Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2147 ggr
amorosa
0

parning av olika storlekar

har en undran, finns ju så många blandningar på hundar, Hur präglas valparna i storlek, om man tex. parar en stor hona  Golden, Collie, schäfer med en tex. chiuhaua eller pappilonhane, Eller tvärt om liten hona med stor hane..  För det är tydligen också möjligt Blir det skillnad i storlek på valparna och vad blir det för storlek?

AnneN
0

Mycket bra fråga, jag har absolut ingen aning. Men någon annan kanske har erfarenhet av sådana blandningar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Valparna anpassas efter tiken som ska föda dem.

AnneN
0

#2 jo men hur blir de i storlek sedan som vuxna?

_**/Mvh Anne

Zebben
0

Ah, Ni menar så.

Tja, rent logiskt så bör det ju vara så att om tiken är en pappis och pappan en golden. Så bör ju valparna bli mer åt pappishållet.

Men är tiken en golden och pappan en pappis så kan de bli mer åt golden.

Nu har jag alltså inga fakta om detta, utan försöker bara tänka logiskt, så bra det nu går en fredagkväll när jag är trött. Obestämd 

Men en valp föds ju inte liten för att sen växa sig enorm när den väl kommit ut.

Mischa
0

Vad det blir för storlek eller proportioner är väl i princip omöjligt att svara på, det är väl slumpen som avgör.

Det finns ju raskorsningar av olika storlek där avkomman blivit både liten och stor.

Men jag är inne lite på vad som sades om tikens storlek, samtidigt kan det bli färre men större Valpar.

≧◔◡◔≦

amorosa
0

Undrar om det kan bli både olika storlekar i samma kull, och om det är en liten hona som paras med stor hane hur hon klarar amningen ,valparna kan ju bli större än henne innan de slutat dia,

Läste för ett tag sen en annons nämligen om en liten hona som fått Valpar med jättestor hane, kommer inte ihåg raserna nu, Men då började jag fundera på hur det fungerar och vem av föräldrarna valparna får storleken efter

Zebben
0

#6 Tror inte det blir så märkbart stor skillnad på valparna vad gäller storlek. Men däremot kan det ju skilja en hel del på utseendet mellan valparna. Det är väl Anne på HiF som har en bild på två kullskyskon som är rätt stor skillnad på. Ska se om jag får lägga in den här eller be henne lägga in den.

amorosa
0

*7 Vore roligt att se

Zebben
0

#7 Bilden finns att se annars i Hundar i Fokus i tråden "mystråd" där har AnneN bilden utlagd.

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Velvet och Mischa är kullsyskon och nej hon sitter inte längre bort än han, de sitter ganska precis bredvid varandra!

Deras mamma var blandning mellan pitbull, amstaff, dobermann
Pappan är renrasig lapsk vallhund

_**/Mvh Anne

AnneN
0

en till bild på kullsyskonen (med min sambo i mitten)

_**/Mvh Anne

amorosa
0

Helt otroligt att de kan bli så olika, Man kan inte ens gissa att det är någon samma ras i dem, verkligen helt två typer av utseende, och så olika storlekar, roligt att se, söta är de också. Var det stor skillnad i storlek ända från början så ni kunde gissa att det skulle bli sådant här resultat

AnneN
0

#12 jo det var ganska varierande storlekar i kullen, fast alla de andra syskonen såg ut som amstaffar, det var bara dessa 2 som stod ut i mängden

_**/Mvh Anne

exitingsvillemo
0

#4 Tja, rent logiskt så bör det ju vara så att om tiken är en pappis och pappan en golden. Så bör ju valparna bli mer åt pappishållet.

Men är tiken en golden och pappan en pappis så kan de bli mer åt golden.

Förklara vad det finns för logik  det?

för att bilda ett foster behövs 50% av pappan och 50% av mamman, vilket kan yttra sig i alla möjliga olika färger och former, mentalitet mm mm.

Min tik shäfer/terver fick en kull med en flatte.

3 jätte-valpar föddes och 3 mindre.

När valparna vuxit upp hade de mindre vuxit om de större och där skillde det 1½dm i höjd.

Samtliga Valpar var svarta och hade tydliga Flat-drag

Zebben
0

#14 Skrev kanske otydligt. Det jag menade var storleksmässigt. En pappistik kan inte föda Valpar i goldenstorlek. Sen kan de självklart utseendemässigt se ut hur som helst. Som en pappis, golden eller en salig blandning däremellan.

amorosa
0

Det här är en kompis hund, Mamman Collie-Golden   pappan Schäfer-Rottweiler, Det kan man inte tro inga specielle drag av pappan tycker jag

ingann
0

#10 men oj vilken skillnad! Kul att se att de kan bli så olika Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#17 jo fast lite likheter kan man hitta om man sitter och studerar dem, tex deras sätt att rynka ihop pannan då de funderar.

_**/Mvh Anne