Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1337 ggr
Jossan86
0

Ensam hemma

Jag blir tokig snart!

Ensam träna går hur bra som hellst, då ligger han knäppt tyst och väntar på att jag ska "komma hem", men så fort vi ska lämna honom på riktigt för att åka och handla eller vad som hellst skäller han som en blådåre från att vi går till att vi kommer tillbaka..
Hur kan han fatta vad som är på riktigt och inte..

Vad ska jag göra?

AnneN
0

Gör ni allt exakt likadant varje gång ni lämnar han oavsett om ni bara träner eller verkligen åker iväg?

Hur gör ni vid träningen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jossan86
0

Precis exakt likadant, stänger in honom i sovrummet(går inte att ha honom "lös" då han river ner allt i alla fönster) en stund innan vi lämnar lägenheten för att han inte ska bli stressad av att vi klär på oss..
Vid träning går vi en trappa upp till min pappa(vi bor i ett två-familjshus) olika länge, man kan höra hur han piper en liten stund innan han blir tyst och ligger snällt i sin säng tills vi kommer ner igen..

När vi ska någonstans gör vi exakt likadant fast vi inte går upp utan går eller åker någonstans, och då hör man hur han börjar skälla direkt och när pappa och han familj är hemma säger dom att han skäller från att vi går till att vi kommer hem igen…

AnneN
0

#2 då tror jag att det kan vara så att han märker/hör att ni går ut ist för att gå en trappa upp och därför reagerar annorlunda

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Hundar har full koll på allt sånt. Om Ni så tar tofflorna när Ni tränar och skorna när Ni verkligen ska gå. Det är en signal för honom att det bara är träning. Sen har han ju uppenbarligen lärt sig att när Ni går uppåt så kommer Ni strax och när Ni går neråt så försvinner Ni.

Mina hundar vet skillnaden på om de får följa med eller inte beroende på vilka skor jag tar. De har läskig koll.

Jossan86
0

Ja det är lustigt…
Hur ska jag få honom att slappna av även när vi går ut då?

Friida
0

Precis de har stenkoll!!!  Det går inte att lura dem lätt ! Men eftersom vi ändå är smartare så går det! Du kan absolut inte gå upp till föräldrarna när du tränar, och du kan inte stå i trapphuset, eller utanför huset.  Gå ut som om du ska gå ut riktigt! Sen vet inte jag det här med att stänga in honom….  Mitt tips är att du går ut 20-30 gånger om dagen in och ut in och ut, hela proceduren med kläder och allt varje gång. Gå inte in förren han är tyst. Gå in och nonchalera honom helt, det är helt naturligt att komma och gå !!!! Inget attt bli uppspelt över att du kommer - eller går! Så lärde jag mina hundar - och gör nu med lilla Elsa, jag går in och ut i ett. Första gånger pep hon men nu lyfter hon knappt på huvudet. Jag tror det är väldigt viktigt att träna dem så fort de sätter tassen innanför dörren! Kan  ju berätta att jag jobbar natt, så mina hundar får aldrig sova i mitt sovrum (är allergisk också) Lilla Elsa fattar inte om jag går in i sovrummet för natten eller om jag går till jobbet! Första nätterna hemma var hon lite pipig när hon inte fick komma in i sovrummet men efter två nätter var allt lugnt! (Jag var hemma två veckor när hon kom)

Miija
0

Vad har han att göra när ni går?

Märgben brukar vara populärt att gnaga på när man blir ensam, luktar gott och räcker länge.

Jossan86
0

#7 Han har både märgben, vanliga tuggben, aktivitetsbollar med godis, leksaker, ja you name it, men dom är han inte ett dugg intresserade av just då…
När vi kommer hem däremot slukas benen i ett naffs och han ligger och gnager på märgen hela kvällen…

Nu medan jag är mammaledig behöver han ju inte vara ensam så mycket, men jag vill ju att han ska vänja sig att vara själv till dess att jag ska börja jobba igen..

TinaH
0

Om du sätter på radion på lagom normal volym, innan du går ut, så distraherar det hunden, för ljud runt omkring.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tina-A
0

Börja träna lite mer "på riktigt". Gör allt som om ni verkligen sklle åka iväg. Gå in upp utan gå ner och kom sedan tillbaka. Ni kan ju till och med gå ner till bilen och vänta några minuter och sen gå upp. Sen kan ni ju ta en snabbis runt kvarteret eller någonting och hela tiden bygg upp tiden. Han märker ju uppenbarligen när ni går upp och ner, så gå ner även vid träning.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jossan86
0

Oj verkar som om alla uppfattat det som om att vi bara går en trappa upp, så är naturligtvis inte fallet, kanske jag som beskrev dåligt, varje gång jag går och handlar, ibland när vi går till dagis, och när jag hämtar posten och går till tvättstugan får han också vara ensam..

#6 vi måste stänga in honom, han river ner allt varenda fönster annars och det bli för dyrt att ha honom lös, dessutom känner han sej tryggast där inne då han ligger där mest hela tiden..

Självklart gör vi ingen stor sak av det hela när vi kommer hem, då behandlas han som luft tills han glömt att vi ens varit borta…

Berömma honom när han är tyst går ju inte heller eftersom han skäller precis hela tiden 1 timme eller 5 min spelar ingen roll…

Springa ut och in flera ggr är i princip omöjligt då jag har 2 barn hemma, så att packa på dem en massa kläder hela tiden funkar bara inte..

#9 vi har provat radion, fungerar inte..

Jossan86
0

Idag har det skett mirakel…
När vi åkte och handlade la jag ner honom i sin säng innan vi gick..
Slängde även in en av kattstackarna och tänkte att det kanske skulle funka, öppnade även en garderobs dörr eftersom att jycken har en tendens att vara lite för våldsam med dem…
Stängde för grinden som vanligt och gick sedan ner till bilen..
Inte ett pip..

När vi kom hem igen var det helt tyst i hela huset och jag var helt säker på att dom haft ihjäl varandra, slänger av mej skorna och går och kikar, där ligger dom som 2 änglar mitt på golvet och ser lite nyvakna ut när de ser att jag är hemma =)

Allt som behövdes var alltså lite kisse sälskap där inne…

Friida
0

Vad roligt!!!!  Grattis!