Matvägrar
Jag har en blandiskille på 8 månader och som tvär vägrar att äta…
Han har alltid varit dålig på att äta, men har innan läggdags ändå fått i sig all mat han ska äta på 1 dag men nu på slutet har han sluta äta helt…
Maten kan stå framme flera dagar utan att han ens kollar på den och tillslut är han så hungrig att han spyr galla över hela huset sedan äter han 2-3 kulor för att sedan vara utan mat flera dagar igen…
Jag har provat alla olika sorters mat men ingenting verkar duga..
Det konstiga är att han är så pigg och aktiv ändå och inte alls verkar må dåligt av det..
Men jag vill ju ändå att han ska äta..!
Har någon något tips på vad jag kan göra för att få honom glad i maten?

Har du testat de tips som finns i denna artikel?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Jag hittade den precis och ska testa de tipsen 

Ok, berätta gärna hur det går.
Jag har vart med om en hel del hundar som varit dåliga på att äta och vill därför även tipsa om att låta en veterinär gå igenom hunden, det kan vara problem med öron, hals, tänder, mage mm som gör att hunden har dålig aptit.
_**/Mvh Anne

Vi har varit hos vetrinären då jag misstänkte att det skulle kunna bero på något sådant, men han är fullt frisk..
Misstänker att han helt enkelt inte tycker om torrfoder eftersom att vi har provat alla möjiga sorter så vi ska prova burkmat ikväll och duger inte det heller för herren tänker jag köra på BARF, för vanlig mat det äter han minsan…

#4 vad bra att ni kollat upp hos veterinären =) Kanske vore färskfoder något att testa?
Velvet (min hund) var dålig på att äta de första 2 åren i sitt liv, hon var foderallergiker och vi fick prova oss fram till ett foder som hon inte fick klåda och utslag av. Då vi äntligen hittade ett foder hon inte för allergiskareaktioner av så började hon att äta ordentligt också. Det enda foder hon ätit bra av och tål är Orijen adult, så om ni inte testat det så kan jag även rekomendera det =)
_**/Mvh Anne

#5 Ja vad gör man inte =)
Hade det varit någon av de "riktiga" barnen som mat vägrat hade jag ju tagit dem till en doktor så självklart gör jag ju det med mitt 4-benta barn också =)
Ja vi bor ju i princip granne med klass fabriken här i sundsvall så jag ska prova det…
Lite dyrare, men men =)

#6 Klass gav jag som komplement till torrfodret till en schäfer som jag hade, han vägrade äta om det inte var iblandat antingen klass eller ambrosiakaka och då tyckte jag nog att klass var något nyttigare =)
_**/Mvh Anne

#4 Happ happ!! Ingen vanlig mat ska du ge, för det gör bara att han inte vill äta hundfoder öht. Hade samma problem med min hane då min farmor gav honom människomat och det har tagit nästan 2 år att få honom och äta, och då äter han inte varje dag nu heller.
Det jag har gjort är att äter han inte på 10-15 minuter så plockar jag bort skålen och då ställs den inte ner förrän nästa gång det är mat.
Jag är lite nyfiken på vad han har för raser i sig samt vad du ger honom för aktivering. Sådant spelar ganska stor roll i om hunden är hungrig.

#7 Hehe ja det vete sjutton 

#8 Nej jag vet ju det, men när han inte ätit något på 1 vecka och bara går runt och spyr kan jag inte låta bli att blanda i lite av vår mat..
Han är Gordonsetter/Isländsk fårhund och vi går 2st 1 timmes promenader om dagen i samband med att vi lämnar och hämtar sonen på dagis + att vi tränar lydnad på brukshundsklubben för att senare kunna tävla i det..

Har också en hund på 11 månader som är så dålig på att äta, Bytte till Fodax, färskfoder, Köpte 50kg fryst mat som kom med leverans på bil. Hon åt som en galning första o andra dagen sen var det tvärstopp igen, Där stod jag med 50kg fryst mat o det var inte långt till tårarna då ska jag säga, Så kom jag på en ide… Bad en vännina komma hit med sin hund och så ställde jag ner en varsin matskål till dem med Fodax, Vips var det uppätet, Fick hon konkurrent så gick det ner, Nu håller jag tummarna att det ska hålla i sig… Kan vara ide prova det…

#10 Nej det är klart att hunden spyr eftersom magen är tom. Och det kan vara svårt att få en magvägrande hund att äta upp en hel skål eftersom magsäcken är såpass ihop dragen. Jag har en huskytik som är svår när det gäller mat, jag har börjat blöta upp och blanda i burkmat. Nu äter hon som en häst iallafall.
Är även hundvakt åt mammas huskytik, och hon har svårt att äta då hon är ensam. Men med konkurrens så äter hon upp allting, visst går det sakta men hon får i sig allting.
Även om han spyr och inte äter så försök låta bli att blanda i vanlig mat, vad ger ni han för torrfoder annars?

Nu har jag äntligen fått tillbaka internet så jag kan läsa era svar =)
#11 Vi har provat det med, då stod han bara och väntade medan kompisen åt upp maten så att de kunde leka vidare sedan, inte ett dugg intresserad av att försvara maten..
#12 Han har fått Royal Canin som uppfödaren gav dem när inte det dög provade vi Eukanuba ett tag men det dög såklart inte heller så då köpte vi specific som vetrinären tipsade om men det dög givetvis inte heller…
För någon vecka sedan köpte vi i ett desperat försök en påse doggy på ICA och blandade i lite Vov burkmat, det passade och han äter som en häst =)
Här har vi gått och köpt en massa dyr mat för att det ska vara bättre..
Vissa gillar tydligen falukorv bättre än oxfilé =P