Begränsa vattenintag?
Min lilla Elsa (nu 11veckor) kissar över 25¨gånger per dygn! Var hos veterinären som tog prover och det var inga fel. Har läst att en del säger att man kan begränsa vattendrickandet. Någon som har erfarenhet av det? Hon är ganska liten till storleken så hon har väl inte så stor urinblåsa, men kissa så många gånger per dygn??? Är ju väldigt svårt att rumsrenhetsträna henne när hon kissar så ofta också… skulle behöva ta ut henne tre-fyra gånger i timmen och lite annat har man ju att göra. Mina tidigare Valpar har blivit rumsrena på två-fyra veckor… de var iochförsig av större ras, men inte kissade de så många gånger. Tips mottages iallafall!!

Min mammas hund har samma problem, till henne sa vetrinären att det räckte med att ge vatten till maten, mer behöver de inte om de inte ansträngs mer än vanligt och på sommaren då det är varmt behöver de ju förståss mer…

ok, låter bra, är din mammas hund också lite i storleken? Och hjälpte det så att hon kissar mindre nu?

**"Hur mycket vatten ska hunden dricka?
**En hälsosam törst är alltid bra, eftersom vatten är viktigt för att alla kroppens funktioner ska fungera optimalt.
Om hunden dricker mer än 1dl vatten/kilo kroppsvikt/dag, är det mer än normalt. Detta innebär att en hund på 10kg dricker mer än 1 liter om dagen."
Info hämtat från artikeln 8 frågor & svar om hundmat
Jag hade en labbehane som var helt frisk (hade vart till veterinär och tagit olika prover) men trots det kunde dricka ur en 10 liters hink med vatten i ett svep. Han var totalt fixerad vid att dricka allt vatten han komåt så till han vart jag så illa tvungen att portionera vattnet så han fick dricka lite vatten då & då för annars kunde han inte hålla sig trots att han var vuxen och rumsren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nä han är en flat, den största jag sett faktiskt så om han klarar sig på det vattnet bör din lilla göra det tycker man =)
Ja han slutade kissa hela tiden, 3 kiss prommisar räcker nu..

1dl vatten per kilo…. Hon skulle då behöva 11/2 dl hon väger alltså 1 1/2 kg. Ska ta och pröva att ransonera lite då och se om det hjälper, som det är nu så tar hon ju en slurk titt som tätt och kissar titt som tätt också
Om jag ger henne vatten så att hon har i 15 min efter maten, hur låter det? Har ingen riktig koll på hur mycket hon dricker då jag ju har fler fyrfotingar som alla dricker i samma skål. Trots alla hundar jag haft så har jag aldrig råkat ut för detta…
Jag skulle nog inte begränsa vatten på samma sätt som mat.
Tror du hon "okynnesdricker" kan man ju kanske hitta på fler saker åt henne att sysselsätta sig med.
≧◔◡◔≦
Valpar kan ju dricka för att det är så himla roligt att dricka, och då kan man behöva begränsa det lite. De dricker för drickandes skull.
Sen kan ju ingen hund bli rumsren förän i samband med könsmognaden eftersom de innan inte har någon fysisk förmåga att hålla sig, så när du säger att dina andra hundar blivit rumsrena på 2 veckor så går det faktiskt inte :) De kan inte bli det.
Men ransonera vattnet lite och så ut en gång i timmen så ska du se att hon snart fattar galoppen!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7 Inte bli rumsren förren könsmognad???? Ja då måtte mina (andra) hundar och alla andras jag känner vara undantag!
Klart att de kan bli rumsrena på några veckor! Är nog du som haft otur skulle jag tro. För naturligtvis finns det individuella skillnader men det måste vara undantag att de inte blir rumsrena förren de är närmare året… Hoppas att inte min lilla är ett sådant undantag 

Jag tror det #7 syftar på är att de inte kan hålla sig lika bra före könsmognaden för att muskulaturen i de områdena inte är fullt utvecklade innan dess.
_**/Mvh Anne
#8: Som #9 säger kan inte en hund hålla sig förän i samband med könsmognad. Om man säger att sin hund är könsmogen för att den inte kissar mer än varannan timme så är det ju en sak, men det kallar inte jag rumsren. Jag anser att en hund är rumsren när en kan hålla sig. Och som tidigare sagts, en hund kan inte hålla sin förän i samband med könsmognad.
Jag vet mer om hundar än att dra slutsatser efter min egen hund och säga att "så är det" bara för att min hund blev rumsren efter könsmognad :)
Detta finns de alltså forskning på och de som är utbildade om hundar kan svara på den frågan om du vill fråga fler människor om detta.

