Problem vid hund möten
Ja som många nog vet har vi en litte schäfer valp på 5 månader. Har litte problem med henne när vimöter andra hundar, visst hon är valp och vill leka med alla hundar som hon möter å då menar jag alla. Alla är ju inte snälla å vill leka. I dag när min illasyster 17 år mötte en hund höl hon på att tappa henne hon fick höra från en mäniska "att den hunden är dum i huvet och borde inte finnas" lilla syster blev ledsen och upprörd och vägrar nu gå ut med sannie. hur kan vi på bästa sätt tröna henne att man ska gå fint i koplet när man möter andra hundar? vi ska anmäla till en kurs men den börjar inte fören til våren.
Annars är hon en ängel.
Snälla hjälp oss.
Jessica och Sannie

Mycket kontakt träning, börja med att träna kontaktövningar utan störning tex hemma i vardagsrummet, öka sedan så att ni kan träna med lite störning tex att någon i familjen bara går förbi medan ni tränar. Då hon klara att förtsätta hålla kontakten med föraren trots små störningar kan ni börja träna lite ute på något ställe där ni vet att det inte går så mycket andra hundar för att sedan sakta men säkert träna på ställen med mer å mer störning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med 1…men en skog kan göra väldigt mycket nytta här…lek in kontakt övningar med att gömma dig i skogen låt din 17 åring gömma sig och du håller i,och låt hunden söka upp henne/dig,det gör att ni blir kanon intressanta för henne,jag använder alltid ordet "hej då" vid den inlärningen och det har resulterat i att så fort jag säger det oavsett var jag än är,så reagerar hunden och kommer direkt.
…se alltid till att ni har nått extra gottigt i fickan vid möten,som tex kokt fryst lever,och avled henne så fort ni märker tillstymmelse till att hon vill hälsa…eventuellt tvärvänd vid fotgående och noncha det ni ser och använd "framåt" glöm inte berömma mycket när hunden är följsam och gör rätt.använd det godiset bara vid inlärningen då vet dom att det är jobb på gång.
framförallt säg till din syster att inte bry sig om vad folk säger, dom vet oftast inget alls om hund…eller vad dom själva har i kopplet…..
#1 okej då ska vi börja träna det ska börja i mor när jag är ensam hemma med henne
# 2 okej va uppe nu å skulle köpa lever men ettlittet sammhäle litten afär ingen lever
så det får få med nötfärs det hadde vi hemma så jag har gjort små tärningar av det.
men det är så tråkigt när man får öra sådant väldigt ledsamt och hon kom sig inte för å svara heller då hon hadde fullt upp med att fånga sannie
3,ja det förstår jag…men en del av att vara hundägare är att strunta i vad andra säger så länge man har rent mjöl i påsen………lycka till
När du möter en hund,Håll hunden i KORT koppel,hundens huvud i höjd med ditt ben, fortsätt gå framåt,om hunden vill göra utfall,ryck till ORDENTLIGT i kopplet,samtidigt som du kommenderar GÅ-fortsätter han bråka,-GÅ-,med en bestämd och lite obehaglig,nästan arg ton,efter ett tag vet hunden att det är obehagligt att göra dessa utfall,och låter bli. lycka till!! /GOD JUL
Godis ska man använda när man ska lära hunden något över det normala,att gå ordentligt i kopel tillhör god uppfostran och ska inte vara "godisrelaterat".Det är DU som bestämmer.visa de då!!!
#5: Genom koppelryck kan du orsak hunden stora och allvarliga skador och jag rekommenderar INGEN att rycka till i kopplet ordentligt. Att frammana skador frivilligt på sin hund är ingenting som hundägare borde syssla med alls tycker jag. Att stanna och spänna kopplet i en "hallå"-spänning - okej. Men att rycka är skadligt.
Jag skulle istället rekommendera att faktiskt lära hunden att gå fint i koppel. Att gå i koppel är inte naturligt för en hund och måste läras in. Lär man in det genom att skada hunden så kan man göra det, vill man lära in genom att visa hunden vad som önskas av den och belöna hunden när den gör rätt så gör man det.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
7,det är min mening också,allt tar sin tid med hund har man bara tålamodet så behövs inga hårda ryck i kopplet,de e min gamle spike 11 år ett stort bevis på, han har gått med kedje stryp i alla år och otaliga ryck pgr av fel information från en klubb…idag går han i sele eller vadderat halvstryp med huvudet högt och utan ett ryck i kopplet…men men det tog sin tid det med
, han ska få ett halsband med vanligt knäppe i julklapp av matte
Har nu när jag va ute med sanni tränat på kontackt och hon fatta väldigt snapt va jag ville. fickäven litte hjälpav grannen och deras hund hon satt fint och kolla på mig nästan hella tiden är väldigt nöjd med det hela för att vara första gången vi träna´som belöning då fick hon springa å leka med han litte
. Tack för alla bra råd kommer att fortsätta dagligen med träning

