Så fort hunden drar så stannar man och väntar tills den antingen kommer tillbaka till ens sida eller bara så att kopplet slakar (vilket man själv vill bara man är konsekvent och gör samma varje gång).

Hoppandet då folk kommer hem till oss har jag löst genom att jag inte tillåter hunden hälsa på folk innan de hunnit få av sig ytterkläderna och fått komma in ordentligt + att hunden ska vara lugn och sansad, ser jag att hunden blir för uppjagad vid hälsandet så avbryter jag det och låter den hälsa lugnt och sansat igen då den lugnat sig. De som kommer på besök instruerar jag om att de sk ignorera hunden helt tills jag säger att det är ok att hälsa.

Jag vill även rekomendera som de tidigare talarna att gå en grundkurs/unghundskurs så du kan få rätt hjälp på plats.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

annika2eriksson
0

tack jag ska prova dina råd! har tänkt på ett tag att börja gå en kurs men inte kommit till skott med det bara men nu ska jag se till att få det gjort att anmäla mig! Tack för tipsen AnneN!

AnneN
0

#4 berätta gärna hur det går för er =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rattoken
0

Jag både håller med och inte hålkler med *1. Gå gjärna en valpkusr med hunden men skaffa inte ett sele. Ett sele gör bara att hunden drar mer (oftast) OCh till slut så kan det hända att hunden då slutar att bry sig. ett annat sätt är att försöka få hundens uppmärksamhet genom att göra dig "rolig"

spikes
0

6,du har en bra poäng i att göra sig rolig…men ett sele är det bästa om man vill vänja hunden utan drag i halsen,för meningen med ett sele (för mig) är att om nu hunden skulle dra så slipper den obehaget runt halsen och det är lättre att få uppmärksamheten till sig utan att det känns någonstansFlört

brunskar13
0

Hej Annika2erik.:1.din hund är fortfarande en valp,och är inte svår att få att göra som du vill,Gå en valpkurs och, köp eller låna någon av Kennelkubbens valpböcker,strunta i selen,tills hunden stadgat sig,som valp är han fortfarande "skör",Jag har fostrat en del "problemhundar"och beskrev på en annan sajt,hur jag gjorde,det blev ett ramaskri,och det var tillockmed en som påstod att jag försökte dra huvet av hunden,så jag råder ingen ,men din valp har  framtiden för sig,se bara till att du får tag i en bra instruktör!många inlägg i detta forum är välmenande men passar inte alla hundar,har du fortfarande problem om ett år,då är det dags att ta i med lite andra metoder.-UTAN att skada hunden!!!!!!-en del hanhundar behöver en ledare,som han respekterar och som han vill göra till viljes.först då mår han bra.Den hunden jag har fn.hade klassats som "problemhund"på tre olika ställen,nu är han världens goaste, går lös på gården och hälsar alla besökare med svansviftningar, SKAFFA EN SERIÖS INSTRUKTÖR!!!efter alla TV:program om hunduppfostran finns det så många selfmade instruktörer att det kan vara svårt att veta vad som är rätt eller fel!LYCKA TILL

brunskar13
0

Annika2:försök med att rasta av din hund,på en enslig plats,där ni får vara för er själva.när detta är gjort,kan du sätta på hunden ett sk.dressyrhalsband,ett kort koppel,endast några decimeter långt,samt ett läderhalsband.ett platt!då är hunden tvungen att gå fot,om ni möter någon annan hund,kommenderar du-GÅ-fortsätter han att bråka,med sträng röst-GÅ-om och om igen om det skulle behövas,till slut fattar han,jag lovar.Har du någon bekant som har en lugn och klok hund,som inte gör utfall tillbaka,kan ni ju träna ,genom att gå fram och tillbaka på vägen,och mötas, använd en sträcka på ca 100-200meter och möts på mitten,annars riskerar din hund att bli stressan av för täta möten,klappa och beröm hunden EFTER mötet,om han gör rätt,efter några gånger ser du att din hund börjar göra framsteg och efter ett tag,tror jag att dina problem är över.F-N nu råde jag i alla fall,trots att jag i mitt tidigare innlägg sa att jag inte skulle göra det,kunde inte låta bli.LYCKA TILL!