Stora sällskapshundar?
Egentligen är det väl en rasren fråga (mest) men jag föredrar stämningen här. Jag hade ett halvår en irländsk setter innan allt gick fel och situationen blev ohållbar. I framtiden är jag intresserad av hund igen. Naturligtvis när alla förutsättningar är rätt, vill aldrig mer uppleva dom hemska skuldkänslor som kommer när det inte fungerar och man känner sig dum som inte lyckats planera för allt.
Hur som helst, jag funderar mest hela tiden på vilken ras som skulle passa mig. Älskade min setterkille och är lite insnöad men jag vill gärna vidga mina vyer. Vad jag är ute efter är framförallt en sällskapshund dvs inte för jakt eller utställning eller lydnadsträning på elitnivå eller vallning. Naturligtvis vill jag aktivera hunden och kan tänka mig att prova på det mesta, spår, sök, lydnad, Agility.. ja vad som kan tänkas intressera hunden. Jag är inte rädd för fysisk aktivitet och tränar en del själv. Det bör alltså vara en hund som fungerar med en rejäl aktivering men inte behöver få jaga eller valla eller liknande för att må bra utan ska hållas som ett sällskap.
Jag har av någon anledning en förkärlek för lite större hundar men inom sällskapsgruppen är dom flesta lite mindre så jag undrar, vad kan det finnas? Vill också ha en frisk hund, är inte intresserad av te.x. en extremt exteriöravlad schäfer (slå mig inte men jag tycker inte det ser sunt ut att gå så extremt på hasorna) eller mopsar med andningsproblem.
Vad kan man tänka sig passar in där?
collien är en alloround hund i alla väder….men du kanske tänkte en ännu större

Hur pass mycket pälsvärd är du intresserad av? Långhårig, korthårig, strävhårig?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Leonberger: Social, familjekär, mycke hund som kan göra sig både stor och liten.. (själv jagade jag med en av mina)
Berner Sennen: Underbar familjehund, lugn trevlig social barnkär och rolig att busa med (finns dock rätt mycket sjukdomar i leden), (min var barnvakt åt hästarna).
fast de aktiviterterna som du skrivit.. Allt funkar men är lite tveksam till Agility, då större hundar även om smidiga inte är allt för snabba mer än korta stunder..
Dom är oerhört explosiva men inte fullt så uthålliga.. (börjar bra men slutar inte fullt så bra..
)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#2… halvintresserad=) Kan tänka mig att kamma igenom då och då men inget dagligt timmesjobb.
#1 storleken duger=) Mest så att jag inte vill ha en liten hund, mellanstor/stor är det jag tänker på, sen r det klart, kan ju hända att någon mindre ras visar sig vara 100 rätt men i första hand är det större som gäller=)
#3 Tackar! Aktiviteterna är sånt jag kan tänka mig att syssla med=) Funkar det inte för den rasen eller den hunden så är det ju inget jag tänker tvinga på den. Sen är det som sagt inte så att jag siktar på at tävla på elitnivå heller, skulle det komma en leonberger hit som älskade Agility men var långsamast i stan så är det inget problem, jag vill bara att dom ska ha kul och trivas.

#3 har du någon koll på hurpass lätt det är att hitta en uppfödare som är seriös och försöker undvika djukdomar inom berner sennen?

labrador, golden, flatte, st bernard (stavas?), engelsk setter, irländsk setter, springerspaniel, pudel, am.staff, mm.
Finns hur många raser som helst som kan stämma in på beskrivningen. Kan rekomendera att du kikar igenom skk´s lista över raser för att se om det kanske är någon du fastnar lite extra för http://kennet.skk.se/rasinfo/rasergrupp.aspx
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4,ville bara höra om du träffat en collie….dom hör till mellanstora hundar dom också
….men jag vet att det har börjat komma fram ucshligt små sånna också
…..själv skulle jag nog också kolla efter bernber dom är ju så fiiina

Taskiga önskemål jag har=p Allt passar… Jag kikar gärna på länken men det är svårt att bilda sig en uppfattning så erfarenheter och tips är välkomna!

#7 bor en korthårig collie här som jag träffar på rätt ofta när jag är ute med illrarna
8,men du kanske ska tala om vad för ras du vill ha info om…jag har ju haft att göra med många eftersom jag har jobbat med hundar

T#10 tja.. berner sennen, collie, flat coated retriver, labrador.. gordon setter.. det mesta=p nej men raser som skulle kunna fungera

Gran danoa….kaske liite svår i Agility ringen 
new forland, st: bernad….men nu pratar vi inte hund längre, utan mindre shettisar

Ja pratar man stora hundar så finns det ju bara en , i alla fall för mig och det är Irländsk Varghund, underbarare & bättre hundar finns inte. En Irländsk Varghund är en stor hund, resten av alla hundar är småhundar i gemförelse både i storlek & kärleksmässigt, varghundarna har ett hjärta av guld, massor av kärlek att ge till allt och alla..Den enda nackdelen med varghundar är att dom inte alltid blir så gamla fast våran skulle bli 9 år bara ngn månad efter att han somnade in.

#13 varför blir dom inte så gamla? mycket sjukdomar eller är det bara så? sötis hund var det i alla fall=)

Storväxta raser blir inte alltid så gamla, Det är hjärta, lungor & leder som blir gamla fort. Men den tid man har med varghundarna är värt allt för det är härliga hundar.

