Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1461 ggr
MentalDistress
0

Slänger sig i kopplet

Min Kito är en stark hund, med en omöjligt starkare vilja. Han vill hälsa på alla hundar, oavsett om den andra hunden visar tänderna och beter sig som om h*n vill död Kito.

Problemet är att Kito slänger sig i kopplet med svansen viftandes och gnyr och försöker dra både sig själv och mig fram till den andra hunden. Har försökt med alla möjliga tekniker för att få bort detta och jag kan konstatera att all form av träning där godis används som belöning ej fungerar.

Det som funkat bäst hittils är att platssätta honom intill mig, men då slänger han sig istället precis när den andra hunden gått förbi och är "bakom" oss.

Är det nån som kan nån teknik där man antingen bara behöver använda muntligt beröm eller en leksak istället? Jag vågar inte klickerträna honom då det känns som om  risken att jag gör "fel" är för stor.

Snälla kom med en massa bra tips! Kito kommer slita sig en dag, jag vet det och jag vill absolut inte att det ska hända.. Gråter

AnneN
0

Du säger att det fungerar hyffsat med att sätta han vid hundmöten… Testa att köra vidare på det fast att han samtidigt får gåra några enklare trix som gör att han får annat än den andra hunden att tänka på, tex sitt fint, vacker tass, ligg, rulla, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MentalDistress
0

Jo har faktiskt börjat ta lite vardagslydnad nu på promenaderna, eftersom alla tikar i området löper så är han helt bäng för det mesta, men har man en pinne i handen och ger honom ett kommando så lyssnar han. så jag kanske helt enkelt får fortsätta med det som du sa :) tack för svaret!

AnneN
0

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för er =)

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

Jag sätter halsbandet högst upp på halsen och viftar med godis.
Hinner jag brukar jag vända min Rinoa om och trixa med henne.
Sitt, ligg, vackert.. Tills den andra hunden gått förbi..

Jag vet precis hur du har det. Det är inte kul, och jag önskar dig all lycka!!

MentalDistress
0

#3 Jo ni kommer nog sannerligen få höra en hel del om hur vi kämpar här ;D

#4 Jo jag gjorde så på Kito med, men på nått vis lyckades han komma ur halsbandet då mitt bland trafiken! har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, ringde min sambo och grät och bad honom komma dit, som tur var fick han tag på snutte-Kito innan han blev påkörd. Så nu för tiden är jag en fegis när det gäller halsband. Men jag hoppas verkligen att han ska bli bättre om man börjar träna vardagslydnaden mycket ute.

Gjorde det imorse iaf, fast vi mötte inga andra hundar. Men jag lyckades få hans uppmärksamhet trots alla löptikar iaf! :)

Karmatarerskanise
0

Jag har samma problem. Även när jag står och samtalar med andra hundägare är Hades omöjlig att få lugn. Han försöker komma fram till den andra hunden med alla medel.

Han kan lyssna på mig några sekunder sen är han igång igen.

MentalDistress
0

#6 Det är otäckt när de gör så. Jag fattar inte vad jag som ägare gjort för att han ska bli så? Jag tycker inte att jag låtit honom gå fram till andra hundar hur som helst, den enda hunden har får hälsa så på är min brors hund som han känt sen han var valp :S

Karmatarerskanise
0

Jag vet att vi gjorde fel med honom som valp. Då fick han hälsa på alla hundar och människor som var snälla. :( Visste inte bättre då.

MentalDistress
0

Jo lite så gjorde nog jag med Kito med nu när jag tänker efter, iaf när jag bodde i norrköping de första veckorna av hans liv. Jobbigt är det iaf när de slänger sig. Hoppas du lyckas få bukt med Hades "slängningar", jag kämpar vidare så gott det går med Kito. Imorse var han dock omöjlig. :/

Karmatarerskanise
0

Ja vi kämpar. Men jag kan ju säga att jag ofta är svettig när jag kommer hem och att jag ofta har träningsvärk i armar och axlar :)

MentalDistress
0

Jo din Hades såg mycket större ut än min Kito så jag kan tänka mig att han kan dra till ordentligt! Kitos plötsliga slängningar har gjort att jag fått en återkommande sträckning i korsryggen. Brukar ju dock släppa på ett par dagar (om han sköter sig under tiden)

