Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 3140 ggr
LinaN
0

Ensam hemma o ylar?

Vi har ett stort problem med vår hund, en 7 årig hane schäfer/rottis/gud-vet-vad-korsning som blivit omplacerad till oss.

När han lämnas ensam hemma så ylar han. Och vi bor sedan 2 månader i lägenhet och inte hus som tidigare. I huset brydde vi oss inte om han yla eller ej när vi inte var hemma. Fram tills nu har v alltid varit någon hemma, antingen jag eller sambon. Men nu ligger våra arbetspraktiker på samma tider. jag går 8-13 medan gubben går 8.30-11.30 ca… ibland är han hemma tidigare ibland senare.

Vi har provat att ge honom något o tugga på innan vi går hemmifrån, vi har till o med vart en av oss som suttit i trappen medan den andre gått och handlat bara för att se om han ylar.

Idag var han ensam ca 1½-2 medan jag gjorde iordning i stallet o sambon var med. och jag prata med en granne nu när vi kom hem och då hade han ylat en massa tydligen.

Vi lämnar TV och radio igång så det är inte tyst hemma och han har tillgång till hela lägenheten (2a) precis som vanligt.

Har ni några tips och råd hur vi ska träna bort detta högst oönskade beteende?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

spikes
0

gå tillbaka och gör som man gör från valpstadiet,hunden kanske är rädd att bli ensam,hoppas ni sysselsätter den med huvudarbete när ni är ute med den annars

LinaN
0

#1 vi jobbar mkt psykiskt både ute och inne. många delmoment innan vissa saker ska ske. men eftersom detta är min första egna omplaceringshund och de hundar vi haft innan när de var Valpar då var jag för ung för att minnas hur min mor jobbade med dem. Ingen av mina tidigare hundar har ylat när de vart ensamma, varken som valp eller vuxen.

Nu har jag en vuxen hund med väletablerad vana att yla när han är ensam. Dock inte när man sitter i trappen och lyssnar även uppemot en timmes tid. då är han tyst.

spikes
0

2, jag skulle i detta läget gå tillbaka från valpstaidet, och lämna någon minut och gå ut igenom dörren för att sedan komma in igen och sedan utöka tiden,glöm inte berömmet och att alltid använda samma ord när du går, då förknippar hunden orden med att du verkligen kommer tillbaka

Linnda
0

Men ni hör aldrig hunden yla? Kanske har ni en känslig granne? Prova spela in på band när ni går hemifrån så vet ni ju hur illa det är. Jag menar han verkar ju vara tyst när ni sitter utanför och lyssnar på honom.

giffan
0

#4 Smart! Det ska jag använda för att höra vad mina hundar gör när jag inte är hemma.

Min ena hund tror jag sover när man är borta för att sitta i fönstret när bilen kör upp på gården, så gör hon när man är hemma iaf. Men man kan ju inte veta säkert.

Ska verkligen testa att spela in ljuden här hemma.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Friida
0

när du sitter i trappen så känner han på lukten att du sitter där! Skrattande Du måste gå ut genom porten , SMYGA fram så du kommer inom hörhåll. Och naturligtvis måste du ta på dig ytterkläder mm så att allt är som om du går iväg på riktigt. Då kan du höra hur mycket han låter.

rulda
0

#6 hihi djuren är för smarta för vårat eget bästa

chrissan
0

Eftersom du vill avla på jaktegenskaper kanske det går att efterlysa en bra hane via någon jaktsida.

LinaN
0

#3 så har vi gjort när vi gått till tvättstugan och ner till affären. Säger alltid "kommer snart!" vilket min mor alltid använt på våra andra hundar…. och ingen av dem har ylat.

Men grannen hon säger att han gråter, vilket jag funderar på om han då verkligen ylar eller bara piper (det klassiska schäferpip/gnisslet) som kan höras rätt bra….. För hon säger att hon hör det bara när hon är i köket…

#6 Vi tog på oss ytterkläder o medan gubben gick ner för trappan så gick jag upp o satte mig på översta steget. Så gick han iväg o handla. Står jag utanför så hör han ju mina steg om jag smyger fram till fönster eller porten, för porten måste jag ju öppna för att ens höra om nån går i trappan…. :S vi har inga fönster mot porten utan bara på baksidan av huset så att säga…

Ska sätta upp en lapp i trappen och fråga om någon hört honom yla, det är en sak om han piper men en helt annan om han ylar. och änsålänge har vi bara lämnat honom under tidig dagtid eller eftermiddag på helg, då man tycker att viss störning inte ska göra nån skillnad….

libra4ever
0

Har du testat att ha en annan hund tillsammans med din hund när du lämnar den ensam? en del hundar lugnar sig om den har en annan hund tillsammans, förutsatt att den andra hunden är självsäker och tycker att det är helt ok att vara själv! :)

Hoppas att det löser sig för dig :)