Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 2374 ggr
RussinKeps
0

Russin tappar pälsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tik, Russin, fick Valpar 20080910. Allt har gått primabra, valparna utvecklas fint, Russin har tagit hand om dem på ett underbart sätt, de har blivit lugna o fina.

Men nu tappar Russin pälsen. Jag har ju läst om att de ska göra det efter valpning, men så här mycket trodde jag aldrig.

Hon ser ut som en nakenhund på sina håll, jättehögar med päls fäller hon varje dag. Mycket värre än på våren.  Jag borstar och sopar, men det verkar inte ta slut. Hur mycket päls ska av egentligen? 

Hon har mjuk lång päls, tät med underuld och en annan sort lite strävare päls ytterst. Kolla fotot.

Är det nåt jag kan göra för att stärka upp henne? Hon har slutet ge di för typ 10 dagar sen.

spikes
1

du kan ge laxolja i maten det stärker upp allt,men det är ju normalt efter en valpning,en del blir naken hundarFlört

RussinKeps
0

Var hittar man laxolja i detta avlånga land?

AnneN
0

#2 laxolja brukar finnas i de flesta djurbutiker

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

2,jepp som anne säger så har zoobutikerna det

SparklingTindra
0

När min Tindra (shetland sheepdog) hade fått Valpar (i mars) så tappade hon så pass mycket hår att hon var alldeles korthårig. Hon har faktiskt inte hunnit få tillbaka den ännu helt. Hon fick tillbaka all underull men täckhåret växte långsamt (så hon såg ut som en boll) Så när täckhåren äntligen såg ut att vara på väg att växa ut ordentligt, vad gör hon då?!! Jo, hon sätter igång och FÄLLER! =P

Så hon kommer nog att tappa ganska mycket, din vovve. Och vänta dig inte att det går snabbt att få tillbaka pälsen sen. =D

RussinKeps
0

Tack för de svaren!

Jag ska ta o trimma henne nu med en gång. Då ser det inte så konstigt ut, synd bara att det är den kalla årstiden just nu.

Men då kanske det kan gå lite fortare?

spikes
0

6, ja det gör det kanske men allt tar ju tid ändåGlad

Hundvalp
0

Pappas Finska Lapphund jätte mycket päls blev en jätte stor nakenhund. Vissa blir ju så.

leijasmatte
0

Hej. Min Leija fick Valpar samtidigt ungefär. Hon tillhör ju raser som inte fäller så det är inga problem däremot har pälsen blivit så trasslig och nästan omöjlig att reda ut så jag har klippt henne kort. Köpte också ett fodrat täcke så hon skulle slippa frysa.