Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2247 ggr
spikes
0

Hundsnack...

Precis som det låter så skulle det vara kul att höra vad ni aktiverar hundarna med, både inne och ute och hur länge….sånt ger alltid bra tips till andra,och definitivt om man är tom på ideer…..så kom igenGlad berätta hur ni gör?,vad som känns kul och vad som inte är lika kul men ändå nödvändigt osvFlört.

MVH

Lena

Freke
0

Aktiviteter som Tzar blir utsatt för:

Inomhus: Dragkamper, sökningar efter godis, ben och leksaker samt passning av råttor när dom är ute!

Utomhus: Sök(person&sak), viltspår, skyddsträning, plats och områdes vaktningar och passivitetsträningar i alla former. Sen har han ju Izzie en av hans bästa kompisar som hoppar och studsar på honom! Hon blir aggressiv och han lägger sig ner och kramar henne? ser skit fjantigt ut när hon är tok arg och morrar som värsta stenkrossen och han är helt tyst. men låter henne hållas?!

Sen måste jag under protester springa med honom… Åhh det är som att köra huvudet i en stenvägg…… Skönt när det är över men gör bara ont så länge man håller på!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Aktiviteter med Velvet:

Inomhus: Bus (brottas, dragkamp, mm), inlärning av olika trix (tränas med klicker), avslappningsövningar, mys.

Utomhus: Långpromenader där även viss lydnadsträning ingår, lydnadsträning, träning av trix, kontaktövningar, sök (jag gömmer en leksak som hon sen får leta efter. Detta är inte som spår), bus med kompisarna i parken, brottning och dragkamp med matte, pasivitetsträning då tillfälle ges, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Aktiviteter med BOY:

Inomhus: Ska man vila.
Kan hända att vi kör lite apportering, dock inte kast.
Just nu så har jag börjat med att lära han öppna/stänga lådor….kylskåpet….
Avslappningsövningar.

Utomhus: Apportering. Momenten i lydnads 1an (Undviker hopp). Sök. Personspår. Passivitetsträning. Lära sig att veta hut! =)
han är ju bara 8månader…*S*

Tyson

Han har varit aktiv inom agilty en perio, och hållt på med Rally-lynad gått både 1an och 2an.
Men nu är det bara lynad som gäller för han och husse.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

chrissan
0

Aktiviteter:

Inomhus: Vara lugn, vila, inte gömma sig när örondroppar kommer fram. Absolut inte öppna kylskåpet (hunden själv är mycket intresserad av just det), har själv lärt sig öppna dörrar.

(När vi är i stan: inte bry sig om folk som går i trappan, inte nosa på allt utomhus)

Utomhus: Personsök (rapport ska det bli), lite agility-övningar, mycket skogspromenad utan koppel, simma, spårövningar, grundlydnad, hålla sig på tomten. Bära tidning. Få intresse för apport.

Får se vad det blir, nu när vi har henne på heltid.

[Vargnatt-]
0

Inomhus: Tränar lite trix, aktivitetsleksaker, bus med matte och husse, tvätta katten och massa mys.

Utomhus: Skogspromenader med lite trixträning under tiden, inkallning ofta under promenaderna, kontaktövningar, leta matte eller husse som gömt sig, har precis börjat med att  dra en tom pulka, bus med hundkompisar.

pippa__
0

Vad är kontaktövningar och pasivitetsträning?

Freke
0

#6 Vet du inte vad det är??

Har du någonsin försökt gå ut med din hund.. Utan kontakt??

passivitets övning.. har du någonsin stannat med din hund?

Hälsn. Freke

spikes
0

6,precis som freke menar så är kontaktövning en övning eller flera som man jobbar upp med sin hund,så man har full kontroll/förståelse för varandra…. 

passivitet är något som är bra att ha för att få kontroll över sitsen i många fall,hunden ska alltså kunna stanna på kommando ej heller bry sig om annat runt om…dessa 2 övningar går på ett sätt hand i hand….

Startade en ny tråd om det eftersom denna tråden inte riktigt handlade om det…välkommna att skriva där

mvh

lena

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aktiviteter med Oscar

Inne: Vilar väldigt mycket (pga sjukdom), Tuggar på ben, leker med råttorna.

Ute: Samma ute.. får inte springa och så.. Så han går mest.. gör sina behov..

spikes
0

Vad roligt att läsa vad ni gör med era telingar…man kan ju samtidigt få så mycket tips själv av detFlört.

4,haha du verkar ha en sån där självgående hund som min snodden, kul att läsaSkrattande.

9,stackars liten, men jag är övertygad om att du ger din hund ett fint liv trots allt,så sötOskyldig.

Här kommer lite om vad jag och mina tokar pysslar med.

Ute

Spike har jag precis börjat spåra med och han går som en torped hur man än snitslar banan, helt otrolig nos har han…..sedan tränar jag mycket grundlydnad med honom ute,han har inte fått den ordentligt från grunden,men han är pigg att lära allt trots sina snart 11 år på nacken, helt otrolig power i den kroppen/huvudet måste jag säga…funderar på att lära upp honom till svamphund nästa år.

