Registrering hunddata m.m??
Jag gick in på skks hemsida och klickade in himlas chip nr. Då kom det fram information om mig och om Himla men det stog ras på ett ställe och där stog det "blandras/oregistrerad" vad betyder det? När jag köpte Himla så fick jag en lapp jag skulle skicka in till SKK. Men när jag köpte Thea fick jag en lapp som jag skulle skicka in till JBV? Men båda är ju blandraser? Och om man trycker in Theas chipnummer i den rutan så hittar dom henne inte på SKKs hundregister?? Jag har verkligen ingenkoll på det hela, och om någon har koll kanske vill förklara för mig om allt det här :) Sen undrar jag också vad det är för skillnad på id-nummer och chip-nummer??
=)

Kan det vara så att den ena hunden skaffade du på den tiden då det fortfarande var skk som hade hand om hela registret och den andra hunden då de hade delat så att jordbruksverket är det register där alla hundar måste vara registrerade?
Jag tror skillnaden mellan id-nummer och chip-nummer är den att id-nummret är tatuerat i örat på hunden, och chip-nummret är det som finns på hundar som istället är chippade.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Id och chipnummer är samma sak, bara att man säger "idtatuering" när hunden är tatuerad i örat och chip när den har ett chip i nacken med ett nummer på.
Eftersom båda är blandraser så kan dom därmed inte registreras i Svenska Kennel Klubben(SKK), utan i SKK får bara renrasiga registreras. JBV(Jordbruksverket) är där man måste registrera blandraser och renraser.
Okej. ja det där med idnr och chipnr låter ju vettigt =)
Himla skaffade jag förra augusti (07) & thea fick jag i september detta året.
Har jvb ett rigister som man kan söka och kolla på? (länka isåfall?)
Fast jag har aldrig fått någon lapp om att registrera himla i JVB bara i SKK men att skicka in en sån lapp som man får när man köper valpen, det är då dom blir registrerade va? För på skks hemsida som sagt stog det ju på Himla blandras/oregistrerad. Men kan det vara att det inte är någon bestämd registrerad ras i sverige? Usch tycker verkligen sånt här är jätte svårt, men kom bara att tänka på det och ville kolla upp det =)
#2 Men Himla är registrerad på SKK tror jag? För hon finns ju i deras register. Fast där det står ras står det (blandras/oregistrerad) :S Är hon oregistrerad? Jag fick henne som sagt august 07..om det kankse har någon beydelse varför hon är med i skks hunddata?
=)

Jag har för mig att det är såhär. I SKKs ägarregister kan du registrera alla hundar bland och renrasiga (frivilligt register). I Jordbruksverkets register SKA alla hundar registreras enligt lag.
#5 Men finns det något register på JVB där man kan kolla om Himla är med där i? Alla hundar kan väl registreras? Eller vad ska till om en hund inte kan registreras?
Himlas pappa är renras med stamtavla. Men hennes mamma är renras utan stamtavla. Iallafall på det pappret jag fick av "uppfödaren".

#6 Tyvärr så räknas då din tik som blandras, men en hund MÅSTE vara registrerad i JBV oavsett om det är renras eller blandras.
Men hur vet jag om hon är registrerad där? För när jag köpte henne fick jag bara ett papper jag skulle skicka in till skk men inget som jag skulle skicka in till jbv?! tack så mycket för alla svar redan:)

Ring och hör med JBV, dom ska kunna svara på det om du har chipnummret.

Jordbruksverkets register finns ej utlagt på nätet, vill man veta om en hund är registrerad får man själv ringa dit och fråga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag tycker det är fel att JBVs lista inte är utlaggd på nätet…..
för skulle man hitta en hund, så skulle det vara lite underlättande….
om då hunden är tatuerad, förståss.
ska prova att ringa dit idag :) Tack för svaren allihopa!!