Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1010 ggr
AnkisRocky
0

Vad göra?

Har en valp på snart fyra månader. Ända sen jag köpte honom har han "attackerat" minsta barnet i familjen. Naffsar och river så fort han kommer åt. Aldrig riktiga bett men detta är ett problem för oss hur som helst. Har verkligen försökt få honom sluta på många sätt men ingenting verkar fungera. Han är ju duktig och lydig i övrigt men varför ska barnet utsättas. Har tänkt att det ger med sig om man bara ger det en chans men nu är både jag och speciellt minsta barnet "frustrerad" över detta beteende. Vad kan jag göra?

spikes
0

då måste jag fråga vad gör du och barnet när han gör så? hur gammal är ditt minsta barn?………

AnkisRocky
0

Barnet är fyra år och det är helt oprovocerat. Ibland räcker det med att hon bara sitter på en stol och han kommer med full fart emot henne. Andra gånger när hon kommer gåendes och även, men det är ju lite mer oskyldigt när hon vill leka med honom.

AnneN
0

Biter/river han som om han försöker busa?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnkisRocky
0

Ja på ett aggresivt sätt då. Mer kamp än bus.

spikes
0

när barnet busar med honom kampar dom då? eller kampar du mycket med hunden?

AnkisRocky
0

Nej, vare sig jag eller barnet kampar med hunden.

spikes
0

6,ok jag frågar för att försöka få grepp om situationenFlört,har du provat lite lugna godis övningar tillsammans med barnet….alltså att barnet kanske lägger en godis på knät och hunden får inte ta förrän barnet säger till?…..är det stimmigt ofta runt hunden…med det menar jag …..att barnen stojar och kanske kör med lära gå vagnar och sånt runt omkring hunden?

AnkisRocky
0

:-) Jag förstår precis. Jodå vi har även testat det knepet men även om det funkar just då så kan man inte riktigt lita på honom vad gäller närheten till barnet i nästa stund. Det är som om det gått troll i honom jämtemot barnet. Spelar ingen roll att hon smyger, ställer sig som en staty eller liknande. Han ska bara på henne helt enkelt. En gång tog hon mod till sig och brottade ner honom och då höll han sig i skinnet nån dag men sen var det tydligen glömmt och samma visa återigen… För övrigt har jag två mycket fina och lugna barn och dessa är fyra och sex år ;-)

spikes
0

8,låter som du förstår balansen mellan hund och barn,då kan vi utesluta det….det enda jag kan så här på rak arm råda dig till är att alltid locka hunden till dig så länge han gör så, jag tror inte det är bra att barnet säger ifrån…det kan trigga honom ännu värre……alternativt grind om du inte hinner hålla koll……jag tror att han vill leka ändå men att han tar i hårdare för varje gång för att barnet försöker säga ifrån, ta alltid det ansvaret på dig själv….hoppas du förstår;-)….annars blir han väl stimulerad med huvudet och så ute antar jag?

AnkisRocky
0

Tackar för svaret :-) Jodå, jag anser mig själv vara ledaren så det är ju min uppgift men samtidigt som vi då hjälps åt att säga ifrån så vill vi ju att han ska få respekt även för henne men vi får helt enkelt kämpa vidare :-P

AnneN
0

Ibland kan det även vara så att hunden har svårt att läsa av barnens kroppspråk för de har ju inte alltid samma kroppspråk som en vuxen, så kanske kan det vara så att han misstolkar barnets kroppspråk?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

10,så lite så….jag startade en tråd tidigare idag om hundböcker….det finns en hel del intressanta där som tar upp ditt problem av bland annat anders hallgren….en del finns på bibblan om du vill…kanske kan vara en ideFlört

SparklingTindra
0

Många hundar är osäkra på barn just för att, precis som AnneN säger, dom har svårt med barnens kroppsspråk. Även om man inte tänker på det själv så har dom ett helt annat kroppspråk än vuxna. Sen så är ju barnen lite mer i ögonhöjd på hunden och det kan också vara jobbigt för hunden.