Snodden tränar mycket av övningarna jag lärt honom själv,klättra upp för nedfallna träd hoppa upp på 2 meters stenar,detta tar han till när matte är tråkig.annars består våra övningar av lydnad,han har provat att valla ibland kör uppletande av mattes handskar o skogen och så vidare kommer alltid och lämnar det man har gömt i handen,letar gotta i barken…….tränar Agility när andan faller oss på.

Inne

Tar vi det lugnt goar mycket…men dom har sin leklåda om dom vill busa med något själva, även aktivitets bollen när man inte tycker man har hunnit med det man ska en dag,snodden öppnar den och låter spike ta en sak först och sen tar han en annan,åsså slänger dom runt med dem själva ett tag,vad jag inte har lärt snodden är att städa så jag får snällt plocka upp dem själv,men han hämtar dock telefonen själv om jag ber honom osv……

Tina-A
0

7+8= Passivitet och "stanna" är inte samma sak riktigt, om man inte med "stanna" menar att hunden är helt passiv och slappnar av. Gör ingenting alls utan låter stressen försvinna medan hunden kopplar av i olika situationer. Detta är en övning som MÅNGA hundar har svårt med eftersom de inte lyckas bli tillräckligt avslappnade utan stressar istället.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

11,jag har då inga problem med att få min hund att bara stanna och slappna av,så svårt är det i mitt tycke inte att lära in…men det krävs ju tålamodFlört

chrissan
0

#10 Jo, hon kan lära sig en sak som hon vill på 2 sekunder. Det gäller bara att se till att det blir rätt saker. Väldigt lätt att det blir fel. Hon kommer ihåg varje plats som hon någonsin hittat ett djurkadaver på. Apporterar just döda djur på långt avstånd, på eget initiativ. Så vi ska försöka träna eftersök. Vill hon inte så är det kört, men tidigare ägare har nyligen tränat in henne på klicker och det är hon jättebra på att lyssna in. Men kopplingen till att göra saker är inte färdig - hon tror att det betyder godis bara. Tror att det ska funka snart med träning också.

Tänkte lära henne att hitta saker eftersom jag drullar bort grejer hela tiden. Samt att ha reflexväst - den HATAR hon. Hon är jättebra på "hitta bilen" på parkeringsplatser, nosar på alla bilar som en narkotikahund.

empan-hampus
0

#10 Men nästa torsdag ska han opereras =) Dom säger att han ska bli helt bra så då kommer jag jobba med honom! ;D

Tina-A
0

#12: Att stanna på kommando är som sagt inte passivitet. Inte i den bemärkelsen.

spikes
0

15, men det e inte på kommando det gör han när jag gör det,utan att jag överhuvudtaget säger nått….vi kanske missuppfattade varandra?

Freke
0

Våran Tzar, har aldrig och kommer troligen aldrig att ta något ute! Vare sig kadaver eller mat.. Han kan nosa över, men aldrig rört något..

Något som vi var både jag och flickvän väldigt bestämda med när han var liten och idag, rör han inget..

Han tar knappt godis av någon, finns vissa som han litar på.. Annars samma sak där.. Lärde sig snabbt att inte ta godis av folk som vi inte "godkändt"

Var och är för mig helt naturligt, då det finns illvilliga människor.

Sen att han är uppväxt på krogen ibland fyllon & musiker… Vilket gjort honom väldigt ignorant mot människor.

Hälsn. Freke

Tina-A
0

#16: Ja, det gör vi nog :) Det var när du skrev "passivitet är något som är bra att ha för att få kontroll över sitsen i många fall,hunden ska alltså kunna stanna på kommando ej heller bry sig om annat runt om" som jag tänke att det är inte att stanna på kommando.. Det är ju snarare det du skriver nu, att liksom stanna när du stannar och bara vila och vänta. Göra ingenting helt enkelt! Det låter ju super att din hund har så lätt för det! Min börjar bli bättre, men så är han en allmänt stressad pudel också, precis som de flesta andra pudlarna! Så vi tränar mycket passivitet. Det är tuffare för vissa raser och individer än för andra ^^

spikes
0

18, jamen då förstår jag skrev fel där….nu är det snodden som är sån,har ju haft honom från vappis…annat är det med spiken men vi kämpar på där med Skrattande

chrissan
0

#17 Det är en svår balans. Hennes brist på apportintresse beror troligen på att hon tränats att inte bita på allt inne (som valp var hon en Marodör) samt på att hon växt upp med en äldre tik som tog allt från henne. Ska hon lyckas som sökhund så får man inte straffa henne för att hon söker och hittar. På landet gör det inte så mycket, men i stan är det otrevligt med allt hon kan hitta och bita i. Jag håller med dig om ilvilliga människor.

spikes
0

Snodden tar absolut inget ute heller, och spottat godis på folk har han gjort självmant sedan valp, en riktig ohyfsad hund var han…men som sagt man har ju nytta av det…han blev full på bär en gång som valp sedan var jag på honom hela tiden…detta gjorde att han absolut inte tar något alls ute…..