I detta väder är det väldigt svettigt att brottas med hundar! -_-'

Karmatarerskanise
0

Haha precis, och varmare kommer det bli ;)

MentalDistress
0

Tänkte bara uppdatera lite här! :) Vi var ute och gick med Kito i regnet för en stund sen och så mötte vi en gammal tant med en collie, vi fick Kito att ligga ner och tanten frågade om de fick hälsa. och hör och häpna; Kito slängde sig inte mot den gamla tiken utan nosade lugnt på henne! Gick jätte bra och jag hoppas att det kommer gå såhär bra bvid möten i framtiden *optimisten*

AnneN
0

#13 vad kul att höra att det går åt rätt håll =)

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

Igår mötte jag en liten tant som var ute och gick med en stor hanhund, han var nästan lika hög som den lilla tanten! Hon sa att Kito fick hälsa om han ville, de hälsade (lugnt och fint Kito nosade bara för en gångs skull!) Vi pratade en stund och det visade sig att hanhunden var hela 9 år gammal! Kito satt fint intill mig och slängde sig inte mot hunden utan satt och kollade på gatlyktan (massa stora fjärilar som flög in i den hela tiden), blev så stolt över honom så min bröstkorg nästan sprack!

Han satt fint vid min sida i nästan 15 min! Till och från reste han sig iofs och nosade lite i gräset men han gjorde aldrig nått försök att slänga sig mot hunden! Gud vad jag är stolt över min lilla tokstolle nu! :D

AnneN
0

Det är så kul att få läsa om era framgångar =)

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

#16 det är så kul att det finns ett forum där man kan få dela med sig! ^^ Jag och Kito har ju en bit kvar men han har slutat med att bry sig om "tysta" hundar verkar det som, nu är det bara små skälliga hundar som får honom att slänga sig, men jag tror det är för att många hundar i detta område inte har riktiga "ledare" så han vill nog att vi ska trösta dem och visa att det inte alls är farligt.

Karmatarerskanise
0

Hades och jag har inte gjort några framsteg ännu. Min ork tryter. Speciellt nu när han inte kan rastar ordentligt.

MentalDistress
0

#18 kan tänka mig att det inte är så lätt när man inte kan rasta ordentligt. Kito hade trots allt fått nästan 3 timmar motion igår när vi traffade den andra hunden.

Hur lång tid har han kvar på vilan tills då får rasta honom ordentligt igen? Håller tummar och tassar för er!

Karmatarerskanise
0

#19 Ungefär en vecka till :/ Och jag tycker fortfarande han haltar, Så det ser inte bra ut :(

MentalDistress
0

#20 han kanske haltar bara för att han inte "vågar" stödja på tassen? Har du stödbandage på? Eller får han absolut inte ha det?

Karmatarerskanise
0

#21 Han har ingenting på tassen. Det är inte i tassen han har ont. Det är längre upp vid bogbladet,

MentalDistress
0

#22 ah, då blir det ju genast mycket svårare :/ Usch då, stackars killen. Måste vara hemskt, när jag var liten hade jag växtvärk, kommer ihåg att jag släpade mig själv fram på golvet och skrek. Så lite grann kan jag förstå hur det känns för din grabb :(

Karmatarerskanise
0

#23 Ja jag minns också växtvärk.

Det hemska var att han kom in i rummet skrikandes, av smärta .. Fifan. Jag hanterade det inte bra. Men men, händer det igen är jag förberädd. Låt oss hoppas att han blir ok!!

MentalDistress
0

#24 Kito bröt en klo förra sommaren mitt i natten på ett löst "trappgaller", jag hanterade det inte heller särskilt bra, trodde först att han skadat något i själva benet, han drog upp hela benet mot kroppen och skrek. Men det är väl naturligt att man blir rädd och orolig och får lite panik när ens pälskling får ont?

Sen att det inte är bra att få det är ju en annan sak. Generad

Vi håller alla tummar och tassar vi har här hemma för att han ska bli bra igen!

AnneN
0

MentalDistress, hur går det för dig och Kito?

_**/Mvh Anne