Jag skulle inte vilja använda något koppel ryck.
Utan sätt hunden ner anväd gärna en klicker, och gör hunden rätt klicka och ge godis.
Fortsätt när hunden kan detta till att ni går förbi den mötaden och klicka när han gör rätt och belöna och ge godis.
Vill du inte använda klicker, som jag själv tycker är toppen, så ta med dig en boll i snre och avled honom med.
Men framför allt så måste kontakten fungera precis som #1 sa.
Lycka till!
11, vad fin hon är…och vad skoj att det gick så bra…visst blir det bakslag men då har man oftast inte varit tydlig i sina signaler själv

#12 eller så har man gått för snabbt fram i träningen =)
_**/Mvh Anne
13 ja så kan det också vara 

visst ska ni träna på :-)
Men tänk på att din hun är bara är 5månader, och kommer snart in i både spök och slyngelåldern, så satt inga större krav, men ge inte upp i villket fall:-)
söt hon var
vilken kennel?
#15 spökåldern tror jag hon är inne i nu blir rädd för minsta lilla jag får gå fram å vissa att det inte är faligt så är det bra sen så som en sandlåda för grus och barnvagn
. Har inga större krav på henne mer än att jag vill att hon sköter sig bättre vid möte av annan hund då det går mycket hundar här. i förmidags räkna jag till 10 olika hundar varav 6 vi mötte när vi va ute på förmidags turen.
Hon kommer från denna är super nöjd med valet av kennel. väldigt bra suport från dom. han ska även komma hit å kolla på enne någon dag denna veckan så då får vi se vad dom säger

min Golden valp är 8 månader….jag har ALRIG hört hon bli så vansinnig på våran brevlåda som häromdagen….jisses!!
Nu har jag fått testat sannie nu när vi va ute. det kom en helt främande hund och gick förbi mteen förstod va jag höll på med och släppte inte fram sin hund hur mycket han än ville. han morra å skälde och sannie satt å kolla på mig vände huvudet å kolla va de va men sedan kolla hon på mig. sen kom grannen å skule ut med sin hund då va hon inte lika konsentrerad som innan men märker att fast vi bra tränat i går å i dag så finns det hopp för henne är hellt sker på det. Först en posetiv händelse sen ett bakslag precis sm det ska va kan ju inte begära hur mycket som hälst av henne efter knappt två dagars träning. kommer fortsätta varge gång vi är ute att sätta henne vi möten och få henne att kolla på mig. jag är så glad nu så jag vet inte va, tränade även att få henne att gå bättre i koplet genom att när hon drar i väg stanar jag och bara står tills hon förstod att om hon går närmare stramar det inte och sätter hon sig och kollar på mig fins det gott att få.
fins det några mer bra sätt att tränna detta på? tar emot alla förslagsomär bra *L*
En mycket glad och stålt Matte
och pumsig sannie

