Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 4878 ggr
spikes
0

Varning för "SWIFFER"!

Vi (Jytte & Birger Knudsen) har mottaget ett mail från en av våra valpköpare i utlandet angående produkten;

"SWIFFER" fuktigt rengöringstrasa.

Följaktningen har 1 hund och 2 katter (från olika hem) dött efter att de har slickat på golv rengjorda med dessa trasor.

Det blev taget biopsi prover från deras lever, som var mycket förgiftade och i dåligt skick.
Vid kontakt med producenten (från veterinärens sida inrådan) visar det sig att trasorna innehåller kylarvätska, som är mycket farliga för båda djur och barn.

Så använd INTE dessa trasor från "Swiffer", om du håller av dina djur.

Hoppas att ni sprider denna information vidare.

Normalt så sänder vi inte ut mass-mail men menar att detta är viktigt att sprida vidare._
Så berätta för dina djurvänner om detta._

AnneN
0

Tack för varningen!

(ändrade rubriken för att förtydliga den lite)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

det gjorde ingetFlörtfick det i ett mail,så det vara bara braGlad

Mischa
1

Får man verkligen ha sådant i en produkt utan att det finns varningssymboler eller att det nämns?

≧◔◡◔≦

blackangel
0

fy vad otäckt:(

spikes
0

3,vet faktiskt inte, men det kan ju vara så att folk inte har läst på vad dom använder,det är ju rätt vanligt att många slarvar med det för att få det jäätte rent hemmaFlört,själv använder jag grönsåpa till allt utom fönstrenaSkrattande

L8sson
0

jag satte ut det på min bdb om det. och så ska jag skicka på mailen till många.

spikes
0

6,jättebraFlört

TinaH
0

ursäkta, men jag tror inte ett dugg på detta….

Varför skulle dem ha spolarvätska i swiffer?!?

Bara det i sig själv låter ju dumt.Foten i munnen

Sedan vad det beträffar deras trasor, så är ju dem torra när man köper dem, så det låter liiite mysko….

Sedan var det ju så att det var EFTER dem hade skurat och använt Swiffer, jaha, torkar inte en blöt trasa, ¨så att man måste doppa om den??!!??
Men inte använer man en torr trasa vare sig till golvet, eller någon annan stanns när man städar, ?!? Obestämd

Själv använder jag bara Wileda, och Ajax.Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

8, jag håller absolut inte med dig där Tina, det finns en uppsjö av skurmedel eller rengöringsmedel som hundar och katter kan börja må dåligt av även i sverige,jag vet en hund som började må dåligt av ajax pgr av att det var ammoniak i dem…man får ju tänka på att dom till största delen håller sig på golvnivåFlört,så detta är i mina ögon fullt trovärdigt…..

TinaH
0

tja…men man kan dö  av å gå över gatan åsså…Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

chrissan
0

Man kan tänka sig att glykol ingår för att göra dem mjuka och hålla fukten, samt som konserveringsmedel.

Enligt den amerikanska sidan Consumeraffairs har experter sagt att det är mindre troligt att de ska vara giftiga. De innehåller 1-4 %propylenglykol, som används i vissa kylarvätskor och anses mindre giftigt än "vanlig" glykol som är etylenglykol och som är mycket giftigt för hund och katt.

Ni kan läsa mer information från Kemikalieinspektionen här

Glykol

Själv skulle jag använda gammal hederlig såpa - det är säkrast.

spikes
0

10,lite dålig jämförelse tycker jagFlört

11, ja så kanske det är, men så är det ju med dom som med oss, man är olika känslig för olika saker,och såpan är ju bäst helt klart, det både luktar och rengör allra bäst….även ugnenFlört

chrissan
0

Ämnet är ju aktuellt och viktigt kan vi se på  Giffans in lägg om att varna för glykol. En bra artikel om glykol och hundar finns i doggyrapport:

Doggyrapport

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spikes
0

14 ja det var en fejk Gladmen som sagt det är bra att varna en gång för mycket än en för lite….man vet ju aldrigFlört

Alexej
0

Absolut!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brunskar13
0

YES diskmedel i varmt vatten+ en skvätt klorin i hinken ,ett moppgarn och golvet blir rent som en nyfödds samvete.Ungkarens patentrecept på rena golv.-inget hokus-pokus bara rena golv.

spikes
0

skulle varken använda yes klorin eller annat giftigt för hundarna..såpa är det bästa det blir rent och det luktar dessutom gottFlört

AnneN
0

Jag använder antingen ajax eller klorin som skurmedel här hemma, hade jag kunnat använda vanlig gul/grön såpa hade jag gjort det men tyvärr så är jag allergisk mot den =/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

19, vad jobbigt men fullt förståeligt dåGlad