RUTAN
Hej
jag undrar om någon har tips på hur man tränar in "RUTAN".

Har ingen aning, men någon annan här kanske har nån idé?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har inte lärt in det än, men har för mig att man kunde ta hjälp av en tasstarget som man lär in att trampa på, och sedan flyttar den till mitten av rutan och sedan gradvis tar bort den…
Jag tror Elna här vet hur man gör … ska fråga henne. 

Jag har inte så stor erfarenhet av rutan, men jag har tränat in det med tasstarget! ;)
Först måste ju hunden kunna trampa på ett föremål, targetplatta, lock .. Sen lägger man bara in den i rutan och tar ngr skick, sen kan man ta ett skick utan target, sen köra target igen. Funkade bra för min hund när vi tränade det regelbundet, men nu var det ett tag sen sist! ^^
Min kompis fotade Nagli i rutan! ^^

va är rutan för nåt?! :S

Rutan är ett moment i tävlingslydnaden om jag minns rätt
_**/Mvh Anne

# 3
Hur har du gjort när du sänder ut hunden till själva rutan?
vägen fram till slut målet? :-)

När min hund kunde tasstargeten riktigt bra la jag ut den så hon såg, sen lät jag henne tänka själv, klickade när hon sprang in i rutan och ställde sig med tassarna på targeten.
När hon kunde springa ut till targeten duktigt la jag till ordet "Rutan". Sen fick man ju öka avståndet och ta lite pauser och någon gång ta bort targeten och sen in med den igen! ;)
När jag tränade detta moment ofta så gick det bättre och bättre, men vi tränade inte så länge att vi kunde ta bort targeten, men vid vissa träningspass kunde jag starta med att ta ett skick utan targeten! ;)

okej, ett moment i tävlingslydnaden, vad ska dom göra i rutan då?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
stanna, eller hur? Springa in i rutan, stanna, lyssna på nästa kommando, right?
Helena

I klass III ska hunden springa in i rutan på kommandot sen när ägaren själv tycker att hunden står på rätt plats i rutan kommenderar den hunden att stanna och sen att lägga sig.
I klass II ska hunden springa in i rutan och stanna ståendes på ägarens kommando! ;)
Jag lärde Ceasar att hoppa in i rutan. Men då jag har en flams och trams så är det inte alltid det lyckats (läs: varit för slapp med träningen).
http://s43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/?action=view¤t=Rutan_07-02-03-1.flv
**MVH Cerrolyn
Fortsättning av din beskrivning ;)
När hunden har lagt sig ner går föraren mot rutan och vänder sedan mot höger eller vänster (tävlingsledaren säger vilket) sedan vänder man upp och går mot utgångspunkten och på den sträckan kallas hunden in.
Elit: Hunden springer till en kon först.
**MVH Cerrolyn

okej, det låter roligt. måste testa med nicki :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

TinaH hur har det gått med träningen av detta moment?
_**/Mvh Anne
Undrar jag me, filmbevis tack…
**MVH Cerrolyn

Jag tränade in olika på mina hundar. Den ena tränade jag in med att ta ett lock och så tog jag med mig hunden i halsbandet in i rutan, la gott godis på locket så att hunden såg. Gick sen ut med hunden, ställde upp på några meters avstånd och sa Rutan och släppte. Hunden sprang in tog sin godis och så belönade jag med rösten samtidigt som jag gick in i rutan med hunden och gav ytterligare godis från handen. La ner mer gott godis, tog hunden i halsbandet, gick ut och gjorde om samma procedur.
Detta fattade hunden väldigt snabbt och sprang in mot locket så fort jag sa rutan. När hunden förstod, satte jag hunden några meter från rutan. Gick själv in, låtsades lägga godis på locket. Gick tillbaka till hunden och kommenderade rutan. Hunden flyger in, tittar förvånat på det tomma locket, tittar upp på mig som för att fråga varför locket var tomt. Klick och beröm, jag går in och ger hunden godis.
När hunden förstår detta så lägger jag in kommandot stå när hunden tittar upp på mig från rutan. Klick och beröm.
Den andra hunden körde jag target med. Klickade in tasstarget utanför plan. Sen ställde jag in targetten i rutan. Klickade och belöna vid rätt beteende. Då jag kör med en bit sittunderlag som target, så klipper jag bara ner den i mindre och mindre bitar för varje träning. Till slut ser hunden knappt targetten och då har hunden istället lärt sig att det är mellan konerna som den ska stå för att få belöning.
Finns mängder av sätt att träna just rutan på. Man får se lite till vad man har för hund och klura ut hur den lättast skulle lösa uppgiften. Man får heller inte glömma när man tränar rutan att variera platsen för rutan väldigt ofta. Under samma träningstillfälle tom. Detta för att hunden ska förstå att det är konerna och inte platsen man förknippar med kommandot rutan.
Även att tänka på om man ska tävla är att träna på en mindre ruta.