Allergi - mot vad?
Vår ena hund har fått allergi. Det yttrar sig genom att ena örat är knottrigt på insidan (han har öron som hänger ner). Vi har fått tvättvätska, tabletter (jag tror det är cortison) och något slags antibiotika. Då gick det över, men har nu kommit tillbaka i andra örat. Någon som har erfarenhet av vad hundar kan vara allergiska emot. Det måste ju vara bättre att försöka komma underfund med det än att hålla på med den här behandlingen hela tiden….

Tillägg: det kan inte vara pollen - vi bor på södra Teneriffa (torrt ökenlikt klimat) och här finns inte sånt (tror jag). Våra hundar får olika torrfoder - jag köper ibland lågkalori och ibland vanligt foder, olika sorter.
Vad en hund KAN vara allergisk mot är precis som att fråga vad en människa kan vara allergisk mot.
Allt från olika delar av fodret till människor.
Men för att verkligen göra en foderutredning kan du inte hålla på och byta och blanda foder, du får hålla dig till ett och absolut inte ge hunden något annat utöver fodret under för att verkligen utesluta att det är det.
≧◔◡◔≦

Våteksem?

Tack! Jag ska hålla mig till ett foder, så får jag se om det hjälper. Ska fråga i djuraffären vad de tror. Hunden är 5 år och har inte haft några problem tidigare.
#3 vad får man våteksem av? Att öronen är våta?

#4 Det är av fukt, vatten, långvarig fukt/väta och sådant. Vissa hundraser kan få det i öronen om dom har hängöron som inte "luftas" om man säger så.
Min ena tik har våteksem på svansen, det bästa man kan göra är att raka rent runtom och badda rent med tex koksaltlösning.

Jaha, jag förstår. Jag tycker min hunds öron brukar flaxa upp rätt ofta. (Ibland när han blir ivrig står de rakt ut
) Och de är inte så långa. Men jag ska hålla lite uppsikt på om de är fuktiga. Vi har också bestämt att inte ge honom ostar av olika slag, som vi äter på kvällarna när vi får hungersug. För när jag tänker efter så har han haft problemet med öronen ung. lika länge som vi snaskat ost!

#6 ost är inte allt för bra för hundar att äta, nu kommer jag inte ihåg direkt varför men.. ge hellre ett vanligt tuggben åt honom istället för ost :) jag brukar köra på hundmat till hundarna och människomat till människor.

Jo, det verkar ju vettigt… (det gäller att stå emot deras bedjande blickar och i så fall ha hundgodis i beredskap istället).

Kanske hunden e allergisk mot människor? haha skämt åsido…min Tiara har oxå hängöron o får utslag ibland,för att öronen hänger då blir dom ej utlyftade som nån skrev här…vanligt problem med hängande öronraser…det finns öronrens på djuraffärer som hjälper på min Tiara iaf…syrrans hund får öroninflammation av vissa foder…Man skall ge foder som ej innehåller soja,gluten,ägg,spannmål mm
Vad äter din hund? Märke?Jag ger ProPlans sensitiv till Tiara och syrrans kiara mår oxå bra av det fodret…
Kan även vara kvalster. Som sagt kan det vara nästan vad som helst som han utsätts för. Så ett prick test kanske skulle vara ett tips? Fast oftast är det ngn annan allergi än vad dom testar hunden på :/

#8 Stå emot dom bedjande blickarna och ge ingenting som vi människor äter för att se om det blir bättre. Om hunden har mycket päls så kan du kanske raka bort pälsen i och på öronen för att motverka våteksem. Om det inte skulle försvinna så kontakta veterinär för hälsoundersökning.

Vi bor på Teneriffa så det är inte säkert att de foder som finns i Sverige finns här. Men jag ska prata med damen i djuraffären och höra vad hon säger. Hunden har inte så mycket päls och nästan inget på insidan av öronen. Men nu har vi slutat med smakbitar av vår mat och hjälper inte det så får vi ta ett bättre(?) torrfoder. Man får väl räkna med att det kan ta lite tid att komma underfund med vad det är. Sen vet jag inte om de gör tester på hundar här men jag ska fråga veterinären nästa gång vi ska dit. I vårt klimat är hundar utsatta för mer "kryp" än i Sverige, tror jag.

Hur har det gått för er?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!