Vad glad jag blir av att höra att det går så bra för er =)
_**/Mvh Anne
När jag förordade ett "ryck i kopplet,för att på så vis avleda hundens uppmärksamhet från den mötande hunden,menade jag naturlitvis inte att man skall dra huvet av hunden,idiotisk tanke,En hund är en potentiell "killer"om man fostrar den så.Den behöver en fast hand,,Han ska veta vem som bestämmer.därmed jämt!!En chäfer som inte vet vem som bestämmer ,kommer förr eller senare att göra en fatal dummhet,Börja ALLTID ett hundägande med en VALPKURS!!!!Tar ett exempel--Pittbull terrier-Många röster har höjts för att förbjuda dessa hundar,-Alla som har hund vet,att det inte är hundens fel,utan ägarens,som inte hållit sin hund i herrans tukt och förmaning.Eller hur?-samma förhållande råder med vilken ras om helst,Det måste vara husse/matte som bestämmer!Om det behövs måste man ta till maktmedel.En sak till---Man måste vara hundraprocentigt ärlig mot sin hund,ett nej,är alltid ett nej och vise versa.Har man en hane,kommer man förr eller senare till de stadiet då man måste visa vem som är herre,denna uppgörelse kan var mer eller mindre våldsam,och inte alls en behaglig,varken för hunden eller ägaren,dock behöver det inte upprepas,Har hunden lärt sig vem som bestämmer ,glömmer han det aldrig,Med tikar är det en annan sak,dom är mera följsamma och behöver inte övertygas på samma dramatiska sätt,Jag har haft hundar i över 40 år och det jag skriver här är självupplevt,PS:När du blivit herre över din hund,gör han allt för att behag sin herre,och blir MYCKET mera lättlärd,och mera avslappnad,så länge inte husse/matte beter sig orationellt./Mrs
20, jag skulle vilja rekkomendera dig att läsa anders hallgrens alfasyndromet, man lär sig massor med den boken…lena som har haft hund sedan 9 åring och är 46 idag

#20 Är du verkligen seriös?
SVAR : JA Jag har fått jättemycket beröm för mina hundar,så mycket att jag vet, att jag gör rätt,trot om ni vill.mötte här om dagen en matte med tre taxtikar+en stövartik,Hon blev väldigt förvånad när min hund började vifta på svansen och vill hälsa-Det har alldrig hänt förut,att alla fyra är överens och vill hälsa,Gud va konstyigt,var hennes kommentar.VARFÖR BLEV DET SÅ?-JO:när inte jag visade något intresse för dessa hundar,gjord inte mina hundar det heller,………………………………Det är alla utbredda missuppfattningar,(att man kan lull-lulla upp en stor hund)som gör att vi får en massa "problemhundar"som måste ompalaseras,vilket är en stor tagedi i sej,Betänk då att det är en hanhund på 55 kilo vi talar om,den som är anledningen till min insändare,men ingen behöver anamma de råd jag ger,jag bara vet att dom fungerar,mina hundar är jättegoa och glada,har aldrig varit elak,på något sätt,dom går lösa på gården och går ut och in som dom vill,Att jag går ut och går med dom morron och kväll är mer för att jag ska få lite extra motion.
Ursäkta,jag råkade blanda ihop 2 olika innlägg-den 55 kiloa hanhunden tillhör en annan insändare,,Men grunden är den samma ,har inte din hund respekt för dej--struntar han i vad du säger,de gånger han gör som du vill,är det för att era viljor råkar sammanfalla,
#20: Har du själv någonsin gått valpkurs? Jag betvivlar nämligen att någon tränare (möjligen någon enstaka) råder dig att "dominera" din hund och straffa den hårt och fysiskt. Som tur är har utveckligen gått frammåt.
#23: Att lull-lulla och att lära en hund vad som är rätt är inte samma sak. Självklart måste man ha gränser och man måste veta vad som önskas av hunden. Är man tillräckligt tydlig så kan man visa hunden det och lära hunden. Bara för det måste man inte fysiskt bestraffa hunden, inte ens en stor hund.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]