Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 1692 ggr
RussinKeps
0

Pälsfråga Blandis PudelMix

Valparna börjar bli stora och det är bara två veckor kvar till leverans. Deras päls har vuxit sig längre och alla undrar ju om de kommer att fälla. 

Än så länge verkar det inte så, men det är en sak som jag undrar över:

Kommer valparna att byta päls? Är det så som med tänderna, ni vet,  mjölktänderna tappas och nya växer fram, jag menar, är det så med pälsen också? Att valparna så att säga kommer att skifta ham?

Finns det någon som kan hjälpa mig med pälsfrågan?

Foton på valparna ligger på min ifokus-sajt, klicka på mitt namn och sedan sajten, fotona i mina album, längst ner

chrissan
0

Ja, de kommer att byta päls, de flesta Valpar gör det. Bit för bit växer den nya pälsen fram.

AnneN
0

Antagligen har #1 rätt, jag själv har ingen erfarenhet direkt av hur pudelpälsen beter sig, men då det är blandisar så kan man aldrig veta vilken ras som slår igenom på valparna vad gäller pälsen, om den blir rak, mjuk, lockig, krullig, sträv, om hunden kommer att bli en sådan som fäller eller ej, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

RussinKeps
0

Tack för det svaret, vet du nånstans på nätet där detta beskrivs?

Min fråga var helt enkelt om valparna kommer att byta päls.

Det är ju först då man kan se vilken päls som kommer att bli bestående, men när ungefär sker det där bytet?

Kan man veta när ungefär när att  bytet bör vara klart?

Vilken spännande hund du verkar ha. Vad är det för en?

RussinKeps
0

Nu har jag lyckats hitta nåt ställe på nätet, en sajt från USA.

Där beskrevs det att valparna byter ut sin valp-päls nångång mellan 8 - 18 månaders ålder till unghundspäls och att de sen byter päls igen vid 2 års ålder, först då har hunden sin egentliga vuxenpäls. Med andra ord talar man om tre olika slags päls. 

Sen stod det även att pälskulören kunde andra sig en aning ved just de två tillfällen, plus så klart när hunden har åldrats väldigt mycket.

Finns det någon som känner igen detta och har erfarenhet av kulörombyte?

Glad

SparklingTindra
0

Min vuxna sheltie har färgen skuggad sobel. Hon blir både rödare och mörkare i färgen ju äldre hon blir.

Har tyvärr inga bilder på henne på den här datorn, men du kan gå in på www.sparklingtindra.com om du vill se hur hon ser ut just nu. Har tyvärr inga färskiftningsbilder på henne dock.