Berner Sennen har ofta höftleds fel samt att på senare år framkomit en cancergen som inte märks av förrän runt 4år..
Det jag lärt mig är väl att man ska vara uppmärksam för dansk importer eller inkorsade danskar, verkar som om den dåliga genen kommer ifrån den sidan?
Men sen är det väl som hos allt förmånga raser och främst då bland renraser.. att dom genomför någon bojkott mot vanliga hundägare??
Vet inte riktigt varför men ofta vill dom inte sälja till folk som bara vill ha en hund? dom ska hållas för sig själva? Skumt men så är det allt för ofta tycker jag..
#13 Visst.. men ska du upp lite till då så ta en Grandis.. då den är faktisk klassad som störst, och ser inte så "ruppiga" ut som varg hundarna.. Hade en go vän vars föräldrar födde up vargisar, och man är inte allt för kaxig när det kommer 6st kalvar mot en i full galopp..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#16 ah ok.. tycker en del avel är så.. tja.. egotrippad? När man vill ha fram fina djur utan att tänka på hälsan. Sen kan det så klart gå fel ändå men en del verkar inte riktigt ha huvudet med sig.
Menar du att dom inte vill sälja till vanliga dödliga? Att man måste vara utställningsintresserad eller vilja ha till jakt eller?
#17 Det funkade mycket bra sist. Fick sätta upp en avspärrning så illrarna kunde få ha sin mat ifred i köket (hade en setter med labbemage) men jag skulle aldrig lämna dom ihop obevakat, det finns en del skräckhistorier. Skulle nog inte heller ha hund med såpass många illrar som jag har just nu (5) om jag inte bodde större. Har bara en tvåa nu. Tack för tipset om din valp, är dock inte inne på hund riktigt idag=)

19,nej tack det vet både jag och snodd, han är uppväxt med 2 stycken som min vän hade då, och där handlade det om ett redigt nacksving på snodden om man säger så…men han har överlevt och älskar alla varagr idag med hahaha

Kan rekommendera testet som finns att göra på Canis :) http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9
Mvh Ellenfyrkant

Ja det är inte skönt, när min varghund kom i full galopp & jag satt på huk för att kalla in Whippeten så kommer Varg-Bruno och springer rätt in i mig, skalle mot skalle, och då svartnade det för ögonen & jag såg stjärnor, Bruno gick & kräktes en sväng men sen så var han sig själv igen..:) Ja vem kan inte älska varghundar dom är ju så underbara..

Airdelterrier är stora, glada, lättskötta. De trimmas så inte så värst mycket pälsvård. De gillar ju att hitta på grejer så tror de passar till de flesta aktiviteter, dock inte som rena soffpotatisar!

#23 är dom typsikt terrier? eller, hur ska man utrycka sig… jag skulle inte våga ha en typisk terrier med mina illrar.. men det kanske bara är en dum uppfattning?

Nej det tycker jag inte att de är, mildare i sättet jämfört med de små rackarna! Åk på en hundutställning och träffa hundar och prata med deras ägare, tror att en sån skulle passa dig!

Storpudel är ju faktiskt i sällskapsgruppen! Dem är stora, sällskapliga och kan göra det mesta, och är inte specifikt avlade till någonting hårt, som den hunden måste syssla med. Dem var ju från början jakthundar men är numera mest sällskapshundar. Och pälsvården är faktiskt inte så jobbigt, behövs bara borstas ibland och trimmas ngn gång då och då . ett plus att dem inte fäller och är allergivänliga!

#26 justja.. dom hade jag glömt..

Ah, känns som att alla glömt! haha. Fast det där med pudel är ju en smaksak, antingen gillar man den, eller hatar den. Men trevlig är den iallafall!

En hund som är jätte trevlig är den **Portugisiska Vattenhunden.
**Där har vi en hund som är stor, och älksar Agility och träna lite grann.
Men måste ha sin aktivitet, men dem är Sociala, fller inte, man trimmar/klipper dem och är Pudelns stamfader. =)
Tyson, min älsta hund, har en sådan som bästa lek kamrat! =)
Mycket anpassnings bara. =)
Vill vara sin förare till manns. =)
Detta är en allroundhund.

# 28
Du har nämligen helt rätt!!
Det är verkligen hundar för just sällskap. Jättegosiga, kvicka, klipska och roliga. Kan hundar ha humor? Svar: Pudelhundar har.
# 29
Det är klart att jag är jävig, men ändå; det finns en än bättre hund och det är den fantastiska blandningen mellan pudel, Engelsk springer Spaniel, BorderCollie. 
Sorry, jag kunde inte hålla mig. Jag är så himla stolt över de fina valparna som min hund Russin har klämt fram.

# 30
Portugisen är stamfader till Pudeln
Är ju inte så opartisk här men måste ju säga att berner sennen är en underbar hund
.
Social, kan följa med på långa promenader men även ta det lugnt hemma om man inte mår så bra någon dag.
Lättlärd är iaf min lillskit, han tycker det är jätteroligt att lära sig nya trix.
Kommer bra överens med andra djur i alla storlekar.

# 32
Det stod "knä hund" i instruktionboken va?
Ja men 50 kilos vovve i famnen är väl alltid trevligt, bra träning för benen! 

Wow, mycket tips! Får sätta mig och gå igenom alla raser. Men jag har ju ett tag på mig så det ska jag väl hinna=)

# 35
Sedan har du ju en "ras" till…som inte behöver merän kärlek! =)
Och det är ju "plych-hunden". 
Lycka till i dina val!
och tänk på att www.skk.se står det om em olika raserna
#19 Håller med dig ! Har haft och det blir nog en till.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!