Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1003 ggr
Maliceangel
0

Kastrering

Jag har bestämt mej, eller iallafall till 98% att jag ska kastrera min hanhund. Jag har läst på mycket men inte frågat direkt om folks erfarenheter. Hur har era hanhundar blivit efter att ni kastrerat dom? Både för-och nackdelar, positivt/negativt. Jag har läst en del statistik men vill även höra era erfarenheter av kastrerade hundar.  

Vill även tillägga att jag inte är här för att läsa om era åsikter kring kastrering, såsom tex att det är oetiskt och djurplågeri osv. Det kan ni starta en egen tråd om isåfall Glad Jag vill veta hur era hundar har blivit efter att dom kastrerats. Ångrar ni er? osv.

AnneN
0

På de hanar jag haft så har jag bara gjort en kemisk kastrering och det gjordes endast pga prostataproblem, jag märkte ingen skillnad i beteendet på dem.

Men pappa har för ett tag sedan kastrerat sin hane och han säger att hans hund som innan var överaktiv mer eller mindre dygnetrunt, har blivit betydligt lugnare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

kan bara svara för de kastrater jag känner till(har aldrig haft en egen), och det har utfallit helt olika faktiskt en del har blivit värre hopplösa även vid löptik, en del har blivit jakt och matgalna, en del har lugnat sig, men blivit ganska osäkra individer till en början…

TinaH
0

man ska tänka på en sak när man kastrerar.

Att mötande hundar kan bli agresiva….

Varför?
Dem kan inte indentifiera vad det är för kön på hunden i fråga, och har inte något "fack" att stoppa hunden i, där av beteendet.
Det luktar ju inte hane längre om dem på samma vis som innan, och där av detta beteendet.

Jag har kastrerat min Tyson.
Har inte direkt några erfarenheter av kastringar innan honom.

Men jag har aldrig haft några problem med mötande hundar.
Men vill bara upplysa om att det kan förekomma.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

blackangel
0

Hade en överaktiv liten blandis tidigare som jag först kastrera kemiskt och det gjorde absolut ingen verkan sen en vanlig kastrering som jag ej mäsrkte nån skilnnad av. Man ska kastrera före de blir könsmogna sägs det för att det ska ge bäst effekt…

TinaH
0

jag gjorde så att jag ringde till 3 vetrinärer. För att höra just NÄR man ska kastrrera. Att jag ringde till tre var att jag ville höra olika syn punkter.

Jag ringde till region djursjukhuset i helsingborg.
Dem sa: "kastring ska ske efter könsmognaden. Då hunden har utvecklat sig"

Jag ringde en Vetrinär "i högen" i telefonkatalogen.
Dem sa som #4.

Sedan ringde jag till min egna vetrinär "din vetrinär" på Väla/Ödåkra/Helsingborg.
Dem sa samma sak som Djursjukhuset.

Så där av så väntade jag tills efter könsmognaden.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Maliceangel
0

#3 Jo jag vet att det kan förekomma. Dock har jag själv inte heller stött på något fall där det varit så.

Linnda
0

Jag har valt att kastrera min hane då vi även har en tik hemma. Har inte märkt någon större skillnad med honom, han är alltså samma goa hund som tidigare. Däremot var det väldigt jobbigt den första tiden med tratten och att han var tvungen att ta det väldigt lungt. Jag ångrar alltså inte kastreringen.

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina föräldrar köpte två Valpar av oss från våran lady,det är en hane och en tik..de skulle köpa en tik från andra kullen men tyvärr så fick hon bara hanar.Så de bestämde sig då att kastrera Pricken.Det gjorde dom när han precis hade blivit könsmogen allt gick bra :) men när Donna löpte efteråt så var han lika ivrig på att para henne och de satt också ihop! Det gjorde dom flera ggr/dag ringde veterinären som gjort det och fråga om det var normalt..han sa då att han inte hört så många som gjort så men att det händer.. hon ska löpa snart så det ska bli intressant vad som händer då. Han har också gått upp i vikt,fast han rör sig mycket så det är nog att tänka på vad man ger dom för mat,mina föräldrar är äldre så de tänker nog inte så när de vill ge dom något gott :)

Annars en jättefin liten hund :)

På bild: Pricken,Donna och mamman Lady :)

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en till bild på Pricken,men det är foton från före han vart kastrererad,nu är han lite rundare :)