# 10 Om din hund inte blev rumsren fören den var närmare året så är det din bristande uppfostran. Jag har haft ganska många hundar i mitt liv, och samtliga har varit rumsrena FÖRE könsmognad. De jag har haft från 8 veckor har blivit rumsrena på 2-4 veckor. Vänligen påstå inte igen att jag ljuger för det är faktiskt det du gör när du skriver :
"Sen kan ju ingen hund bli rumsren förän i samband med könsmognaden eftersom de innan inte har någon fysisk förmåga att hålla sig, så när du säger att dina andra hundar blivit rumsrena på 2 veckor så går det faktiskt inte :) De kan inte bli det."
Jag vet inte hur gammal du är eller hur mycket erfarenhet du har av hundar men jag gissar att du är ganska ung och ingen större erfarenhet, har jag rätt så kommer du att bli mer ödmjuk inför andras erfarenher med stigande ålder och egen erfarenhet!

#11 ingen har anklagat dig för att ljuga och vad folk har för ålder kan inte jag se vad det har för betydelse i denna tråd. Åldern på en person kan man dessutom ofta se på den personens presentation om man tycker att det är viktigt.
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne

Då ber jag om ursäkt, men så uppfattar jag det.
Jag tackar för mig!

#13 jag är rätt så säker på att det inte var menat så iaf, synd att du tolkar det på det sättet.
_**/Mvh Anne
#11: Saken är ju den att en hund kan inte bli rumsren förän i samband med könsmognad, och det är inget jag hittar på utan det finns som sagt forskning på detta. Är du så kunnig borde du ju veta det, det är inte direkt en nyhet att det är så. Om du någon gång varit på valpkurs kan du ju fråga vilken kursledare som helst. Om de är utbildade hundinstruktörer så kan dom berätta för dig att en hund kan inte bli rumsren förän i samband med könsmognad.
När min hund blev könsmogen har väl egentligen ingen relevans i ämnet, men han blev könsmogen vid ungefär 6 månaders ålder, lite närmare 7 kanske. Men då hände det också bara någon enstaka olycka kanske varannan vecka från någon månad innan. Min ålder har ju inte heller någon som helst relevans? Vet inte varför du tar upp det. För övrigt är jag 20 år? Varför du var intresserad av det vet jag inte alls.
Och att din 11 veckors valp inte kan hålla sig är alltså heeelt normalt då hon inte har den fysiska förmågan att hålla sig. Om du tror att jag har fel så fråga någon som är utbildad. De vet också att det är så.
Och jag anklagar inte dig för att ljuga, inte alls. Jag bara berättar att så faktiskt är fallet. Jag har en vän som sa att hennes valp på 4 månder var rumsren, men det var den ju inte alls :) Den bara kissade inte så ofta, kanske efter 2½ timme. Så hon hann ta ut den. Men den var ju inte rumsren för det.
#11 Men vilket svammel! Det måste jag då säga! Det är absolut inte så att det behöver vara på grund av brister i uppfostran som det tar lång tid att få en hund rumsren. Våran första storpudel kissade inne en gång och sen var han "rumsren". Min 9 månaders sheltietik blev rumsren vid 7,5 månaders ålder.
Det beror ju på hur ofta valpen kissar och hur tydligt den visar att den behöver gå ut. Enya (sheltien) kunde vara ute på gården, kissa, gå in igen och sen kissa på golvet 5 minuter senare.
Dessutom så skrev hon ju att hon menade att hunden inte kan hålla sig när dom är så små och det tror jag också på. Men det är ändå olika hur mycket valpen dricker och hur snabbt den behöver kissa efter det. Så man kan ha en "rumsren" valp vid 8 veckor just på grund av att den inte blir kissnödig lika snabbt och på grund av att den är tydligare på att visa när den behöver gå ut.
#16: Nämen precis. Jag säger att en hund som inte kan hålla sig är inte en rumsren hund. Och de kan faktiskt inte hålla sig.
Och jag håller med om det där med uppfostran. Hur uppfostrar man en hund att vara rumsren? Det är inte naturligt för en hund att kissa där den bor, det är ingentng man måste uppfostra dom till.