Börja om från början
Det känns verkligen som att jag vill börja om från början med vardagslydnaden med min hund.
Min nuvarande hund är min första egna hund och jag har ingen som helst erfarenhet av att träna hundar sedan innan utan jag fick lära mig på vägen utan någon som helst hjälp utifrån.
Och iochmed att detta är en omplacering som jag tog emot ofrivilligt hade jag ingen chans att förbereda mig heller. Jag har gjort mitt yttersta för att få pli på henne men nu känns det som att jag egentligen inte har kommit någon vart och nu är hon 3 år gammal, jag fick henne för 2,5 år sedan.
Vill ni snälla hjälpa mig och berätta för mig vad det första är jag borde göra? Låtsas att hon är en 8 veckors valp och hon ska träna in alla grunder för att bli en otroligt lydig hund som kan gå fot lös vid min sida i alla miljöer, ha superkontakt och inte skälla på andra hundar och människor och såklart alltid komma på inkallning.
Det blir säkert mycket att skriva till mig men jag ber er på mina bara knän för just nu känns allt så hopplöst. Jag vill ju att hon ska ha det bra och känna att hon litar på mig och känna att varje dag är en spännande ny dag. För just nu är det bara ryck i kopplet, skäll på alla och annan olydnad som gör att vi både har väldigt hög stressnivå varje dag.
Jag skulle börja med att klickerträna min valp, sätta igång och öva kontakt.
Sen skulle jag börja träna in massa olika trick och kommandon för att stärka relationen och sammarbetet så vi får ha kul tillsammans! I och med det skulle jag se till att just ordet för inkallning verkligen satt som en smäck och att det varje gång belönades med en dundrandes jackpott. Inkallning ska vara den roligaste övningen ever!
Sedan skulle jag träna in vardagsfot. Börjar med låga kriterier och hon ska kunna gå fint fot i kanske 5 steg. När det sitter hemma i vardagsrummet går jag ut och hon måste då kunna gå fot 1 steg. Övar och övar och ökar kriterierna. Över fot på något ställe utan folk. Övar tills hon kan med lätthet gå vardagsfot kanske 30, 40 meter.
Sen skulle jag också börja skvallerträna henne på hundar. Eventuellt människor också. Detta för att erbjuda henne ett annat beteende vid hundmöten och människomöten. När hon får det alternativet, alltså att när hon ser en hund/människa så kommer hon in till dig, så slutar hon förhoppningsvis med att skälla då hon har annat att göra (komma in till din sida).
Sen är det koppelträning. Du skriver att du gjort koppelryck, inte hur länge dock. Däremot verkar det inte fungera. Då skulle jag göra på ett annat sätt. Det viktigaste är att vara konsekvent. Så fort kopplet sträcks (det kan inte sträckas lite eller mycket, bara sträcks) så backa 3 steg så hunden måste komma till dig, sväng runt i en cirkel så hunden går runt dig och hamnar på vänster sida. När kopplet sträcks nästa gång, backa 3 steg, sväng runt och hunden är på vänster sida.
Varje gång hunden spontant tar ögonkontakt med dig eller hamnar i rätt position på prommenaden så klicka och belöna. Varje gång hunden kommer till dig på eget initiativ så klicka och belöna.
Träna koppelövningen mot ett mål när den sitter. Ställ en hög köttbullar eller liknande 5 meter bort och gå mot den utan att hon får dra. När hon drar kommer hon alltid längre bak eftersom du backar 3 steg.
Du kan också öva på att spurta kanske 3 meter och sedan tvärt byta håll. Hänger hon med utan att kopplet sträcks så klick + belöna. Spurta fram 3,4 meter, vänd och spurta bak, spurta fram, spurta bak. När hon hänger med så klicka + belöna. Sen måste hon hänga med i 2 svängar sedan 3 svängar sedan 4 svängar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack så väldigt mycket! Hur ofta borde jag träna? 1 eller flera gånger om dagen?

#2 Jag skulle nog tipsa om att träna i korta pass 5-10 minuter räcker och flera gånger/dag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega jag kan tipsa om att jag just lagt upp en artikel om att träna hunden gå fot med koppel
_**/Mvh Anne

Ni har väl säkert fler tips? Är tacksam för allt jag får! Tina-A kan väl inte fått med precis allt?

Jag tror Tina-A fick med det mesta, träna mycket kontaktövningar, klicker är ett superbra hjälpmedel vid inlärning av olika saker.
Kanske kan du gå någon kurs med hunden?
_**/Mvh Anne
jag tror att en kurs skulle göra susen för er, du vill ju hundens bästa, och jag håller med börja från början som från vappis igen är nog det bästa…